Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 191418 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Fitri Damayanti
"Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh konsumsi highlight reel media sosial terhadap social well-being mahasiswa FISIP UI. Social well-being merupakan aspek penting dalam well-being individu yang mencerminkan kualitas hubungan sosial serta kemampuan individu untuk berfungsi dalam masyarakat. Media sosial, khususnya melalui representasi highlight reel, menghadirkan gambaran hidup yang dikurasi dan sering kali tidak mencerminkan realitas secara utuh. Di satu sisi, highlight reel bisa menjadi sumber inspirasi dan motivasi karena memperlihatkan pencapaian serta momen terbaik seseorang. Namun, di sisi lain fenomena ini dapat menimbulkan ekspektasi yang tidak realistis terhadap kehidupan sehingga dapat menyebabkan tekanan sosial serta perasaan minder. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif melalui survey yang didukung oleh studi literatur dan wawancara mendalam untuk menganalisis hubungan antara konsumsi highlight reel media sosial dan social well-being pada mahasiswa FISIP UI. Teknik penarikan yang digunakan adalah simple random sampling sehingga populasi memiliki peluang yang sama untuk dipilih. Hasil penelitian mengungkapkan temuan berbeda dengan rumusan hipotesis awal yang diperkirakan memiliki hubungan negatif signifikan, tetapi ditemukan hasil bahwa tingkat konsumsi highlight reel di media sosial justru memiliki hubungan positif yang signifikan dengan tingkat social well-being mahasiswa FISIP UI. Hal ini dapat terjadi karena pengaruh konsumsi highlight reel terhadap social well-being bersifat kontekstual, bergantung pada pola konsumsi, kapasitas reflektif individu, serta lingkungan sosial yang melingkupinya.

This study aims to analyze the effect of social media highlight reel consumption on social well-being of FISIP UI students. Social well-being is an important aspect of individual well-being that reflects the quality of social relationships and an individual's ability to function in society. Social media, especially through highlight reel representations, presents a curated picture of life that often does not fully reflect reality. On the one hand, highlight reels can be a source of inspiration and motivation as they showcase a person's achievements and best moments. However, on the other hand, this phenomenon can lead to unrealistic expectations of life that can cause social pressure and feelings of inferiority. This research uses quantitative methods through surveys supported by literature studies and in-depth interviews to analyze the relationship between social media highlight reel consumption and social well-being in FISIP UI students. The withdrawal technique used is simple random sampling so that the population has the same opportunity to be selected. The results of the study revealed different findings from the formulation of the initial hypothesis which was expected to have a significant negative relationship, but it was found that the level of consumption of highlight reels on social media actually had a significant positive relationship with the level of social well-being of FISIP UI students. This can occur because the effect of highlight reel consumption on social well-being is contextual, depending on consumption patterns, individual reflective capacity, and the social environment that surrounds them."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2025
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sabrina Khoirunnisa
"
Penelitian ini membahas pengaruh tekanan dari media sosial terhadap subjective well- being mahasiswa penerima Kartu Indonesia Pintar (KIP) Kuliah di Universitas Indonesia. Subjective well-being, yang mencakup evaluasi kehidupan dan keseimbangan afeksi, rentan terhadap ekspektasi sosial yang dibentuk di media sosial. Tekanan muncul ketika mahasiswa merasa harus menyesuaikan diri dengan standar ideal yang ditampilkan di ruang digital, termasuk cibiran publik terhadap status sebagai penerima bantuan. Berbeda dari studi sebelumnya yang menyoroti dukungan sosial atau keluarga, penelitian ini fokus pada media sosial sebagai faktor eksternal yang memengaruhi subjective well-being mahasiswa. Menggunakan pendekatan kuantitatif yang didukung oleh wawancara dan studi literatur. Data dikumpulkan melalui kuesioner online kepada mahasiswa penerima KIP Kuliah, dengan pengukuran subjective well-being menggunakan Satisfaction With Life Scale (Diener, 1985) dan Positive and Negative Affect Schedule (Watson et al., 1988). Analisis dilakukan berdasarkan dimensi norma yang diinternalisasi, perbandingan sosial, dan pengawasan sosial. Hasil menunjukkan bahwa perbandingan sosial merupakan bentuk tekanan paling signifikan yang memengaruhi subjective well-being. Mahasiswa juga menunjukkan strategi coping seperti menerima perbedaan dan membatasi eksposur. Penelitian ini menekankan pentingnya literasi digital dalam menjaga kesejahteraan mahasiswa penerima bantuan pendidikan.

