Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 85445 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Sary Nadhifah Choirunnisa
"Penelitian ini dilatar belakangi karena pada Q.S. Al-Insān tidak ada asimilasi progresif seperti yang terjadi pada surat-surat lainnya. Maka penelitian ini merumuskan bunyi huruf konsonan apa saja yang mengalami asimilasi dalam Q.S. Al-Insān dan bagaimana kaitannya dengan kaidah ilmu tajwid. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui proses asimilasi yang terjadi pada Q.S. Al-Insān agar bisa membacanya dengan benar sesuai dengan kaidah tajwid. Sumber data utamanya adalah ayat Q.S. Al-Insān, buku, dan artikel yang relevan. Adapun metode yang digunakan penulis dalam melakukan penelitian ini adalah metode studi pustaka dengan pendekatan kualitatif. Teori yang digunakan adalah teori asimilasi oleh Lina (2019). Pada Q.S. Al-Insān, penulis menemukan asimilasi homorgan regresif pada huruf vokal tanwin atau konsonan ن/n/ yang berdekatan dengan س/s/, ك/k/, ق/q/, ف/f/, ج/j/, ث/ṡ/, د/d/, ط/ṭ/, ز/z/, dan ش/sy/ yang terkait dengan hukum tajwid ikhfa; dan asimilasi total regresif pada huruf vokal tanwin atau konsonan ن/n/ atau ل/l/ yang berdekatan dengan ب/b/, ر/r/, م/m/, ن/n, و/w/, ي/y/,د/d/, س/s/, ط/ṭ/, dan ظ/ẓ/ yang terkait dengan hukum tajwid iqlab, idgām bilagunnah, idgām bigunnah, dan idgām syamsiyyah.

This research is motivated because in Q.S. Al-Insān there is no progressive assimilation as occurs in the other suras. So this research formulates what consonant sounds are assimilated in Q.S. Al-Insān and how it relates to the rules of the science of recitation. The purpose of this study was to determine the assimilation process that occurred in Q.S. Al-Insān in order to be able to read it correctly in accordance with the rules of recitation. The main data source is the Q.S. Al-Insān, books and relevant articles. The method used by the author in conducting this research is a literature study method with a qualitative approach. The theory used is the assimilation theory by Lina (2019). In Q.S. Al-Insān, the author found regressive homorgan assimilation in tanwin vowels or consonants ن/n/ near س/s/, ك/k/, ق/q/, ف/f/, ج/j/, ث/ṡ/, د/d/, ط/ṭ/, ز/z/, and ش/sy/ related to tajwid law ikhfa; and total regressive assimilation of tanwin vowels or consonants ن/n/ or ل/l/ near ب/b/, ر/r/, م/m/, ن/n, و/w/, ي/y/,د/d/, س/s/, ط/ṭ/, dan ظ/ẓ/ related to tajwid law iqlab, idgām bilagunnah, idgām bigunnah, and idgām syamsiyyah.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
""Munasabah" is a correlation between a sentence and another sentence in a Quranic verse; between a sentence and another sentence in Quranic Verses and between a "surah" and another "surah". "
297 TURAS 12 (1-3) 2006
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Depok: Gema Isnani, 2005
050 INS 1:1 (2005)
Majalah, Jurnal, Buletin  Universitas Indonesia Library
cover
Vica Qottrun Jannah
"Penelitian ini dilatarbelakangi oleh berbagai keistimewaan dari lafaz Qul pada Q.S. Al-Ikhlāṣ terkait seruan terhadap Tauḥīdullāh dan Ma’rifātullāh yang terdapat di dalamnya. Metode yang digunakan oleh peneliti adalah deskriptif analisis yang bersifat kualitatif. Konsep pokok penelitian yang digunakan adalah teori kesantunan positif dan negatif yang dikembangkan oleh Brown dan Levinson untuk mengetahui kemuliaan dari perintah yang diberikan oleh Allah sebagai penutur kepada Rasulullāh sebagai petutur-Nya. Jurnal ini meneliti tentang frasa Qul yang terdapat pada ayat pertama Q.S. Al-Ikhlāṣ, serta kaitannya dengan seruan Tauḥīdullāh melalui pendekatan pragmatik dengan studi khusus yaitu