Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 65982 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Taufiq Bahruddin
"dengan perkembangan teknologi pada segala bidang terutama teknologi informasi dan komunikasi, ruang lingkup pelayanan kesehatan via telemedicine yang dapat direalisasikan menggunakan teknologi yang ada saat ini meningkat drastis. Di negara maju seperti Amerika, penerapan sistem telemedicine sudah mulai terlihat, namun di Indonesia yang merupakan negara berkembang, sistem telemedicine belum cukup populer dan belum diterapkan. OTS Open Telemedicine System berperan sebagai infrastruktur yang dapat menampung berbagai produk telemedicine yang sudah ada atau akan di kembangkan di Indonesia untuk bekerja sama, menargetkan suatu basis pasien yang besar, dengan tujuan untuk memberi wadah dan memicu pengembang produk telemedicine. Dengan meningkatnya popularitas telemedicine, akan mempercepat penerapan telemedicine sehingga dapat meningkatkan efisiensi tenaga medis di Indonesia.

With the constant improvement of technologies from every aspect especially information and communication technology, a wider range of services that can be applied via telemedicine is getting significantly larger. In developed countries, such as USA, telemedicine applications are popular around the country and is commonly applied. Unfortunately, in Indonesia with current conventional health care custom, telemedicine is not quite popular and is not commonly applied. Open telemedicine System OTS has a role as main infrastructure which can support many telemedicine products and services that are existing or being developed to work together aiming a one big base of patients. With the main purpose to increase the popularity of telemedicine, which can lead to its application and increase healthcare workers rsquo efficiency in Indonesia."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2017
S67927
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hasti Primadilla Krismaningrum
"ABSTRAK
Meningkatnya angka penemuan kasus TB di Kabupaten Lampung Utara berimplikasi pada peningkatan kebutuhan pelayanan berbasis keluarga, khususnya penderita TB. Kondisi geografis, keterbatasan sumber daya perawat merupakan tantangan untuk dikembangkannya sebuah perangkat yang menopang pelaksanaan home care TB. Penelitian ini bertujuan menghasilkan prototipe aplikasi yang memanfaatkan tekologi mobile untuk perawatan TB berbasis keluarga pada upaya Perkesmas. Dengan pendekatan SDLC, diidentifikasi masalah pada sistem yang berjalan dan kebutuhan perbaikan sistem. Peneliti menggunakan model PRISM framework, untuk mengidentifikasi masalah pada faktor organisasional, teknis dan perilaku. Pengumpulan data dilakukan melalui diskusi kelompok, wawancara mendalam, angket dan telaah dokumen di Puskesmas dan Dinas Kesehatan. Masalah pada sistem informasi yang berjalan teridentifikasi pada faktor organisasi, faktor teknis dan faktor perilaku yang ketiganya saling berkaitan. Faktor organisasi merupakan masalah yang tidak dapat dikendalikan dan menjadi konstrain pada sistem informasi perkesmas yang sedan berjalan. Smartphone android adalah perangkat yang dipilih mempertimbangkan keterbiasaan perawat dengan android, kemampuan android melakukan komputasi, ringkas, mudah dibawa sekaligus media penghubung ke internet. Variabel yang tersedia dalam sistem mampu menyediakan informasi strategis program TB, diantaranya penjaringan suspek TB, kepatuhan minum obat dan kontrol ulang, serta informasi yang dapat dimanfaatkan untuk penelitian TB. Pada saat uji coba sistem perawat memberikan penilaian pada skala sedang sampai dengan tinggi untuk faktor pemanfaatan prototipe. Peneliti merekomendasikan prototipe dibangun menggunakan bahasa Java untuk mendapatkan fitur autorisasi, serta perbaikan perpindahan antar formulir. Pengembangan sistem intelegensi untuk asuhan keperawatan berbasis keluarga dapat menjadi rencana pengembangan sistem berikutnya. Membangun web sangat disarankan untuk pengembangan berikutnya sebagai media pengolahan data yang lebih mudah, penyajian data yang interaktif serta penyimpanan data yang aman

ABSTRACT
CDR of TB was increased in North Lampung District. It implicates the demand of
family oriented health care for TB. The geographic conditions, limitation of nurse
became challenges for informatics developers to generate supporting tools for TB
home care. The goal of this study was to generate a prototipe by using mobile
technology for nurses as part of Community Health Nursing. By using SDLC
approach, problems related to the existing information system were identified and
also the need for system improvement. Researcher used PRISM framework to help
identify problems in organizational factor, technical factors and behavioral factors
which interrelated among them. Data was collected through focus group
discussions, in-depth interviews , questionnaires and document review work in
health centers and District Health Office.Android smartphone was choosen. It
considered nurses? use-friendliness, the capability of android makes computation,
simple, and easy to carry and also capability to work with the internet. Variables
that are available in the system are capable to provide strategic information TB
program , including suspect TB finding , drug adherence and control over, as well
as information that can be used for TB research. Nurses of Puskesmas Abung
Kunang and Madukoro scored the protototipe as middle to high level of usage
factor when application testing. It is recommended to build the prototipe into the
real application using Java programming language in order to get the
authorization and also make the interface of forms exchange become smoother.
