Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 57517 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Genta Tenri Mawangi
" ABSTRAK
Skripsi ini dilatari terdegradasinya alam akibat aktivitas ekonomi manusia. Akar persoalannya, pandangan antroposentrik terlanjur mendominasi pemahaman mengenai alam dalam aktivitas ekonomi manusia. Tulisan ini menyelidiki bagaimana alam dipahami pada ekonomi arus utama, yaitu ekonomi neoklasik dan turunannya ekonomi lingkungan. Dalam pemikiran tersebut, alam ditempatkan sebagai barang, benda, properti, dan eksternalitas. Skripsi ini hendak mengajukan pemahaman ulang, yaitu alam bukan produk dari aktivitas ekonomi. Sebaliknya, alam merupakan sistem yang memungkinkan ekonomi sebagai subsistem di dalamnya bekerja.

ABSTRACT
This thesis is backed by an environmental degradation caused by economy activities. The domination of anthropocentrism in the understanding of nature in economy activity is considered as a root of the problem. This writing inquires how nature is acknowledged in the mainstream economics, mainly in neoclassical economics and environmental economics as its derivation. In these perspectives nature are defined as goods, things, properties, and externalities. This thesis is an attempt to redefine nature not as a product in economy activity. Nature is a system determining the economy as its subsystem.
"
Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2016
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Frederikus Fios
"ABSTRAK
Relasi antara manusia dengan lingkungan selalu mengristalisasikan
fenomena kontradiksi etis. Manusia memposisikan diri sebagai subjek moral yang
bernilai superior sehingga mengakibatkan pandangan inferior atas alam hanya
sebatas objek eksploitasi. Tradisi berpikir antroposentrik berparadigma atomistikmekanistik
seperti ini diletakkan secara meyakinkan oleh para filsuf modern
seperti Francis Bacon, Rene Descartes, dan Emmanuel Kant. Segala sesuatu
dalam alam direduksikan fungsinya hanya pada dimensi rasionalitas logisatomistik
yang memarginalkan posisi nilai-nilai. Tradisi berpikir yang
mempersepsikan alam sebagai objek empiris membuka eksploitasi besar-besaran
mengejar gagasan materialisme dan bisnis-ekonomi untuk meraih target
keuntungan maksimal. Manusia akhirnya menjadi pribadi Homo economicus
materialis. Krisis lingkungan muncul secara sporadis di seluruh belahan dunia.
Dibutuhkan strategi filsafat moral-etis baru sebagai alternatif untuk membenahi
persoalan ini. Para pemikir etika lingkungan sebelumnya seperti Arne Naess,
Fritjof Capra, Aldo Leopold, dan Karen J. Warren belum mampu menawarkan
solusi yang ideal dalam mengatasi relasi disharmoni antara manusia dengan liyan
(others). Kelemahan dasar pemikiran mereka terletak pada dilupakannya
perspektif spiritual dalam konstruksi teori etika yang dibangun. Untuk itu disertasi
ini memeriksa pemikiran humanisme ekologis Henryk Skolimowski untuk
menemukan konsep baru berperspektif spiritual yang dapat menjadi solusi
alternatif mengatasi kelemahan argumentasi etika sebelumnya. Penelitian ini
menemukan adanya model manusia ekologis spiritual-etis (Homo ecologicus spiritual-
etis) yang dapat dijadikan sebagai pilihan hidup dalam cara berada menjadi
manusia (das sein) dalam relasi manusia dengan entitas alam. Menjadi Homo
ecologicus spiritual-etis mengandaikan langkah politik lingkungan berbasiskan
local indigenous sebagai konteks aktualisasi pengembangan konsep Homo
ecologicus spiritual-etis. Kerangka teori utama yang digunakan yakni Etika
Aristoteles yang menekankan dimensi karakter pribadi manusia yang
berkeutamaan dalam relasi dengan entitas liyan. Metode penelitian menerapkan
unsur refleksi etis versi Alasdair MacIntyre. Dengan menempuh prosedur berpikir
metodis demikian, dicapai pemikiran etis bermakna untuk menyelesasikan krisis
lingkungan global dan lokal serta memulihkan kontradiksi etis yang terjadi antara
manusia dengan alam menuju kebaikan bersama (bonum commune) segala entitas
komunitas ekologi alam.