tindak tutur dan strategi kesantunan. Pada wacana morfologi dan sintaksis Arab terdapat lafaz Qul yang memiliki arti ‘katakanlah’ sebagai kata fokus untuk mendapatkan partisipel aktif dan partisipel pasif sehingga ditemukan bahwa Allah adalah قَائِلٌ (qāilun) sebagai yang memberikan perintah dan Rasulullāh adalah مَقُوْلٌ (maqūlun) sebagai yang menjalankan perintah. Berdasarkan tinjauan strategi kesantunan yang dikaitkan dengan Asbāb An-Nuzūl dari surah Al-Ikhlāṣ didapatkan bahwa komunikasi yang digunakan antara Rabb dengan Rasul-Nya adalah termasuk ke dalam strategi kesantunan positif. Hal tersebut menunjukkan keagungan dari Allah sebagai Tuhan Yang Maha Esa dan Muhammad sebagai Rasulullāh yang menerima wahyu secara langsung sebagai hamba dengan keistimewaan yang tersematkan ke dalam dirinya. Sehubungan dengan itu, lafaz Qul sebagai verba imperatif yang bersifat perintah dengan ketegasan di dalamnya menunjukkan bahwa seruan Tauḥīdullāh adalah keharusan untuk Rasulullāh menjalankannya dan kewajiban untuk para hamba-Nya agar meng-Esa-kan Allah. Berdasarkan kajian yang peneliti paparkan pada jurnal ini, dapat disimpulkan bahwa lafaz Qul dalam surah Al-Ikhlāṣ memiliki peran yang sangat kuat terkait seruan Tauḥīdullāh.

This research is motivated by the various features of the "Qul" phrase in Quran Surah Al-Ikhlāṣ, which related to the call to Tauḥīdullāh and Ma’rifātullāh contained in it. The research method used is descriptive analysis with the qualitative approach. The central concept used in this research was the theory of positive and negative politeness developed by Brown and Levinson in the interest of knowing God's commandment as a speaker to Rasulullāh as His advice. This journal examines the "Qul" phrase contained in the first verse of Quran Surah Al-Ikhlāṣ, and its relation to the call of Tauḥīdullāh through a pragmatic approach precisely in the study of speech and politeness strategies. In Arabic morphological and syntactic discourse, the phrase "Qul” means 'say!' as the focus phrase for obtaining the active and passive participle. So it is found that God is قَائِلٌ (qāilun) as the one who gives the command and Rasulullāh is مَقُوْلٌ (maqūlun) as the one who executes the command. Based on the review of the politeness strategy which attributed to Asbāb An-Nuzūl from the surah Al-Ikhlāṣ, it is obtained that the communication between the Lord and His Messenger is categorized as a positive politeness strategy. It shows God's majesty as the One True God and Muhammad as Rasulullāh, who receives revelation directly as a servant with features embedded in him. Thus, "Qul" as an imperative verb which denotes a command with firmness in it indicates that the call of Tauḥīdullāh is a necessity for Rasulullāh to carry it out and an obligation to have a faith that Allah is the only God. Based on the study researchers presented in this article, it can be concluded that "Qul" in surah Al-Ikhlāṣ has an influential role in the appeal of Tauḥīdullāh. "
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
"Before the presence of Islam as a holy religion, the Arabs were known as adopting the belief of paganism and Jahiliyya' but they had striking faculty to portray life and nature in the_form of literary works, though in the absence of the value of 'Ilahiyah . Luterature in this era was not completely rejected by Islam but it was manipulated with the Islamic teaching and utilized in the mission to spread the Islamic religion. Literature which has been manipulated by the Quranic teaching is then called Islamic Literature. This article will discuss the characteristics of Islamic Literature."