Development of intelligence systems for nursing care based on the family could be
the next development plan system. Generate website was also very recommended
for the next development for better data management, interactive data display and
also security consideration."
2016
T46442
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"Written by leading teledermatologists and telemedicine experts, this hands-on guide addresses the practical needs of the many emerging teledermatology services worldwide. It covers the medical and technical prerequisites for such services as well as the photographic imaging essentials. It also illustrates the performance of teledermatology by means of clinical examples, discusses teledermatology in underdeveloped countries, and presents specialized methods of teledermatology. The impact of telemedicine on the doctor-patient relationship is explored, and the advantages that accrue from improving access to expert knowledge are explained. In addition, quality assurance, legal assumptions, economic aspects, and the future horizons of such health care services are all considered. A comprehensive appendix provides information on training opportunities, sample protocols, consent forms, information sheets, references, and relevant web links."
Berlin : Springer, 2012
e20425946
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Ayu Septri Husnul Muthmainnah
"ABSTRAK
Tujuan: Untuk memberikan gambaran tentang faktor-faktor yang berhubungan dengan keefektifan pelayanan menggunakan telemedicine secara langsung dari tenaga kesehatan kepada pasien jarak jauh yang tidak dilakukan di fasilitas pelayanan kesehatan. Metode: Tinjauan literature dari studi kuantitatif, kualitatif, campuran dan review dengan menggunakan lima database ilmiah utama (Science Direct, PubMed, DOAJ, SAGE Journals, dan Google Scholar). Kriteria inklusi adalah sebagai berikut: (1) pelayanan telemedicine yang diberikan langsung kepada pasien; 2) semua bentuk pelayanan termasuk aplikasi kesehatan; 3) pada studi kuantitatif, terdapat faktor yang melekat pada intervensi telemedicine yang menunjukkan hasil signifikan atau relevan dengan outcome kesehatan; 4) pada studi kualitatif, dibahas secara kritis faktor-faktor yang berhubungan dengan keefektifan implementasi telemedicine. Peneliti kemudian menelaah studi dan mengekstraksi faktor. Hasil: Dua puluh delapan dari 15.504 studi dimasukkan. Sebagian besar jurnal dipublikasi pada tahun 2014, lebih banyak di negara maju seperti Amerika Serikat dan Inggris, dan paling banyak menggunakan desain kualitatif. Faktor yang diidentifikasi yaitu faktor teknologi, faktor penerimaan, faktor pembayaran, faktor organisasi, dan faktor kebijakan, kemudian ditambah dengan faktor dukungan klinis dan identifikasi kebutuhan. Setelah faktor diidentifikasi, dimasukkan grey literature sebanyak dua puluh empat guna dianalisis faktornya dengan keadaan di Indonesia. Kesimpulan: Penelitian ini mendukung dan memperkaya penelitian yang sudah ada. Kekuatan penelitian ini adalah memakai semua metodologi penelitian yang ada. Selain itu penelitian ini juga menelaah secara dalam untuk mencari faktor-faktor di dalam literature. Namun penelitian ini hanya memberikan gambaran faktor, Dalam kaitannya penemuan ini dengan keadaan di Indonesia terdapat beberapa temuan yang patut dipertimbangkan, terutama faktor kebijakan.