ABSTRACT
The relationship between humans and the environment is always crystallizing
ethical contradictions phenomenon. Human positioning himself/herself as a
subject of moral worth superior resulting in inferior view of nature was limited to
objects of exploitation. Anthropocentric thinking tradition and mechanisticatomistic
paradigm like this laid convincingly by modern philosophers like
Francis Bacon, Rene Descartes, and Emmanuel Kant. Everything in nature
reduced function only on the atomistic and logical rationality dimension that
marginalize the position of values. The tradition of thinking that perceives nature
as an object of empirical opened massive operations to pursue the idea of
materialism and business-economy to achieve the maximum profit target. Humans
eventually become materialist Homo economicus person. The environmental
crisis appeared sporadically throughout the world. It takes a strategy of moralethical
philosophy as the new alternative to solve this problem. The previous
environmental ethics thinkers such as Arne Naess, Fritjof Capra, Aldo Leopold,
and Karen J. Warren not yet able to offer the ideal solution to overcome the
disharmony relationship between human with others entity. The weakness of their
argument forgotten spiritual perspective in the construction of ethical theory was
built. This dissertation examines the ecological humanism thought of Henryk
Skolimowski to find a new concept of the spiritual perspective that can be an
alternative solution to overcome the weakness of the ethical arguments before.
This study found an ecological model of spiritual-ethical of human being (Homo
ecologicus spiritual-ethical) that can be used as an option to live in a way become
a human being (das sein) in the human relationship with natural entity. Being a
Homo ecological spiritual-ethical presupposes political measures based on local
indigenous environment as a context for developing the concept of Homo
ecologicus spiritual-ethical. The main theoretical framework used the Virtue
Ethics of Aristotle that emphasizes the human dimension of personal character
that is virtuous in relation to others entity. The research method applying ethical
reflection element version of Alasdair MacIntyre. By using this methodical
thinking procedure, achieved significant ethical thinking to solve global and local
environmental crisis and restore the ethical contradictions that occur between
humans and nature towards the common good of all entity in nature ecology
community"
2016
D2176
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rini Suryantini
"Disertasi ini bertujuan untuk mengeksplorasi ide arsitektur berbasis alam yang beranimasi (animated nature) sebagai suatu bentuk pemrograman arsitektur yang ekologis. Alam yang beranimasi yang digagas oleh Sadler (1830) menjadi landasan untuk mengungkap kehadiran arsitektur domestik, khususnya dalam keseharian masyarakat tradisional. Penelitian dalam disertasi ini mencoba mengkonstruksi pengetahuan pemrograman arsitektur berbasis alam yang beranimasi, dalam rangka mencari bentuk keterhubungan yang lebih baik antara arsitektur dan alam.
Penelitian dalam disertasi ini dilakukan secara kualitatif dengan pendekatan studi kasus melalui penelusuran praktik spasial domestik terkait pangan pada keseharian Orang Suku Laut (OSL) di Air Bingkai, Kepulauan Riau. Penelitian ini mengeksplorasi praktik keseharian secara makro melalui penelusuran rangkaian operasi spasial dan secara mikro melalui penelusuran pengaturan spasial dalam setiap operasi tersebut.
Temuan penelitian ini mengungkap tiga aspek penting yang mengkonstruksi pengetahuan alam yang beranimasi, meliputi hubungan arsitektur dan alam yang dibangun berdasarkan animasi alam, ide domestisitas yang memiliki keterhubungan yang menerus dengan alam, dan pemrograman yang berbasis siklus alam. Melalui operasi bergerak dan bersinggah, ide domestik dalam alam yang beranimasi hadir melalui arsitektur yang berkelana dan terdistribusi, serta membentuk sebuah bentang domestik. Pemrograman arsitektur berbasis alam yang beranimasi tersusun dari variasi bentuk yang hadir secara silih berganti sebagai sebuah rangkaian adaptasi bertinggal. Pemrograman ini terwujud melalui mekanisme pengaturan berbagai obyek domestik dan elemen arsitektur secara adaptif dan fleksibel serta logika “shared resources” dalam penggunaan material. Dengan demikian, pemrograman arsitektur berbasis alam yang beranimasi menunjukkan potensinya sebagai bentuk arsitektur yang ekologis.