This study explores the influence of social media pressure on the subjective well-being of Kartu Indonesia Pintar Kuliah (KIP Kuliah) recipients at the University of Indonesia. Subjective well-being, which includes life evaluation and emotional balance, is vulnerable to external factors, particularly social expectations shaped through digital platforms. Pressure emerges when students feel the need to conform to idealized online standards, including criticism linked to their scholarship status. Unlike prior studies that emphasize family or peer support, this research focuses on social media as an external factor affecting students’ psychological well-being. A quantitative method was used, supported by literature review and in-depth interviews. Data were collected through an online questionnaire distributed to KIP Kuliah recipients and measured using the Satisfaction With Life Scale (Diener, 1985) and the Positive and Negative Affect Schedule (Watson et al., 1988). The analysis examined the relationship between social media pressure and subjective well-being through three dimensions: internalized social norms, social comparison, and social surveillance. Results show that social comparison is the most influential pressure on students’ well-being. Students also reported coping strategies such as accepting differences and reducing social media exposure. This study emphasizes the need for digital literacy to help students from disadvantaged backgrounds maintain their well-being."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2025
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Amalia Salsabila
"Banyaknya peristiwa yang terjadi menyangkut Gojek membuat para pengemudi Gojek menjadi dekat satu sama lain dan memiliki sense of community. Pro-kontra yang terjadi mengenai keberadaan Gojek mungkin mengganggu social well being para pengemudi Gojek. Dari penelitian-penelitian sebelumnya, dapat diketahui terdapat hubungan antara sense of community dan social well being.
Penelitian ini pun ingin mengetahui apakah terdapat hubungan antara sense of community dan social well being pada pengemudi Gojek di Jabodetabek. Data diambil dari 61 partisipan. Peneliti menggunakan Sense of Community Index - 2 untuk mengukur sense of community dan Social Well Being Scale untuk mengukur social well being.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara sense of community dan social well being pada pengemudi Gojek di Jabodetabek. Selain itu, ditemukan bahwa dimensi integration and fulfillment of needs dan shared emotional connection pada sense of community paling baik dalam memprediksi social well being pada pengemudi Gojek di Jabodetabek.

Many events that happened involving Gojek has brought the Gojek drivers to be closer to each other and to have a senes of community. However, the pros and cons that occured regarding the existence of Gojek might also disturb their social well being. From previous studies, it is found that there is a relationship between the sense of community and social well being.
This study aims to find out whether there is a significant relationship between the sense of community and social well being of Gojek drivers in Jabodetabek or not. The data was taken from 61 participants. The writer used the Sense of Community Index - 2 to measure the sense of community and also Social Well Being Scale to measure social well being.
The results of this study showed that there is a positively significant relationship between the sense of community and social well being of the Gojek drivers in Jabodetabek. Furthermore, it was found that the dimensions of integration and fulfillment of needs and shared emotional connection in the sense of community work best in predicting the social well being of the Gojek drivers in Jabodetabek.
