Full Description

Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text (rdacontent)
Media Type computer (rdamedia)
Carrier Type online resource (rdacarrier)
Physical Description 79 pages : illustration + appendik
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI
 
  •  Availability
  •  Digital Files: 1
  •  Review
  •  Cover
  •  Abstract
Call Number Barcode Number Availability
S-pdf 14-25-43132716 TERSEDIA
No review available for this collection: 9999920559900
 Abstract
Transportasi umum di DKI Jakarta berperan penting sebagai fasilitas untuk masyarakat berpindah tempat dari satu tempat ke tempat lain. Pengembangan konsep TOD di kawasan Dukuh Atas harus diiringi dengan tingkat pelayanan penumpang yang baik agar masyarakat beralih dari menggunakan transportasi pribadi menjadi menggunakan transportasi umum. Stasiun Dukuh Atas merupakan tempat transit para penumpang yang berasal dari Jabodetabek. Selain itu, kawasan Stasiun Dukuh Atas ini merupakan tempat yang dikembangkan konsep Transiet Oriented Development. Untuk memaksimalkan TOD tersebut, dibutuhkannya fasilitas pejalan kaki yang baik. Tujuan penelitian untuk menganalisis tingkat pelayanan pejalan kaki, karakteristik, dan informasi penumpang pada kawasan Stasiun Dukuh Atas. Jenis penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kuantitatif. Variabel bebas penelitian ini adalah waktu pejalan kaki dan dimensi trotoar. Variabel terikat penelitian ini adalah kecepatan, arus, kepadatan, ruang pejalan kaki, dan tingkat pelayanan. Metode pengumpulan data dengan cara survei lapangan untuk mengukur dimensi trotoar dan merekam pergerakan pejalan kaki selama 1 jam pada pagi hari dan 1 jam pada sore hari pada 3 lokasi, lalu dilanjutkan dengan perhitungan kecepatan dan jumlah pejalan kaki berdasarkan rekaman yang sudah didapat. Selanjutnya, dilakukan identifikasi terhadap informasi penumpang yang tersedia pada lokasi penelitian. Pengolahan data dilakukan dengan menghitung kecepatan pejalan kaki, arus, kepadatan, ruang pejalan kaki. Hasil penelitian ini adalah tingkat pelayanan pejalan kaki pada kawasan Stasiun Dukuh Atas. LOS atau tingkat pelayanan pejalan kaki pada segmen penelitian yang berada di kawasan Stasiun Dukuh Atas berdasarkan Permen PU 03/PRT/M/2014 dan HCM 2000 adalah LOS A dalam arus dan ruang. LOS pejalan kaki untuk kecepatan rata-rata berdasarkan Permen PU 03/PRT/M/2014 dan HCM2000 adalah LOS B hingga LOS D. ......Public transportation in DKI Jakarta plays an important role as a facility for people to move from one place to another. The development of the TOD concept in the Dukuh Atas area must be accompanied by a good level of passenger service so that people switch from using private transportation to using public transportation. Dukuh Atas Station is a transit point for passengers from Jabodetabek. In addition, the Dukuh Atas Station area is a place where the Transit Oriented Development concept was developed. To maximize the TOD, good pedestrian facilities are needed. The purpose of the study was to analyze the level of pedestrian service, characteristics, and passenger information in the Dukuh Atas Station area. This type of research was conducted with a quantitative approach. The independent variables of this study were pedestrian time and pavement dimensions. The dependent variables of this study are speed, flow, density, pedestrian space, and level of service. The method of collecting data is by means of a field survey to measure the dimensions of the sidewalk and record pedestrian movements for 1 hour in the morning and 1 hour in the afternoon at 3 locations, then proceed with the calculation of the speed and number of pedestrians based on the recordings that have been obtained. Furthermore, identification of the passenger information available at the research location is carried out. Data processing is done by calculating pedestrian speed, flow, density, pedestrian space. The results of this study are the level of pedestrian service in the Dukuh Atas Station area. LOS or pedestrian service level in the research segment located in the Dukuh Atas Station area based on the Minister of Public Works Regulation 03/PRT/M/2014 and HCM 2000 is LOS A in flow and space. The pedestrian LOS for the average speed based on Permen PU 03/PRT/M/2014 and HCM2000 is LOS B to LOS D.