Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 1291 dokumen yang sesuai dengan query
cover
cover
Jackson, Howard, 1945-
London and New York: Longman, 1996
422 JAC w
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
White, James B.
London: University of Chicago Press, 1984
801.95 WHI w
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Qori Syahriana Akbar
"Salah satu ciri bahasa Melayu Klasik adalah penggunaan kosakata yang memiliki makna berbeda dengan makna pada masa sekarang. Tulisan ini menganalisis perubahan makna kata pada naskah Hikayat Bayan Budiman. Kata bahasa Melayu Klasik yang terdapat dalam kalimat pada naskah akan dibandingkan dengan kata bahasa Indonesia dalam konteks kalimat. Perubahan makna kata tersebut dibuktikan dengan menelusuri komponen makna pada tiap-tiap konteks. Setelah dilakukan analisis komponen makna, kata tersebut digolongkan ke dalam jenis perubahan makna. Dalam naskah Hikayat Bayan Budiman, paling banyak ditemukan kata yang mengalami perubahan makna secara menyempit. Hal ini menunjukkan adanya perkembangan zaman sehingga dibutuhkan kosakata yang lebih spesifik untuk menjelaskan suatu hal.

One of the characteristics of Classical Malay Language is the use of words that have a different meanings to the words used nowadays. This paper analyzes the change of meaning in Hikayat Bayan Budiman manuscript. The Classical Malay Language word in the sentence of that manuscript will be compared with bahasa Indonesia word in the sentence of the present context. The change of meaning is proved by analyzing the meaning compound of that word in each context. Then, it is classified in to the kinds of meaning changing. In Hikayat Bayan Budiman manuscript, there are found the words that change in to the narrower meaning. It shows that there is a changing of the times so that needed the more specific words to explain the things.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2014
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Margaretha Novirsta Sani
"ABSTRAK
Beberapa iklan menggunakan headline yang dapat memudahkan pembaca untuk mengetahui pesan dari sebuah iklan. Pemilihan headline tidak terlepas dari pemilihan kata yang menarik serta keterkaitannya dengan gambar dalam iklan. Penggunaan kata pada headline, baik headline yang secara langsung maupun tidak langsung menyampaikan pesan iklan, tidak terlepas dari target iklan tersebut dan cenderung menggunakan kata yang memiliki makna berdasarkan konteks iklan tersebut. Oleh karena itu, sering ditemukan kata-kata pada headline iklan yang mengalami perubahan makna dan memiliki asosiasi dengan gambar dalam iklan tersebut. Dalam penelitian ini, penulis menganalisis enam iklan dalam laman Machtsmit.de. Penelitian ini berfokus pada perubahan makna kata pada headline iklan dan keterkaitan kata tersebut dengan gambar yang ditampilkan dalam iklan. Analisis iklan ini menunjukkan proses perubahan makna kata yang ada pada headline iklan dan peran gambar dalam menunjang pesan yang ingin disampaikan melalui headline dalam iklan. Perubahan makna yang ada dalam iklan terbagi dalam beberapa jenis yang sebagian besar iklan menunjukkan bentuk perluasan makna. Perubahan makna ini juga menunjukkan adanya keterkaitan antara kata dengan gambar yang ada dalam iklan.

ABSTRACT
Several advertisements use headlines which make the reader understand the message behind the advertisements easier. The Selection of headline is inseperable from the selection of interesting word and the interrelation the picture in the advertisements. The use of the word in the headline, either the direct or indirect headline conveys advertising messages, can not be separated from the target the advertisements, and it tends to use words that have meanings based on the context of the advertisement. Therefore, it is often found the words in the advertisement headlines change the meaning and have an association with the image in the advertisement. In this thesis, the author analyze six advertisements in website Machtsmit.de. The analyses focus on the change of meaning of the words in Machsmit.de advertisements. This advertisement analysis shows the process of changing about the meaning of words in the headline and the role of images that supports the message to be conveyed by the headline in the advertisements. The change of meaning in the advertisement is divided into several types which most of them show the extension meanings. The change of meaning also indicates the relation between the words with images in the advertisements.
"
2016
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Widya Kusumaningrum
"ABSTRAK
Penelitian berjudul ?Komponen Makna ?Panas‟ dalam Bahasa Jawa? ini bertujuan
untuk menemukan komponen makna umum, komponen makna pembeda, dan
hubungan komponen makna dengan kehidupan masyarakat Jawa. Data yang
digunakan diperoleh dari Majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015.
Penelitian ini menerapkan teori analisis komponen makna yang diutarakan oleh
Eugene A. Nida dalam Componential Analysis of Meaning (1975) dan teori fungsi
bahasa oleh Gobard (1976). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah
metode deskriptif. Dalam penelitian ini ditemukan 20 kata bermakna ?panas‟
dalam bahasa Jawa. Berdasarkan analisis yang dilakukan, didapatkan 1 komponen
makna umum dan 50 komponen makna pembeda. Selain itu dalam hubungannya
dengan kehidupan masyarakat Jawa, kata bermakna ?panas‟ memiliki fungsi
vernakular (bahasa komunikasi sehari-hari) dan referensial kultural (acuan
budaya). Komponen makna dan fungsi kata bermakna ?panas‟ menunjukkan
bahwa orang Jawa: 1) Mendetil, 2) Kehidupannya dekat dengan alam, 3)
Mengutamakan hidup selaras dengan sesamanya.