ABSTRACT
Objective: To provide an overview of the factors related to the effectiveness of services using telemedicine directly from health professional to long-distance patients who are not carried out in health care facilities. Methods: Literature review of quantitative, qualitative, mixed and review studies using five major scientific databases (Science Direct, PubMed, DOAJ, SAGE Journals, and Google Scholar). The inclusion criteria were as follows: (1) telemedicine services provided directly to patients; 2) all forms of services including health applications; 3) in quantitative studies, there are factors inherent in telemedicine interventions that show significant results or are relevant to health outcomes; 4) in a qualitative study, the factors related to the effectiveness of telemedicine implementation were discussed critically. The researcher then examines the study and extracts factors. Results: Twenty-eight out of 15,504 studies were included. Most of the journals were published in 2014, mostly in developed countries such as the United States and United Kingdom, and mostly used qualitative designs. The identified factors are technology factors, acceptance factors, payment factors, organizational factors, and policy factors, then added with clinical support factors and needs identification. After the factors were identified, twenty-four gray literature was entered in order to analyze the factors with the conditions in Indonesia. Conclusion: This research supports and enriches existing research. The strength of this research is that it uses all available research methodologies. In addition, this research also examines in depth to find factors in the literature. However, this study only provides an overview of the factors. In relation to this finding with the situation in Indonesia, there are several findings that should be considered, especially policy factors."
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Boy Subirosa Sabarguna
Jakarta : UI-Press, 2012
610.28 BOY s
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Nathanael Horasi Ondiraja
"Kemajuan pesat di bidang teknologi digital telah menghadirkan perubahan yang signifikan di berbagai sektor, termasuk kesehatan. Salah satunya adalah munculnya layanan telekonsultasi yang memungkinkan individu untuk melakukan konsultasi medis secara jarak jauh. Melalui studi kasus Halodoc, penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi niat pengguna untuk beralih dari metode konsultasi konvensional ke platform telekonsultasi Halodoc, dengan menggunakan pendekatan affordance. Pendekatan mixed-method digunakan dalam penelitian ini dengan melakukan wawancara dengan 10 responden pada tahap kualitatif, yang bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor affordance perception dari platform telekonsultasi Halodoc. Terdapat enam konstruk affordance perception yang teridentifikasi dari layanan telekonsultasi Halodoc, yakni accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, dan information clarity. Sementara itu, pada tahap kuantitatif penelitian, data 413 responden dilakukan analisis dengan metode PLS-SEM untuk memahami interaksi variabel-variabel pada model penelitian. Hasil analisis kuantitatif menunjukkan bahwa health data sharing affordance dan information clarity affordance berhasil memengaruhi niat beralih pengguna ke platform telekonsultasi secara signifikan melalui variabel social presence dan perceived usefulness. Penelitian ini memberikan kontribusi pada pemahaman tentang faktor-faktor yang memengaruhi niat berpindah ke layanan telekonsultasi dan dapat membantu pengembangan strategi untuk meningkatkan penggunaan layanan telekonsultasi.

The rapid advancements in digital technology have brought significant changes across various sectors, including healthcare. One such change is the emergence of teleconsultation services, which allow individuals to conduct medical consultations remotely. Through a case study of Halodoc, this research aims to analyze the factors influencing users' intentions to switch from conventional consultation methods to the Halodoc teleconsultation platform, using an affordance approach.This study employs a mixed-method approach, beginning with qualitative interviews of 10 respondents to identify the affordance perception factors of the Halodoc teleconsultation platform. Six affordance perception constructs were identified: accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, and information clarity. Subsequently, the quantitative phase of the study involved analyzing data from 413 respondents using the PLS-SEM method to understand the interactions among variables in the research model. Quantitative analysis results indicate that health data sharing affordance and information clarity affordance significantly influence users' intention to switch to the teleconsultation platform through the variables of social presence and perceived usefulness. This research contributes to understanding the factors that affect the adoption of teleconsultation services and can assist in developing strategies to enhance the acceptance and usage of digital health services."
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Isabelle Yansim
"Kemajuan pesat di bidang teknologi digital telah menghadirkan perubahan yang signifikan di berbagai sektor, termasuk kesehatan. Salah satunya adalah munculnya layanan telekonsultasi yang memungkinkan individu untuk melakukan konsultasi medis secara jarak jauh. Melalui studi kasus Halodoc, penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi niat pengguna untuk beralih dari metode konsultasi konvensional ke platform telekonsultasi Halodoc, dengan menggunakan pendekatan affordance. Pendekatan mixed-method digunakan dalam penelitian ini dengan melakukan wawancara dengan 10 responden pada tahap kualitatif, yang bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor affordance perception dari platform telekonsultasi Halodoc. Terdapat enam konstruk affordance perception yang teridentifikasi dari layanan telekonsultasi Halodoc, yakni accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, dan information clarity. Sementara itu, pada tahap kuantitatif penelitian, data 413 responden dilakukan analisis dengan metode PLS-SEM untuk memahami interaksi variabel-variabel pada model penelitian. Hasil analisis kuantitatif menunjukkan bahwa health data sharing affordance dan information clarity affordance berhasil memengaruhi niat beralih pengguna ke platform telekonsultasi secara signifikan melalui variabel social presence dan perceived usefulness. Penelitian ini memberikan kontribusi pada pemahaman tentang faktor-faktor yang memengaruhi niat berpindah ke layanan telekonsultasi dan dapat membantu pengembangan strategi untuk meningkatkan penggunaan layanan telekonsultasi.