"
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2016
S63285
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Chatarina Vania Maharani Wicaksono
"Penelitian ini bertujuan untuk meneliti hubungan antara penggunaan media sosial dan stres sosial terhadap social well-being. Studi-studi mengenai social well-being di Asia menemukan bahwa aspek non-ekonomi seperti nilai dan norma budaya, tradisi, relasi dan agama yang beragam antar negara memiliki asosiasi terhadap social well-being sehingga aspek tersebut perlu diperhitungkan. Peneliti berargumen bahwa penggunaan media sosial dan stres sosial memiliki hubungan dengan social well-being. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara tingkat penggunaan media sosial terhadap tingkat social well-being dan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara tingkat stres sosial terhadap tingkat social well-being. Fungsi media sosial pada masa pandemi menjadi aspek vital sehingga menjadikan temuan ini berlawanan dengan temuan sebelumnya, media sosial memberikan lebih banyak manfaat secara positif sehingga meredam sisi negatif dari media sosial. Temuan penelitian menunjukkan bahwa aspek ekonomi masih menjadi faktor yang menentukan kepuasan hidup individu. Metode yang digunakan dalam penelitian kuantitatif ini adalah menggunakan data primer yang diambil melalui teknik survei yang disebarkan secara daring pada sampel dari populasi yaitu Jabodetabek yang berusia usia 19 hingga 40 tahun dengan total 419 responden. Peneliti juga menggunakan wawancara mendalam untuk mengumpulkan data pendukung

This study aims to examine the relationship between social media use and social stress on social welfare. Studies on social well-being in Asia find that non-economic aspects such as cultural values and norms, traditions, relations and religions that vary between countries have associations with social well-being, therefore these aspects need to be taken into account. Researcher argue that social media use and social stress have a relationship with social well-being. The results showed that there was a significant relationship between the level of social media use and the level of social well-being and there was no significant relationship between the level of social stress and the level of social well-being. The function of social media during the pandemic is an important aspect so that this finding is contrary to previous findings, social media provides more benefits in a positive way so that it is viewed negatively than social media. The research findings show that the economic aspect is still a factor that determines individual life satisfaction. The method used in this quantitative research is to use primary data taken through survey techniques that are boldly distributed to a sample of the population, namely Jabodetabek aged 19 to 40 years with a total of 419 respondents. Researchers also use indepth interview to collect supporting data."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dio Anggara
"ABSTRACT
Penelitian ini menjelaskan pengaruh tingkat dukungan sosial terhadap tingkat well-being mahasiswa migran penerima program Afirmasi Pendidikan ADik Papua dan Daerah 3T terdepan, terluar, dan tertinggal di Universitas Indonesia. Studi-studi sebelumnya memperlihatkan bahwa mahasiswa memiliki permasalahan terkait ketidaksiapan mental, hubungn sosial, dan ekonomi. Studi melihat permasalahan mahasiswa migran sebagai bentuk rendahnya tingkat well-being yang disebabkan oleh rendahnya tingkat dukungan sosial. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengen teknik pengumpulan data diperoleh melalui survei kepada 34 mahasiswa, wawancara mendalam kepada 6 mahasiswa, studi dokumen, dan observasi. Dalam analisis dukungan sosial, pihak yang dinilai paling memberikan dukungan adalah teman dan orang tua, sedangkan yang kurang memberikan dukungan adalah pemerintah daerah. Sementara itu dalam analisis well-being, skor terendah terdapat pada mental well-being. Uji regresi menunjukkan terdapat tiga model yang memiliki pengaruh signifikan terhadap well-being mahasiswa yaitu dukungan emosional, dukungan jaringan, dan dukungan informasi. Sementara itu, peneliti menduga terdapat varibel lain yang turut mempengaruhi well-being mahasiswa yaitu jaringan kelompok keagamaan mahasiswa berdasarkan wawancara mendalam dan observasi dan religiositas mahasiswa berdasarkan studi litelatur.

ABSTRACT
This study explains the effect of social support level to migrants students well being receiving Papua Education Affirmative ADIK program and 3T Outside, Outermost and Left behind regions at the University of Indonesia. Previous studies discussed that students have problems related to mental, social, and economic unpreparedness. This study explains the migrant students problems as a form of low levels of well being caused by low levels of social support. This study uses quantitative approaches with data collection techniques obtained through surveys to 34 students, in depth interviews to 6 students, document studies, and observations. In the analysis of social support, the parties who are most likely to provide support are friends and parents, while the local governments give less supports. Meanwhile, in a well being analysis, the lowest score is in the well being mentality. Regression test showed that there are three models that have significant influence on student well being that is emotional support, network support, and information support. Meanwhile, the researcher suspect that there are other variables that influence the well being of students, namely the network of religious groups of students based on in depth interviews and observation and students religiosity based on review study."
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Anggis Laras Damayanti
"Anak-anak di Indonesia cenderung memiliki tingkat kesejahteraan obyektif yang rendah, tetapi kesejahteraan subyektif yang menarik dari anak-anak Indonesia cukup tinggi. Sejumlah penelitian sebelumnya menemukan bahwa struktur sosial ekonomi dan keluarga sebagai faktor yang berkontribusi pada tingkat kesejahteraan subjektif anak-anak yang tinggi. Untuk memperkaya studi sebelumnya, peneliti menggunakan faktor lain untuk menjelaskan tingginya tingkat kesejahteraan subjektif anak-anak, yaitu dukungan sosial dari orang tua, guru, dan teman. Dalam penelitian ini, jenis kelamin dan tingkat sekolah digunakan sebagai variabel kontrol dalam melihat hubungan antara dukungan sosial dan kesejahteraan subjektif anak-anak.
Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan survei terhadap 340 anak-anak dari SMP Negeri 2 dan SMA Negeri 3 Depok yang dipilih melalui multistage stratified random sampling. Hasilnya menunjukkan bahwa anak-anak memiliki tingkat kesejahteraan subjektif dan dukungan sosial yang tinggi. Dukungan sosial dari orang tua, guru, dan teman berkorelasi positif dengan kesejahteraan subjektif anak-anak. Selanjutnya, hasil menunjukkan bahwa jenis kelamin mempengaruhi hubungan antara dukungan sosial dan kesejahteraan subyektif anak-anak dengan model elaborasi dari pola spesifikasi, sedangkan tingkat sekolah mempengaruhi hubungan antara dua variabel dengan model elaborasi dari pola penjelasan.

Children in Indonesia tend to have low levels of objective well-being, but attractive subjective well-being of Indonesian children is quite high. A number of previous studies have found that socioeconomic and family structures are factors that contribute to the high level of subjective well-being of children. To enrich previous studies, researchers used other factors to explain the high level of subjective well-being of children, namely social support from parents, teachers, and friends. In this study, gender and school level were used as control variables in seeing the relationship between social support and children's subjective well-being.
This research was conducted using a survey of 340 children from SMP Negeri 2 and SMA Negeri 3 Depok selected through multistage stratified random sampling. The results show that children have a high level of subjective well-being and social support. Social support from parents, teachers and friends is positively correlated with children's subjective well-being. Furthermore, the results show that gender influences the relationship between social support and subjective well-being of children with the elaboration model of the specification pattern, while the school level influences the relationship between the two variables with the elaboration model of the explanation pattern.
"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
M. Habib Alvin Aneldi
"Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan praktek digital terhadap social well-being mahasiswa di Jabodetabek. Pada penelitian sebelumnya melihat kerangka dari analisis digital well-being sebagai bentuk penggunaan perangkat digital yang mempengaruhi kondisi kesejahteraan subjektif melalui konsumsi konten yang sesuai dengan algoritma mereka yang pada akhirnya berdampak kepada perilaku dalam memenuhi kebutuhan akan social well-being. Dalam memperkaya studi sebelumnya dan menyederhanakan definisi konseptual dari analisis digital well-being, peneliti berusaha untuk menjelaskan social well-being mahasiswa melalui praktek digital yang dilakukan dengan menjelaskan hubungannya terhadap dimensi integrasi, aktualisasi, penerimaan, kontribusi dan koherensi sosial. Praktek digital mampu memberikan pengaruh yang membentuk interaksi mereka dalam menjalankan fungsi di masyarakat sebagai tolak ukur dari social well-being. Sehingga semakin tinggi praktek digital yang dilakukan maka akan semakin tinggi social well-being yang dirasakan oleh mahasiswa dan sebaliknya. Adapun penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan teknik pengumpulan data melalui penyebaran kuesioner kepada 210 mahasiswa yang berdomisili di Jabodetabek. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa di Jabodetabek memiliki tingkat social well-being yang tinggi dan tingkat praktek digital yang tinggi. Praktek digital berupa penggunaan perangkat digital untuk kebutuhan sosialisasi dan komunikasi digital, hiburan digital dan praktek kreatif serta untuk kebutuhan manajemen diri, informasi, pendidikan dan pekerjaan terbukti berhubungan dengan tingkat social well-being mahasiswa

This study aims to analyze the relationship of digital practice to social well-being of students in Jabodetabek. In previous studies, we saw the framework of digital well-being analysis as a form of using digital devices that affect subjective well-being conditions through consumption of content that is in accordance with their algorithm, which in turn affects behavior in meeting the need for social well-being. Enriching the previous studies and simplifying the conceptual definition of digital well-being analysis, the researcher tries to explain the social well-being of students through digital practice by explaining their relationship to the dimensions of integration, actualization, acceptance, contribution and social coherence. Digital practice is able to provide an influence that shapes their interactions in carrying out functions in society as a benchmark for social well-being. So that the higher the digital practice carried out, the higher the social well-being felt by students and vice versa. This research uses a quantitative approach with data collection techniques through distributing questionnaires to 210 students who live in Jabodetabek. The results show that respondents have a high level of social well-being and a high level of digital practice. Digital practice in the form of using digital devices for digital socialization and communication, creative entertainment and practice, and informational managements is proven to be related to the level of social well-being of students."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Evryanti Cahaya Putri
