Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 7 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Larassatti Dharma Nanda
"Karya-karya kontemporer Prancis yang berupa karya sastra dan juga sinema di Prancis memiliki tema yang sangat bervariasi. Keberagaman tema tersebut dipengaruhi oleh kebebasan dan persepsi dari masing-masing penulis dalam menciptakan karyanya dalam masa ini. Sebagai salah satu penulis kontemporer Prancis, Eric-Emmanuel Schmitt menciptakan karya adaptasi dari novel menjadi sebuah film dengan judul Oscar et la Dame Rose. Penelitian ini bertujuan untuk memaparkan bagaimana kedua karya menunjukkan tema humanisme dan spiritualitas melalui interaksi antartokoh di dalam cerita. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan struktural dan alih wahana yang dikemukakan oleh Hutcheon (2006) dalam melakukan analisis teks. Selain itu, konsep spiritualitas yang berkaitan dengan fenomena manusia dari Pierre Teilhard de Chardin digunakan dalam penelitian ini untuk menganalisis bagaimana spiritualitas disimbolkan di dalam kedua karya sebagai sebuah proses sepanjang hidup manusia. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pengalihwahanaan teks menjadi film dilakukan dengan menggunakan strategi yang mengandalkan dinamika hubungan antartokoh utama. Pengubahan profil tokoh Madame Rose di dalam film menjadi salah satu aspek signifikan yang membuat konflik cerita menjadi lebih menarik untuk ditonton, juga menguatkan tema humanis yang terdapat dalam kedua karya. Selain itu, spiritualitas dihadirkan dalam film ini secara filosofis alih-alih dogmatis untuk melengkapi tema humanisme tersebut melalui sudut pandang agama Katolik

French contemporary works in the form of literature as well as cinema in France consisted of various themes. The diversity of themes is influenced by the freedom and perceptions of each writer in creating his work in the period. As a contemporary French writer, Eric-Emmanuel Schmitt created an adaptation of a novel which he wrote himself to a film under the same title: Oscar et la Dame Rose. This article aims to describe how the two works show the themes of humanism and spirituality through interactions between the characters in the plot. This article uses a qualitative research method with a structural approach and adaptation studies as written by Hutcheon (2006) in conducting analysis. In addition to that, the concept of spirituality related to spirituality and the phenomenon of man from Pierre Teilhard de Chardin is used in this study to analyze how spirituality symbolized in both of the works as a lifelong process in a man’s life. The results of this study indicate that the adaptation of the novel to the big screen is using a strategy that relies on the dynamics of the relationship between the two main characters. The differences of the Madame Rose character in the film is one of the significant aspects that make the plot more interesting to watch, while also strengthens the humanist theme contained in both works. In addition, spirituality is presented in this film philosophically instead of dogmatically to complement the theme of humanism from the point of view of Catholicism."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Ghaisani Ayuningtyas
"Fantasi merupakan sebuah kesenangan, karena pada dasarnya fantasi merupakan upaya untuk melarikan diri dari kondisi manusia atau kenyataan untuk membangun dunia sekunder. Dalam film Ali Zaoua: Prince de la Rue, fantasi anak-anak diperlihatkan melalui aspek naratif dan sinematografis. Artikel ini berfokus pada penggambaran fantasi dengan menggunakan metode kualitatif dan pendekatan tekstual. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan fantasi anak-anak dan isu sosial yang terkait dengan kemiskinan dan keluarga di dalam film Ali Zaoua: Prince de la Rue. Analisis yang dilakukan dalam artikel ini menggunakan skema aktan yang dikemukakan oleh Greimas dan teori sinema oleh Boggs dan Petrie. Konsep fantasi oleh Rosemary Jackson juga digunakan untuk memperdalam kajian analisis. Temuan analisis menunjukkan bahwa pada dasarnya, fantasi yang diciptakan oleh anak-anak adalah cara yang dilakukan untuk melarikan diri dari realitas. Fantasi yang direpresentasikan sebagai imajinasi anak-anak menjadi antithesis dari realitas mereka sebagai upaya untuk memenuhi keinginan di dalam dunia nyata. Hal ini terkait dengan kondisi anak jalanan yang menginginkan kehidupan yang lebih baik.

Fantasy is a pleasure and, in essence, is a way to escape from humans condition or reality by building a second life. In the film Ali Zaoua: Prince de la Rue, childrens fantasy is shown through narrative and cinematographic aspects. This article focuses on the depiction of fantasy using a qualitative method and a textual approach. The purpose of this study is to portray childrens fantasy and social issues related to poverty and family in the movie Ali Zaoua: Prince de la Rue. This analysis utilizes Greimas Actantial Model and film studies by Boggs and Petrie. The concept of fantasy by Rosemary Jackson is also utilized to deepen the analysis. The finding of the analysis shows that fantasies created by children, are a way to escape reality. The fantasies that were represented as childrens imagination and becomes an antithesis to the fulfillment of real-life desires. This is related to the condition of street children who wish for a better livelihood."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2020
TA-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Charle, Christophe, 1951-
""Who exactly are the 'intellectuals'? This term is so widely used today that we forget that it is a recent invention, dating from the late nineteenth century. In Birth of the Intellectuals, the renowned historian and sociologist Christophe Charle shows that the term 'intellectuals' first appeared at the time of the Dreyfus Affair, and the neologism originally signified a cultural and political vanguard who dared to challenge the status quo. Yet the word, expected to disappear once the political crisis had dissolved, has somehow endured. At times it describes a social group, and at others a way of seeing the social world from the perspective of universal values that challenges established hierarchies. But why did intellectuals survive when the events that gave rise to this term had faded into the past? To answer this question, it is necessary to show how the crisis of the old representations, the unprecedented expansion of the intellectual professions and the vacuum left by the decline of the traditional ruling class created favourable conditions for the collective affirmation of 'intellectuals.' This also explains why the literary or academic avant garde traditionally reluctant to engage gradually reconciled themselves with political activists and developed new ways to intervene in the field of power outside of traditional political channels. Through a careful rereading of the petitions surrounding the Dreyfus Affair, Charle offers a radical reinterpretation of this crucial moment of European history and develops a new model for understanding the ways in which public intellectuals in France, Germany, Britain, and the United States have addressed politics ever since"--From publisher's website."
Cambridge, UK ; Malden, MA : Polity, 2015
305.552 CHA b
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Van der Harten, Cecile
Amsterdam: Stedelijk Museum , 1990
759.949 2 HAR I
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Horricks, Raymond
Tunbridge Wells : Castello, 1988
944.050 HOR i
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Siregar, J. U.
Jakarta: Balai Pustaka, 1959
940.28 SIR r
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library