410 JLS 4:2 (2004)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
"Al-Quran is Allah's verses revealed to the universe and as a miracle of Rasulullah arranged in good and beautiful Arabic, in which Arabs and their potes at that time could not equal make it well known in its language and literature which includes all aspects like in phisical structure and inner structure (its content and message)"
297 TURAS 12 (1-3) 2006
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
"The holy Al-Qur´an is the speech of Allah, that it unifies with Allah before embodying to the Prophet Muhammad. When the Holy Al-Qur´an has entered to the humanity area, it had entered to the cultural world. Because the transformation of Al-Qur´an through the cultural process. The Mushaf Al-qur´an was known until now, actually the part of the culture and humanity. Because of that, the Qur´anic exegesis was a market of interpretation base on the social and cultural context, subject and also political perspective when the Qur´anic exegesis was produced. So, the Qur´anic exegesis was not a sacral one. The Qur´anic exegesis was not a Qur´an itself because in the qur´anic exegesis there are some penetration of humankind. This article will elaborate the relation between al-Qur´an and cultural studies.Keywords : al-Qur´an, Sharia, universal law"
320 AJH 1:3 (2010)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Raditya Arief Putrasetiawan
"Bahasa Arab merupakan salah satu  bahasa yang memiliki pengaruh terbesar di dunia. Kedudukannya sebagai bahasa Al-Quran, beragam literatur keilmuan, bahasa resmi lebih dari 22 negara, hingga sebagai bahasa resmi PBB membuat penguasaannya menjadi hal yang sangat penting, baik nasional maupun internasional. Tidak heran, banyak orang Indonesia kini mulai melirik Bahasa Arab, tak terkecuali difabel tunanetra. Lantas, penelitian ini mencoba menganalisis minat dan motivasi tunanetra terhadap pembelajaran Bahasa Arab, dengan harapan melaluinya mampu menjelaskan mengenai minat dan motivasi tunanetra terhadap pembelajaran Bahasa Arab. Melaluinya, diharapkan penelitian ini mampu membuka sudut pandang baru sekaligus menambah wawasan bagi yang membaca, sekaligus juga dapat menjadi pertimbangan bagi lembaga pendidikan bahasa tunanetra atau lembaga pendidikan bahasa yang memiliki murid tunanetra kedepannya. Penelitian ini ditulis dengan pendekatan deskriptif kualitatif dan autoetnografi serta metode pengumpulan data studi pustaka dan wawancara dengan narasumber 5 orang pembelajar Bahasa Arab tunanetra, dengan menggunakan kerangka teori yang disampaikan oleh Ajzen (1988) dalam dwisavitri (2019) mengenai unsur-unsur minat yang dibagi ke dalam unsur perasaan, perhatian, dan motif, beserta teori motivasi Gardner (1972) dalam Kholid (2017) yang membagi motivasi menjadi  motivasi integratif dan motivasi instrumental. Dari penelitian yang telah dilakukan, dapat dilihat bahwa ketiga unsur tersebut baik perasaan, perhatian, hingga motif, memegang peranan yang penting dalam mempengaruhi minat tunanetra mempelajari Bahasa Arab. Sementara itu dalam motivasi sendiri, motivasi instrumental terbukti lebih tinggi pengaruhnya terhadap motivasi belajar tunanetra mempelajari Bahasa Arab, meski motivasi integratif pun memiliki pengaruh yang cukup besar.