This dissertation explores the idea of architectural programming based on animated nature, as an attempt to search for ecological architecture. The idea of animated nature by Sadler (1830) becomes arguably the basis of domestic architecture, especially in everyday life of traditional people. The research in this dissertation attempts to construct knowledge of architectural programming based on animated nature to find a better connection between architecture and nature.
The research in this dissertation was carried out qualitatively through a case study approach. It was conducted by exploring the domestic spatial practices related to food in the everyday of Orang Suku Laut in Air Bingkai, Riau Archipelago, at macro and micro levels. This research conducted the macro inquiry of spatial practice by tracing a series of spatial operations and the micro inquiry by scrutinising the spatial arrangements in each of these operations.
The findings of this study reveal three important aspects that construct the knowledge of architecture based on animated nature. It comprises the relationship between architecture and nature, which is constructed based on the animation of nature. This architecture suggests the idea of domestics as a continuous connectedness with nature and programming based on natural cycles. Through the operation of moving and mooring, the domestic architecture within the animated nature is demonstrated through architecture that wanders and is distributed, constructing a dynamic domestic scape. The architectural programming based on animated nature incorporates various forms that appear alternately and constitute a series of living adaptations. This programming is demonstrated through the mechanism of ordering domestic objects and architectural elements in an adaptive and flexible manner and the logic of "shared resources" in using the materials. The architectural programming based on animated nature reveals its potential as an ecological form of architecture.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
D-pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Karatoruan Angelique Steffanie
"[ABSTRAK
Komedi situasi (sitcom) merupakan salah satu bentuk tayangan di televisi yang berusaha
menampilkan potret realita sosial. Meskipun berakar dari fakta dan kondisi masyarakat,
komedi situasi juga merekonstruksi paradigma audiens dengan representasi yang
disuguhkan dalam bentuk audio sekaligus visual.
Tetangga Masa Gitu sebagai sebuah sitcom baru berusaha menampilkan sosok perempuan
Indonesia yang baru dan berbeda dengan stereotipe konvensional. Tetapi di saat yang sama,
terdapat bagian dari identitas lama yang masih dipertahankan. Hal ini menunjukkan adanya
sebuah ideologi yang mendasari representasi tersebut dan berusaha dikukuhkan. Melalui
tesis ini, penulis melihat sebuah redefinisi yang semu dari sosok perempuan yang digagas
dalam episode-episode sitcom ini.
Teori Representasi digunakan untuk meninjau dialog-dialog dan cuplikan adegan dalam
tayangan Tetangga Masa Gitu dan menunjukkan proses redefinisi identitas perempuan.
Tesis ini mencoba memberikan pemahaman akan representasi dalam televisi yang
meskipun berubah, akan selalu terhubung dengan akar identitas sebuah masyarakat.

ABSTRACT
Situation comedy (Sitcom) is one kind of television show presenting snapshots of a society.
Eventhough it is based on fact and social conditions, a sitcom also reshapes its audiences?
paradigm through audio & visual representations showed in it.
As a new sitcom, Tetangga Masa Gitu is trying to present a new model of Indonesian
women, which differs from the conventional stereotypes. However, there are parts of the
old identity that emerge in the sitcom. It shows that there is this one form of ideology
constructing the way this sitcom represents women. In this research, the aim is to see the
false redefinition on women narrated in episodes of this sitcom.
Theory of representation is used to analyze dialogues and screenshots, and identify the
process of redefining women?s identity. This thesis attempt to provide understanding upon
representations in television which tends to change, yet is always connected to its root in
social identity.;Situation comedy (Sitcom) is one kind of television show presenting snapshots of a society.