"Pandemi COVID-19 tidak hanya berdampak pada kesehatan fisik namun juga pada SWB remaja. Remaja merupakan kelompok paling rentan terhadap dampak tersebut berkaitan dengan karakteristik perkembangannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kontribusi kesepian, traits kepribadian (extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, openness to experience), dan persepsi terhadap dukungan sosial (keluarga, teman, figur yang signifikan) terhadap SWB (LS, PA, NA) remaja pada masa pandemi COVID-19 di Indonesia. Partisipan penelitian ini adalah 313 orang remaja yang tinggal di Indonesia usia 13-18 tahun (M= 15.72; SD=1) dengan tingkat pendidikan sekolah menengah (sederajat SMP dan SMA). Partisipan dipilih menggunakan metode convenience sampling, pengumpulan data dilakukan secara daring. Alat ukur dalam penelitian ini adalah Satisfaction with Life Scale, Scale of Positive and Negative Experience, R-UCLA Loneliness Scale Version 3, dan Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Analisis data menggunakan teknik regresi hirarki berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kesepian, traits kepribadian, dan persepsi terhadap dukungan sosial berkontribusi terhadap SWB (LS, PA, NA) remaja secara signifikan. Kontributor yang signifikan adalah kesepian, neuroticism dan openness to experience, serta persepsi terhadap dukungan sosial dari keluarga. Hasil penelitian ini dapat dimanfaatkan untuk menyusun intervensi psikologis bagi remaja dan psikoedukasi bagi orangtua dalam meningkatkan SWB remaja pada masa pandemi.

The COVID-19 pandemic not only has an impact on physical health but also on adolescents’ subjective well-being (SWB). Adolescent is the most vulnerable group affected by the negative consequences of COVID-19 pandemic. This research investigated the contribution of loneliness, personality trait (extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, openness to experience), and perceived social support (family, friend, and significant figure) to adolescents’ SWB during COVID-19 pandemic. The participants were 313 of Indonesian adolescents aged 13- 18 years (M= 15.72; SD=1. 517), with junior and senior high education. Participants were selected using the convenience sampling method and data were collected online. The measuring instruments used in this study are Satisfaction with Life Scale, Scale of Positive and Negative Experience, R-UCLA Loneliness Scale Version 3, and Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Data were analyzed using hierarchical multiple regression technique. The results showed that loneliness, personality traits, and perceived social support contributed to adolescent SWB (LS, PA, NA). Loneliness, neuroticism and openness to experience, and perceived social support from family were significant contributors to SWB (LS, PA, NA). This study can be implemented to develop psychological interventions for adolescents and psychoeducation for parents in increasing adolescent SWB during the pandemic."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2021
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Syahid
"Pasien yang diisolasi Covid-19 tidak dapat berinteraksi dan terpaksa dipisahkan dari lingkungan sosialnya. Keadaan ini tentu akan berdampak terhadap kebahagiaan psikologisnya, padahal kebahagiaan psikologis merupakan faktor yang penting dalam penyembuhan pasien Covid-19. Dalam penelitian ini ingin diketahui lebih lanjut bagaimana peranan dukungan sosial terhadap kebahagiaan psikologis pada saat pasien isolasi Covid-19, dan juga dukungan sosial apa yang signifikan berperan terhadap kebahagiaan psikologis. Alat ukur yang digunakan untuk mengukur dukungan sosial adalah Multidimensional Scale of Perceived Social Support dan kebahagiaan psikologis dengan Ryff’s Psychological Well Being Scale. Partisipan pada penelitian ini adalah individu yang sedang diisolasi maupun penyintas Covid-19 dengan total partisipan 84 orang. Teknik analisis data yang digunakan adalah regresi linear sederhana. Dari hasil penelitian diketahui adanya peran yang signifikan dari dukungan sosial terhadap kebahagiaan psikologis pada pasien disaat masa isolasi Covid-19 (r = 0.442, n= 84, R2 = 0.185, p<.05), dan baik dukungan keluarga, teman, maupun ‘orang yang spesial’ berperan secara signifikan. Juga diketahui bahwa dukungan orang spesial (tetangga) diketahui paling besar peranannya pada kebahagiaan psikologis.