ABSTRACT
The research aims to find common components, diagnostic components, and
shows relationship of components of meaning to the life of Javanese people. This
research used data from Panjebar Semangat Magazine in 2011-2015. The theory
that is used was written by Eugene A. Nida in Componential Analysis of Meaning
(1975) and by Gobard in L?alliénation Linguistique (1976). The method that is
used in this research is descriptive method. This research found 20 Javanese
words that have ?hot‟ meaning. Based on the analysis, there are one common
component which is ?hot‟ and 50 diagnostic components. Moreover, those 20
?hot‟ words have vernacular (daily communication) and cultural reference
functions. The components and their functions show that the Javanese people are:
1) detailed, 2) closed to nature, 3) prioritized their life in harmony with each
other."
2016
S65179
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dellamour Inezha Indrasari
"Penelitian ini membahas mengenai pemaknaan idiom yang menggunakan kata hidung sebagai anggota tubuh yang dipilih. Idiom yang diteliti diambil dari e-book milik Dubrovin (1980) yang berjudul A Book of Russian Idioms Illustrated, yang memuat idiom berbentuk frasa maupun kalimat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif analitis yang termasuk dalam penelitian kualitatif. Penelitian ini membahas dari segi morfologis (Kuznetsova, 2009 dan Savko, 2006), dari segi sintaksis (Popov, 2004), dan dari segi semantik (Condon, Perry, dan O'Keefe, 2004). Hasil dari penelitian ini adalah pemaknaan idiom yang menggunakan kata hidung lebih banyak menunjukkan karakteristik seseorang.

This research will study about the meaning of idioms with the word 'nose' as a part of human body that's been chosen for this journal. The idioms is taken from an e-book by Dubrovin (1980) called A Book of Russian Idioms Illustrated, that has both phrases and sentences as idioms. This research will be using methods of descriptive analytic, which will make this research as a qualitative research. We will look from the morphology side of things (Kuznetsova, 2009 and Savko, 2006), from syntaxes side (Popov, 2004), and from semantic side (Condon, Perry, and O'Keefe, 2004). The result of this research is that the idioms that's using yhe word 'nose' is mainly to show or tell us about characteristic of a person more that anything else. "
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2020
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Andriyanti Dwi Putri Mulyono
"ABSTRAK
Jurnal ini membahas mengenai kata tiruan bahasa Korea lingkup benda alam dalam komik yang berjudul ldquo;4 kheot Cartoon Hanguko Eutaeeo. Euiseongeo rdquo; karya Lee Kyeong Eun dan Choe Hui Jeong dan ldquo;yeppeun gongju euiseongeo donghwa euitaeo dongsi rdquo; karya Moon Man Seok dan Jeong Mi Geum. Penulis menganalisis makna yang dihasilkan dari bentuk variasi vokal dan konsonan kata tiruan bahasa Korea. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif kualitatif. Hasil analisis menunjukkan bahwa 19 kata tiruan dalam korpus memiliki bentuk variasi vokal dan konsonan yang mempengaruhi nuansa dan makna kata tersebut. Kata tiruan dengan vokal? lsquo;a rsquo; dan? lsquo;o rsquo; , memberikan nuansa yang lebih terang dan kecil dibandingkan dengan kata yang bervokal ? lsquo;eo rsquo; dan ? lsquo;u rsquo;. Konsonan ganda dan konsonan aspiratif memberikan nuansa yang lebih kuat dan keras dibandingkan dengan kata yang berkonsonan tunggal.

ABSTRACT
This journal discusses Korean imitation word of natural objects in Lee Kyeong Eun and Choe Hui Jeong rsquo s ldquo 4 kheot Cartoon Hanguko Eutaeeo. Euiseongeo rdquo and Moon Man Seok and Jeong Mi Geum rsquo s ldquo yeppeun gongju euiseongeo donghwa euitaeo dongsi rdquo comics. The writer analyze the effect of vowel and consonant variation in Korean imitation words meaning. In doing this research, the writer used descriptive qualitative method. The result shows that 19 imitation words in the corpus have variations of vowels and consonants that affect the nuance and meaning of the word. Imitation word with lsquo a rsquo and lsquo o rsquo vowels, give lighter and smaller nuance than the word with lsquo eo rsquo and lsquo u rsquo vowels. The intensive consonants and aspirated consonants gives stronger and harder nuance than the simple consonants."
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2016
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
"The writer analysed the presupposition in Barack Obama’s speeches on his first and second inaugural addresses, the writer comes to conclusion mentioned as the following. In this study the writer found that there are five types of presupposition. They were Existential presupposition (53.12%), Factive presupposition (15.17%), Lexical presupposition (24.55%), Structural presupposition (6.69%), and non-factive presupposition (0.44%). The most dominant presupposition used in Barack Obama’s speeches in his first and second inaugural addresses was Existential presupposition. It was because the speeches contained more definite descriptive, real facts and real information to stimulate the audience’ attention and to emphasize his ideas and promises."
EPISTEME 1:2 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
"This research studies about the types of presupposition in TIME magazine and the writer want to find out what is the most dominant types of presupposition that used in TIMe magazine. The data are taken from TIME magazine from from the advertisement that is published in TIME magazine. From 06, 13, 20 April and May 2009. descriptive quantitative analysis is intended to describe and findings the moist dominant types of presupposition used in it. In this research the writer collected the data by reading the advertisement in TIME magazine and underlining the advertisement. The data are analyzed by identifying the presupposition based on the types. After analyzing the data, the writer finds that the most dominant types of presupposition used in TIME magazine. Existential presupposition is the presupposition that the assumption assumed to be committed to the existence of the entities names bya the speaker and assumed to be present in the noun phrase.
"
EPISTEME 1:3 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>