The rapid advancements in digital technology have brought significant changes across various sectors, including healthcare. One such change is the emergence of teleconsultation services, which allow individuals to conduct medical consultations remotely. Through a case study of Halodoc, this research aims to analyze the factors influencing users' intentions to switch from conventional consultation methods to the Halodoc teleconsultation platform, using an affordance approach.This study employs a mixed-method approach, beginning with qualitative interviews of 10 respondents to identify the affordance perception factors of the Halodoc teleconsultation platform. Six affordance perception constructs were identified: accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, and information clarity. Subsequently, the quantitative phase of the study involved analyzing data from 413 respondents using the PLS-SEM method to understand the interactions among variables in the research model. Quantitative analysis results indicate that health data sharing affordance and information clarity affordance significantly influence users' intention to switch to the teleconsultation platform through the variables of social presence and perceived usefulness. This research contributes to understanding the factors that affect the adoption of teleconsultation services and can assist in developing strategies to enhance the acceptance and usage of digital health services."
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Regina Febrian Pehryi
"Kemajuan pesat di bidang teknologi digital telah menghadirkan perubahan yang signifikan di berbagai sektor, termasuk kesehatan. Salah satunya adalah munculnya layanan telekonsultasi yang memungkinkan individu untuk melakukan konsultasi medis secara jarak jauh. Melalui studi kasus Halodoc, penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi niat pengguna untuk beralih dari metode konsultasi konvensional ke platform telekonsultasi Halodoc, dengan menggunakan pendekatan affordance. Pendekatan mixed-method digunakan dalam penelitian ini dengan melakukan wawancara dengan 10 responden pada tahap kualitatif, yang bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor affordance perception dari platform telekonsultasi Halodoc. Terdapat enam konstruk affordance perception yang teridentifikasi dari layanan telekonsultasi Halodoc, yakni accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, dan information clarity. Sementara itu, pada tahap kuantitatif penelitian, data 413 responden dilakukan analisis dengan metode PLS-SEM untuk memahami interaksi variabel-variabel pada model penelitian. Hasil analisis kuantitatif menunjukkan bahwa health data sharing affordance dan information clarity affordance berhasil memengaruhi niat beralih pengguna ke platform telekonsultasi secara signifikan melalui variabel social presence dan perceived usefulness. Penelitian ini memberikan kontribusi pada pemahaman tentang faktor-faktor yang memengaruhi niat berpindah ke layanan telekonsultasi dan dapat membantu pengembangan strategi untuk meningkatkan penggunaan layanan telekonsultasi.

The rapid advancements in digital technology have brought significant changes across various sectors, including healthcare. One such change is the emergence of teleconsultation services, which allow individuals to conduct medical consultations remotely. Through a case study of Halodoc, this research aims to analyze the factors influencing users' intentions to switch from conventional consultation methods to the Halodoc teleconsultation platform, using an affordance approach.This study employs a mixed-method approach, beginning with qualitative interviews of 10 respondents to identify the affordance perception factors of the Halodoc teleconsultation platform. Six affordance perception constructs were identified: accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, and information clarity. Subsequently, the quantitative phase of the study involved analyzing data from 413 respondents using the PLS-SEM method to understand the interactions among variables in the research model. Quantitative analysis results indicate that health data sharing affordance and information clarity affordance significantly influence users' intention to switch to the teleconsultation platform through the variables of social presence and perceived usefulness. This research contributes to understanding the factors that affect the adoption of teleconsultation services and can assist in developing strategies to enhance the acceptance and usage of digital health services."