Patients isolated from Covid-19 cannot interact and are forced to be separated from their social environment. This situation will certainly have an impact on his psychological well being, even though psychological well being is an important factor in healing Covid-19 patients. In this study, we want to find out more about the role of social support on psychological well being when patients are isolated from Covid-19, and also what social support has a significant role in psychological well being. The measuring instrument used to measure social support is the Multidimensional Perceived Social Support Scale and psychological well being with the Ryff Psychological Well-being Scale. Participants in this study were individuals who were isolated and survivors of Covid-19 with a total of 84 participants. The data analysis technique used is simple linear regression. From the results of the study, it is known that there is a role in social support for psychological well being during the Covid-19 isolation condition (r = 0.442, n = 84, R2 = 0.185, p < .05), and both support from family, friends, and significant other plays a significant role. It is also known that the support of significant others (neighbors) is known to have the greatest role in psychological well being."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhamad Deni
"Penelitian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara dukungan sosial melalui media sosial terhadap tingkat well-being mahasiswa di Universitas Indonesia. Studi-studi terdahulu sebagian besar menemukan bahwa kepribadian mahasiswa, peran institusi pendidikan, dan dukungan sosial memiliki asosiasi terhadap tingkat well-being pada mahasiswa. Namun pembahasan tentang dukungan sosial mayoritas masih terbatas pada saluran offline saja, belum mencakup pada saluran Online. Oleh karena itu, Peneliti memiliki argumen bahwa dukungan sosial yang diterima oleh mahasiswa melalui saluran media sosial memiliki hubungan dengan well-being mahasiswa. Studi ini menggunakan metode penelitian kuantitatif dengan teknik pengumpulan data melalui survei secara online pada sampel sebanyak 325 responden yang berasal dari populasi yaitu Mahasiswa tingkat akhir Universitas Indonesia yang dipilih menggunakan teknik penarikan sampel probability sampling dengan teknik multistage stratified random sampling. Studi ini juga melakukan wawancara mendalam untuk memperoleh data pendukung. Hasil penelitian menemukan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara tingkat dukungan sosial melalui media sosial dengan tingkat well-being mahasiswa Universitas Indonesia. Dukungan sosial melalui media sosial berupa dukungan emosional, social companionship, informasional, dan instrumental memiliki hubungan yang signifikan serta berkorelasi positif terhadap well-being mahasiswa Universitas Indonesia. Artinya semakin tinggi tingkat dukungan sosial melalui media sosial yang diterima, maka semakin tinggi juga tingkat well-being mahasiswa Universitas Indonesia. Temuan peneliti juga menunjukkan bahwa teman kuliah memiliki peran paling signifikan dalam memberi dukungan sosial melalui media sosial khususnya dalam dukungan emosional, social companionship, dan informasional. Sementara orang tua memiliki peran penting dalam dukungan intstrumental. Selain itu, saluran dukungan sosial juga tidak hanya melalui media sosial melainkan terdapat juga platform video conference seperti Zoom dan Google Meet juga sering digunakan

This study aims to examine the relationship between social support through social media on the level of well-being of students at the University of Indonesia. Most previous studies have found that student personality, the role of educational institutions, and social support have associations with the level of well-being in students. However, discussions about social support for the majority are still limited to offline channels, not including online channels. Therefore, the researcher has an argument that the social support received by students through social media channels has a relationship with student well-being. This study uses a quantitative research method with data collection techniques through online surveys on a sample of 325 respondents from the population, namely final year students at the University of Indonesia who were selected using a probability sampling technique with a multistage stratified random sampling technique. This study also conducted in-depth interviews to obtain supporting data. The results of the study found that there was a significant relationship between the level of social support through social media and the level of well-being of University of Indonesia students. Social support through social media in the form of emotional support, social companionship, informational, and instrumental has a significant relationship and is positively correlated to the well-being of University of Indonesia students. This means that the higher the level of social support received through social media, the higher the level of well-being of University of Indonesia students. The research findings also show that college friends have the most significant role in providing social support through social media, especially in emotional support, social companionship, and informational. While parents have an important role in instrumental support. In addition, social support channels are also not only through social media but there are also video conferencing platforms such as Zoom and Google Meet which are also often used."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>