Eventhough it is based on fact and social conditions, a sitcom also reshapes its audiences’
paradigm through audio & visual representations showed in it.
As a new sitcom, Tetangga Masa Gitu is trying to present a new model of Indonesian
women, which differs from the conventional stereotypes. However, there are parts of the
old identity that emerge in the sitcom. It shows that there is this one form of ideology
constructing the way this sitcom represents women. In this research, the aim is to see the
false redefinition on women narrated in episodes of this sitcom.
Theory of representation is used to analyze dialogues and screenshots, and identify the
process of redefining women’s identity. This thesis attempt to provide understanding upon
representations in television which tends to change, yet is always connected to its root in
social identity., Situation comedy (Sitcom) is one kind of television show presenting snapshots of a society.
Eventhough it is based on fact and social conditions, a sitcom also reshapes its audiences’
paradigm through audio & visual representations showed in it.
As a new sitcom, Tetangga Masa Gitu is trying to present a new model of Indonesian
women, which differs from the conventional stereotypes. However, there are parts of the
old identity that emerge in the sitcom. It shows that there is this one form of ideology
constructing the way this sitcom represents women. In this research, the aim is to see the
false redefinition on women narrated in episodes of this sitcom.
Theory of representation is used to analyze dialogues and screenshots, and identify the
process of redefining women’s identity. This thesis attempt to provide understanding upon
representations in television which tends to change, yet is always connected to its root in
social identity.]"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2014
T43267
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Adrian Aery Lovian
"Tesis ini membahas tentang Kearifan Ekologis masyarakat Petalangan dalam Ritual Menumbai. Fokus penelitian ini untuk mencari ketertikatan antara ritual Menumbai dengan Ekologi, guna mengetahui kearifan masyarakat Petalangan dalam memperlakukan lingkungan ekologi. Perubahan yang terjadi terhadap ruang hidup masyarakat Petalangan sekarang sudah berubah, dari sebelumnya dikelilingi hutan yang menjadi sumber budaya dan ekonomi mereka, menjadi wilayah hutan industri dan kelapa sawit. Perubahan tersebut tentu saja mengancam ekspresi-ekspresi budaya mereka, termasuk Menumbai. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan etnografi. Teknik pengumpulan data yaitu bersifat observasi, wawancara, dan perekaman audio-visual. Data tersebut diklasifikasikan untuk dianalisis dan ditafsirkan berdasarkan konsep-konsep, pendekatan, dan teori-teori dalam kajian tradisi lisan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ritual Menumbai memiliki proses penciptaan, formula dan variasi dan konteks; semuanya itu tertanam jauh di dalam pandangan dunia mereka tentang alam sebagai makhluk yang sama seperti manusia.

This thesis is an analytical discuss on the ecological wisdom of Petalangan community in the Menumbai, that is a specific ritual to take bees honey that built their nests in the branches of a Sialang tree. This study is focus to search on relations between Menumbai ritual and ecology, with the goals to understand the ecological wisdom in the activities of Petalangan community. In facts, the living space of Petalangan has change now, from the area that covered by forests with the rich of economic and cultural resources to the areas of monoculture industrial forest and palm oil trees. Its change of course endangered their traditional cultural expressions, included Menumbai. In case of Menumbai, it sustainability threatened by quantity degradation of Sialang trees. The data collected by observations, interviews, and audio-visual recording. It data classified, for the analyses and interpreted base on concepts, methods and theories in the study of oral traditions. These research, analyses and interpretations resulted a general conclusion that Menumbai ritual have: a specific creating process, formulas, variations, and contexts; all of those rooted in the deep of their world view about nature as a Creature as well as humanity.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2015
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sindy
"Diskursus lingkungan tidak terlepas dari persoalan mengenai bagaimana relasi yang terbentuk antara manusia dan alam. Sebagai salah satu pemikiran lingkungan, Sosial Ekologi yang digagas Murray Bookchin, menyoroti problem hierarki-dominasi sosial sebagai titik permasalahan ekologi. Sosial Ekologi memandang bahwa problem hierarki-dominasi sosial ini mempengaruhi persepsi dan relasi manusia dengan alam. Sosial Ekologi mengajukan perubahan sistem relasional lingkup sosial, dan menawarkan visi alternatif dari alam sebagai cerminan keberagaman dalam kesatuan dinamis dan relasi komplementer yang bebas dari unsur hierarki dan dominasi. Dalam pandangan seperti ini, baik relasi antar manusia sosial-masyarakat manusia , dan seluruh entitas alam digambarkan sebagai sesuatu yang tumbuh berdampingan dalam keberagama, serta bebas dari relasi superior dan inferior, yang ia sebut sebagai masyarakat ekologis.