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Regina Febrian Pehryi
"Kemajuan pesat di bidang teknologi digital telah menghadirkan perubahan yang signifikan di berbagai sektor, termasuk kesehatan. Salah satunya adalah munculnya layanan telekonsultasi yang memungkinkan individu untuk melakukan konsultasi medis secara jarak jauh. Melalui studi kasus Halodoc, penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi niat pengguna untuk beralih dari metode konsultasi konvensional ke platform telekonsultasi Halodoc, dengan menggunakan pendekatan affordance. Pendekatan mixed-method digunakan dalam penelitian ini dengan melakukan wawancara dengan 10 responden pada tahap kualitatif, yang bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor affordance perception dari platform telekonsultasi Halodoc. Terdapat enam konstruk affordance perception yang teridentifikasi dari layanan telekonsultasi Halodoc, yakni accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, dan information clarity. Sementara itu, pada tahap kuantitatif penelitian, data 413 responden dilakukan analisis dengan metode PLS-SEM untuk memahami interaksi variabel-variabel pada model penelitian. Hasil analisis kuantitatif menunjukkan bahwa health data sharing affordance dan information clarity affordance berhasil memengaruhi niat beralih pengguna ke platform telekonsultasi secara signifikan melalui variabel social presence dan perceived usefulness. Penelitian ini memberikan kontribusi pada pemahaman tentang faktor-faktor yang memengaruhi niat berpindah ke layanan telekonsultasi dan dapat membantu pengembangan strategi untuk meningkatkan penggunaan layanan telekonsultasi.

The rapid advancements in digital technology have brought significant changes across various sectors, including healthcare. One such change is the emergence of teleconsultation services, which allow individuals to conduct medical consultations remotely. Through a case study of Halodoc, this research aims to analyze the factors influencing users' intentions to switch from conventional consultation methods to the Halodoc teleconsultation platform, using an affordance approach.This study employs a mixed-method approach, beginning with qualitative interviews of 10 respondents to identify the affordance perception factors of the Halodoc teleconsultation platform. Six affordance perception constructs were identified: accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, and information clarity. Subsequently, the quantitative phase of the study involved analyzing data from 413 respondents using the PLS-SEM method to understand the interactions among variables in the research model. Quantitative analysis results indicate that health data sharing affordance and information clarity affordance significantly influence users' intention to switch to the teleconsultation platform through the variables of social presence and perceived usefulness. This research contributes to understanding the factors that affect the adoption of teleconsultation services and can assist in developing strategies to enhance the acceptance and usage of digital health services."
Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
Unggah4  Universitas Indonesia Library
cover
Regina Febrian Pehryi
"Kemajuan pesat di bidang teknologi digital telah menghadirkan perubahan yang signifikan di berbagai sektor, termasuk kesehatan. Salah satunya adalah munculnya layanan telekonsultasi yang memungkinkan individu untuk melakukan konsultasi medis secara jarak jauh. Melalui studi kasus Halodoc, penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi niat pengguna untuk beralih dari metode konsultasi konvensional ke platform telekonsultasi Halodoc, dengan menggunakan pendekatan affordance. Pendekatan mixed-method digunakan dalam penelitian ini dengan melakukan wawancara dengan 10 responden pada tahap kualitatif, yang bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor affordance perception dari platform telekonsultasi Halodoc. Terdapat enam konstruk affordance perception yang teridentifikasi dari layanan telekonsultasi Halodoc, yakni accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, dan information clarity. Sementara itu, pada tahap kuantitatif penelitian, data 413 responden dilakukan analisis dengan metode PLS-SEM untuk memahami interaksi variabel-variabel pada model penelitian. Hasil analisis kuantitatif menunjukkan bahwa health data sharing affordance dan information clarity affordance berhasil memengaruhi niat beralih pengguna ke platform telekonsultasi secara signifikan melalui variabel social presence dan perceived usefulness. Penelitian ini memberikan kontribusi pada pemahaman tentang faktor-faktor yang memengaruhi niat berpindah ke layanan telekonsultasi dan dapat membantu pengembangan strategi untuk meningkatkan penggunaan layanan telekonsultasi.

The rapid advancements in digital technology have brought significant changes across various sectors, including healthcare. One such change is the emergence of teleconsultation services, which allow individuals to conduct medical consultations remotely. Through a case study of Halodoc, this research aims to analyze the factors influencing users' intentions to switch from conventional consultation methods to the Halodoc teleconsultation platform, using an affordance approach.This study employs a mixed-method approach, beginning with qualitative interviews of 10 respondents to identify the affordance perception factors of the Halodoc teleconsultation platform. Six affordance perception constructs were identified: accessibility, appointment scheduling, reminder, health data sharing, payment, and information clarity. Subsequently, the quantitative phase of the study involved analyzing data from 413 respondents using the PLS-SEM method to understand the interactions among variables in the research model. Quantitative analysis results indicate that health data sharing affordance and information clarity affordance significantly influence users' intention to switch to the teleconsultation platform through the variables of social presence and perceived usefulness. This research contributes to understanding the factors that affect the adoption of teleconsultation services and can assist in developing strategies to enhance the acceptance and usage of digital health services."
Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
Unggah4  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>