The Arabic language is one of the languages that has the greatest influence across the world. Its position as the language of the Koran, various scientific literature, the official language of more than 22 countries, and as one of the official language of the UN, makes mastering it very important, both nationally and internationally. It's not surprising that many Indonesians are now starting to considering learning Arabic, including the visually impaired. This research tries to analyze the interest and motivation of the visually impaired in learning Arabic, with the hope that through it it will be able to explain the interest and motivation of the visually impaired in learning Arabic. Through this, it is hoped that this research will be able to open new perspectives as well as increase insight for those who read this research, as well as being a consideration for language education institutions for the visually impaired or language education institutions that have visually impaired  students in the future. This research was written using a qualitative descriptive and autoethnographic approach as well as literature studies and interview data collection method with 5 visually impaired Arabic language learners as sources, using the theoretical framework presented by Ajzen (1988) in Dwisavitri (2019) regarding the elements of interest which are divided into elements of feelings, attention , and motives, along with Gardner's (1972) motivation theory in Kholid (2017) which divides motivation into integrative motivation and instrumental motivation. From the research that has been carried out, it can be seen that these three elements, including feelings, attention, and motives, play an important role in influencing the interest of the visually impaired in learning Arabic. Meanwhile, in terms of motivation itself, instrumental motivation is proven to have a higher influence on the motivation to learn for the visually impaired to learn Arabic, although integrative motivation also has quite a large influence."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Sekar Ayu Putri Satya Maharani
"Verba dalam bahasa Arab atau فعل /fi’l/ sangat menarik untuk dibahas karena dalam satu kata tersebut sudah dapat diketahui persona, jumlah, dan jenis verbanya. Verba bahasa Arab mayoritas terdiri dari tiga konsonan atau biasa disebut dengan verba trikonsonantal tak berimbuhan atau الفعل الثلاثي المجرد /fi'l tsula:tsiy mujarrad/. Verba tersebut dikenal juga dengan verba dasar karena dapat membentuk verba baru dengan proses morfologis berupa derivasi dan infleksi. Objek yang dikaji pada penelitian ini yaitu al-Qur’an surat al-Kahfi yang mengandung banyak kisah di dalamnya. Maka dari itu, penelitian ini membahas hasil analisis morfosintaktis verba trikonsonantal tak berimbuhan yang tergolong dalam الفعل الصحيح السالم /fi‘l shahi:h sa:lim/ pada Q.S. al-Kahfi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode gabungan (kualitatif dan kuantitatif sederhana) dan studi kepustakaan. Teori yang digunakan dalam penelitian ini yaitu dari Holes (1995) dan Ryding (2005) tentang verba trikonsonantal tak berimbuhan serta derivasi (morfosemantik) dan infleksi (morfosintaktis) verba bahasa Arab. Temuan dalam penelitian ini yaitu verba trikonsonantal tak berimbuhan merupakan verba paling produktif dengan total 272 verba dasar dan 109 verba diantara tergolong dalam fi‘l shahi:h sa:lim. Kemudian ditemukan lima variasi pola verba dasar dan yang paling produktif yaitu فَعَلَ /fa‘ala/ - يَفْعُلُ /yaf‘ulu/ dengan total 40 verba. Maka dari itu, dapat disimpulkan bahwa hasil analisis dalam penelitian ini sama dengan apa yang diungkapkan oleh Holes.

The verb in Arabic or fi'l is very interesting to discuss because in one word you can already know the person, number and type of the verb. The majority of Arabic verbs consist of three consonants or are usually called unaugmented triconsonantal verbs or fi'l tsula:tsiy mujarrad. These verbs are also known as basic verbs because they can form new verbs using morphological processes in the form of derivation and inflection. The object studied in this research is the Al-Qur'an Surah al-Kahf which contains many stories in it. Therefore, this research discusses the results of morphosyntactic analysis of unaugmented triconsonantal verbs which are classified as fi‘l shahi:h sa:lim in Q.S. al-Kahf. The method used in this research is a mix research (qualitative and simple quantitative) and literature study. The theory used in this research is from Holes (1995) and Ryding (2005) regarding unaugmented triconsonantal verbs and the derivation (morphosemantics) and inflection (morphosyntactics) of Arabic verbs. The findings in this research are that unaugmented triconsonantal verbs are the most productive verbs with a total of 272 basic verbs and 109 of them are classified as fi'l shahi:h sa:lim. Then we found five variations of basic verb patterns and the most productive was فَعَلَ /fa'ala/ - يَفْعُلُ /yaf'ulu/ with a total of 40 verbs. Therefore, it can be concluded that the results of the analysis in this research are the same as what Holes revealed."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
"This volume brings together studies that explore the richness of the Arabic literary tradition and of Islamic intellectual life, from the beginnings of Islam to the present. The contributors cover an unusually wide range of subjects, including such topics as guile in the Quran, marriage in Islamic law, early esoterica, commentaries on al Hariris Maqamat, Hellenistic philosophy in Arabic, medieval music and song, scurrilous poetry, Arabic rhetoric, cursing, the modern social and legal history of the Middle East, al Kharrats modernist project, and contemporary Islamic thought and responses to it.
The volumes range reflects the enormous breadth of Everett Rowsons scholarship and his impact over a lifetime of publishing, editing, teaching, and mentoring in the many fields that constitute the Arabic humanities and Islamic thought. "
Leiden: Brill, 2017
e20497899
eBooks  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>