An environmental discourse cannot be separated with the relation between human and its nature. As a part of environmental philosophy, Social Ecology presented by Murray Bookchin focuses on the hierarchical social domination as an ecological problem. Social Ecology argues that this problem influences the perspective and relation between human and nature. It also proposes a relational system change in the social circle and offers an alternative vision from the nature as a reflection of unity, diversity, and complementary relation which is free from any hierarchy and domination. In this point of view, both societal relationship and every entities belong to the nature shall be described as a harmonious diversity, and also free from superior inferior relationship, which Bookchin refers to as an ecological society.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2017
S69069
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Al Kahfi
"ABSTRAK
Pada 1992, sebuah konvensi yang diikuti hampir seluruh negara di dunia menetapkan
sebuah kesepakatan dalam penanggulangan isu pemanasan global dan perubahan iklim. Salah satu
penanggulangan terhadap isu ekologis ini adalah dengan memperdagangkan karbon antar negara.
Namun dalam memahami ekologi seseorang harus menyadari adanya lapisan-lapisan dalam
pemahaman ekologi. Ekologi hadir sebagai salah satu perantara antara manusia dan alamnya, salah
satu media yang mempertemukan pemikiran manusia dan alam di sekitarnya, yang memberikan
manusia ruang untuk memahami alam tidak hanya dalam tahap fisik namun juga mental
sebagaimana diutarakan Felix Guattari dalam konsep Tiga Ekologi. Pemahaman ini menyiratkan
bahwa alam dan manusia muncul sebagai satu sinergitas yang bersifat rizomatik. Perkembangan
peradaban dan kemajuan teknologi hendaknya diikuti oleh perkembangan pemahaman ekologis agar
tetap mampu mewadahi manusia melihat alam sebagaimana adanya. Ini dimaksudkan agar tidak
terjadi pemahaman ekologi yang berbasis pada kepentingan tertentu. Setiap kepentingan yang
disematkan pada pemahaman ekologis berdampak pada sinergitas antara manusia dan alam serta
mengakar dan memudarkan konsepsi ekologis yang membutuhkan cara pandang baru dari sudut
yang dan menghadirkan skizoanalitik sebagai salah satu metode dalam melihat ekologi.

ABSTRACT
In 1992, a convention than attended by the entire world was held intended to solve the
problems of climate change and global warming issue. One of the consensus mention of the
allowance of the carbon trading between countries. However, in understanding ecology, one have to
be aware of the layers inside the idea of ecology. Ecology appears as one of the medium between
human and nature, a media that connecting human mind and its environment, and also giving human
its space to understanding nature not only in physical state but also mentally as Felix Guattari quoted
as mental ecology in his Three Ecology conception. The conception implies that human and nature
appears as one synergy as rhizome was. The development of civilization and advancement of
technology should have been followed by the dynamism of the ecology and its ability to conform
such expansion. This issue becomes important or ecology become manipulated for some interest.
Every interest pinned in ecology conception impacting the synergy between human and nature,
giving it a bias definition and shallow meaning. Ecology needs a new or deconstructed perspectives
and seeing from another angle like schizo-analytic method could offer."
2015
S62947
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Shmelev, Stanislav E.
