UI - Makalah dan Kertas Kerja :: Back

UI - Makalah dan Kertas Kerja :: Back

Product Placement dalam Sinetron Indonesia (Studi pada Sinetron Tukang Ojek Pengkolan) = Product Placement in Indonesian Soap Operas (Study on Tukang Ojek Pengkolan Series)

Bernadeth Madelinee; Chandra Kirana, supervisor (Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023)

 Abstract

Sinetron telah lama menjadi bagian integral dari industri televisi di Indonesia, dan masih menjadi hiburan pilihan bagi banyak masyarakat Indonesia. Praktik product placement telah mendapatkan popularitas sebagai strategi pemasaran di industri hiburan, termasuk sinetron, sebagai cara halus untuk mempromosikan produk kepada penonton. Tulisan ini bertujuan untuk menganalisis praktik penempatan produk di sinetron Indonesia, dengan fokus pada contoh penempatan produk Lemonilo di sinetron Tukang Ojek Pengkolan. Data pada studi ini menggunakan data sekunder. Penelitian ini bersifat deskriptif dan metodologi yang digunakan adalah kajian literatur. Kesimpulan menunjukkan bahwa product placement dalam sinetron seringkali menyimpang dari esensi awal dari product placement dan memiliki implementasi yang cenderung berlebihan dan terlalu bersifat hard-selling

Soap operas have long been an integral part of the television industry in Indonesia, and is still the entertainment of choice for many Indonesians. The practice of product placement has gained popularity as a marketing strategy in the entertainment industry, including sinetron, as a subtle way to promote products to the audience. This paper aims to analyse the practice of product placement in Indonesian soap operas, focusing on the example of Lemonilo product placement in the soap opera Tukang Ojek Pengkolan. The data in this study uses secondary data. This research is descriptive and the methodology used is literature review. The conclusion shows that product placement in soap operas often deviates from the original essence of product placement, which is implicit promotion, and has an implementation that tends to be explicit and too hard-selling.

 Digital Files: 1

Shelf
 MK-Bernadeth Madelinee.pdf :: Download

LOGIN required

 Metadata

Collection Type : UI - Makalah dan Kertas Kerja
Call Number : MK-pdf
Main entry-Personal name :
Additional entry-Personal name :
Additional entry-Corporate name :
Study Program :
Subject :
Publishing : Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023
Physical Description iv, 22 pages ; illustration ; 28 cm + appendix
Holding Institution Universitas Indonesia
Location
  • Availability
  • Review
  • Cover
Call Number Barcode Number Availability
MK-pdf 11-23-23147750 TERSEDIA
Review:
No review available for this collection: 9999920525090
Cover