"This book presents the state of the art in ecological economics, an interdisciplinary field focused on the analysis of sustainability of global, national and regional economic systems. An elegant guide, the book offers a range of cutting edge methods used in sustainability research including multicriteria decision aid (MCDA), input-output analysis, and life cycle analysis.;"
Dordrecht, Netherlands: [Springer, Springer], 2012
e20396672
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Meisy Welas Putri
"ABSTRAK
Alam memiliki peranan yang sangat besar bagi kelangsungan hidup manusia di dunia. Manusia memerlukan alam untuk bertahan hidup dan sebaliknya alam pun memerlukan manusia untuk kelestariannya. Relasi antara manusia dengan alam dapat terlihat dalam novel ???? ?????????? Zona Zatoplenija lsquo;Wilayah Genangan rsquo; 2015 karya Roman Senchin. Novel tersebut mengisahkan dampak pembangunan waduk serta bendungan bagi lingkungan di Siberia sebagai bentuk kontribusi sastra dalam permasalahan lingkungan. Melalui metode kualitatif dengan studi pustaka dan deskriptif-analisis, penelitian ini bertujuan untuk meninjau hubungan yang terjalin antara manusia dengan alam serta melihat keberadaan sastra sebagai bentuk kontribusi kepedulian terhadap lingkungan. Dalam menganalisis penelitian ini, penulis menggunakan teori ekokritisisme menurut Greg Garrard serta pendekatan empat hukum ekologi yang dikemukakan oleh Barry Commoner.

ABSTRACT
Abstract Nature has a huge role for human survival in the world. Humans need nature to survive, and likewise, nature requires humans for its sustainability. The relation between humans and nature can be seen in Zona Zatoplenija lsquo The Flood Zone rsquo 2015 by Roman Senchin. The novel is about the impact of the construction of reservoir and dam for the environment in Siberia as a form of literary contribution to environmental issues. Through qualitative with library research and descriptive analytical methods, this study aims to examine the close relation that exists between humans and nature as well as to see the existence of literature as a form of environmental awareness. In analyzing this research, the author uses the theory of ecocriticism according to Greg Garrard and the four laws of ecology proposed by Barry Commoner. "
Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2017
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Sinaga, Jhon Ferry
"ABSTRAK
Penelitian ini membahas tentang kesesuaian konsep BUT dalam dunia ekonomi digital. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui i apakah penerapan konsep BUT tersebut berkontribusi bagi tergerusnya basis pendapatan pajak, ii apakah konsep BUT yang berlaku di Indonesia sudah mampu menjawab tantangan perpajakan ekonomi digital, dan iii apakah konsep BUT saat ini masih sesuai untuk menentukan hak pemajakan atas aktivitas-aktivitas ekonomi digital atau membutuhkan modifikasi. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan pendekatan kepustakaan. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa konsep BUT saat ini tidak sesuai lagi untuk digunakan dalam menentukan hak pemajakan negara sumber dalam dunia ekonomi digital, bahkan berkontribusi dalam mengikis basis pajak di negara tersebut. Konsep BUT di Indonesia juga belum mampu menjawab tantangan ekonomi digital. Dengan demikian penelitian ini menyarankan agar konsep BUT dimodifikasi atau menerapkan mekanisme pemajakan yang lain khusus atas ekonomi digital.

ABSTRACT
This research discusses the relevance of permanent establishment concepts in digital economy to identify if i the application of permanent establishment concepts contribute to the loss of the basic income from tax ii the permanent establishment concepts currently applied in Indonesia are effective to deal with the challenges encountered in digital economy taxation iii the currently applicable permanent establishment concepts are still relevant to define the right to tax digital economy activities or require ammendment. This research is a qualitative research based on literary analysis on secondary data. The output of this research suggests that the currently applied permanent establishment concepts is no longer relevant to determine the source country 39 s right to tax the digital economy activities and, therefore, contributes to the loss of bases tax in the country. The permanent establishment concepts is also not effective to deal with the challenges encountered in digital economy. Hence, this research recommends that the government ammends the permanent establishment concepts or apply alternative tax mechanism, specifically for digital economy."
2017
S65991
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>