Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 4 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Pippo Virgiawan Welly
"Pawukon merupakan salah satu sistem perhitungan waktu dalam budaya Jawa yang mendapat pengaruh dari kalender Saka pada masa era Hindu yang lebih dulu ada di Pulau Jawa (Tanojo, 1959: 5). Pawukon tidak terlepas dari cerita Raden Watugunung dari kerajaan Giling Wesi beserta 2 istrinya yaitu Dewi Sinta dan Dewi Landep serta 27 anak-anak mereka (Olthof, 1941: 6). Penelitian ini berfokus pada ikon 3 tokoh utama yang umum ditemukan dalam buku tentang pawukon yaitu Dewi Sinta, Dewi Landep, dan Raden Watugunung. Tujuan penelitian ini adalah melihat makna ikon yang dimunculkan dari 3 ikon tokoh utama tersebut dari buku Pawukon Pasemon Dalah Pardikane (Tanojo, 1967) dan Pawukon 3000 (Hermanu, 2013) dan menjelaskan mengapa ikon tersebut digunakan dalam wuku-wuku tersebut. Penelitian dilakukan dengan metode kualitatif dengan pendekatan studi pustaka dan dianalisis menggunakan Teori Segitiga Semiotik dari Peirce (1940) untuk mendapatkan makna ikon, dan teori Cassirer (1987) untuk melihat penggunaan ikon dalam wuku Sinta, Landep dan Watugunung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa makna ikon dalam pawukon Jawa merupakan hasil pemikiran leluhur Jawa yang berasal dari nilai nilai filosofi pada alam yang bertujuan untuk mengetahui perangai karakteristik kepribadian seseorang. Kemudian, pemunculan ikon dalam pawukon Jawa tidak lepas dari hubungan manusia (mikrokosmos) dengan alam (makrokosmos) untuk mencapai keseimbangan hidup karena menurut Cassirer (1987) ikon muncul sebagai hasil pengamatan manusia (empirik) dan memiliki fungsi dalam hidup manusia.

Pawukon is a time calculation system in Javanese culture that was influenced by the Saka calendar during the Hindu era which first existed in Java (Tanojo, 1959: 5). Pawukon is inseparable from the story of Raden Watugunung from the kingdom of Giling Wesi and his 2 wives, namely Dewi Sinta and Dewi Landep and their 27 children (Olthof, 1941: 6). This research focuses on the icons of 3 main characters that are commonly found in books about pawukon, namely Dewi Sinta, Dewi Landep, and Raden Watugunung. The purpose of this research is to look at the meaning of the icons that appear from the 3 main character icons from the book Pawukon Pasemon Dalah Pardikane (Tanojo, 1967) and Pawukon 3000 (Hermanu, 2013) and explain why these icons are used in these wuku. The research was conducted using qualitative methods with a literature study approach and analyzed using Peirce's (1940) Semiotic Triangle Theory to obtain icon meanings, and Cassirer's (1987) theory to see the use of icon symbols in wuku Sinta, Landep and Watugunung. The results show that the meaning of icons in Javanese pawukon is the result of Javanese ancestral thought that comes from philosophical values in nature which aims to determine the character traits of a person's personality. Then, the appearance of symbols in Javanese pawukon cannot be separated from the relationship between humans (microcosm) and nature (macrocosm) to achieve a balance of life because according to Cassirer (1987) icons appear as the result of human observation (empirically) and have a function in human life."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
New York : New York Graphic Society, 1958
R 704.948 UNE u
Buku Referensi  Universitas Indonesia Library
cover
Shabila Anjani
"[ABSTRAK
Dalam mengemudikan mobil, pengemudi harus membagi konsentrasi antara mengemudi dan mengamati ikon dalam mobil, untuk itu diperlukan ikon yang dapat dikenali dengan baik untuk mengurangi beban mental dan waktu operasi pengemudi mobil. Penelitian ini mengembangkan metode untuk mengidentifikasi penyebab ikon tidak dapat dikenali dengan baik, sehingga dapat menjadi masukan untuk pengembangan ikon baru. 34 ikon yang tidak dapat dikenali dengan baik dengan recognition rate dibawah 80% dalam penelitian sebelumnya oleh C.-F. Chi and Dewi (2014) diuji kembali kepada 14 pengemudi pengalaman melalui wawancara yang dilakukan oleh Hsieh (2014). Pendapat mengenai ikon mobil yang tidak dapat dikenali dengan baik disurvey berdasarakan 3 tahapan pemahaman ikon (Campbell et al, 2004) dan 3 aspek memahami objek alphanumerical (Sanders & McCormick, 1993), yang kemudian digunakan untuk mencari kemungkinan penyebab tidak dikenalinya ikon-ikon ini. Pertanyaan dalam wawancara meliputi apakah ikon ini dapat dilihat, familier, bermakna, menarik dan apabila ada saran untuk desain alternative. Semua pertanyaan akan dibagi menjadi pertanyaan ya/tidak untuk aturan pembuatan keputusan. Sebuah tabel pembuatan keputusan digunakan untuk mengorganisir aturan keputusan sesuai dengan 7 klasifikasi ikon oleh C.-F. Chi and Dewi (2014), dan aturan ini dipastikan sesuai dengan logika dan mutually exclusive (Chi, Tseng, & Jang, 2012). Dengan menggabungkan ikon yang diuji dengan aturan keputusan, tabel keputusan dapat diubah menjadi pohon keputusan untuk mengilustrasi dan memfasilitasi perbaikan desain dari ikon-ikon yang tidak dikenali ini. Ikon-ikon baru dibuat untuk menggantikan ikon-ikon yang tidak dikenali untuk membuktikan bahwa pohon keputusan merupakan sebuah metode efektif untuk evaluasi dan desain ulang.

ABSTRACT
A comprehensible icon can reduce mental load and operation time for the driver to time share between driving and icon recognition. This study developed a diagnostic tool to identify the causes of poorly recognised icons that could be used for the redesign of existing icons. Thirty-four poorly recognized icons were selected for the current experiment because they had a below 80% recognition rate by experienced drivers in a previous study (C.-F. Chi and Dewi (2014). Fourteen experienced drivers participated in the experiment conducted by Hsieh (2014), where each participant was asked to review all poorly recognized icons one by one based on three stages of icon comprehension (Campbell et al, 2004) and the three aspects of understanding alphanumerical objects (Sanders & McCormick, 1993) to explore possible causes for poor recognition of these icons. Specific questions include whether each icon is visible, familiar, meaningful, and attractive, and if the participants have any suggestion for a better alternative design. All the answers can be further divided into more specific Yes/No decision rules. A decision table is used to organize all the decision rules based on seven categories of icon design, and to ensure these decision rules are logical and mutually exclusive (Chi, Tseng, & Jang, 2012). By associating all the tested icons with the decision rules, the decision table can be transformed into a decision tree illustration to facilitate the redesign of these poorly recognized icons A new set of redesigned icons would be created to replace all the poorly recognized icons to prove that the decision tree is a very effective diagnostic tool for icon evaluation and redesign., A comprehensible icon can reduce mental load and operation time for the driver to time share between driving and icon recognition. This study developed a diagnostic tool to identify the causes of poorly recognised icons that could be used for the redesign of existing icons. Thirty-four poorly recognized icons were selected for the current experiment because they had a below 80% recognition rate by experienced drivers in a previous study (C.-F. Chi and Dewi (2014). Fourteen experienced drivers participated in the experiment conducted by Hsieh (2014), where each participant was asked to review all poorly recognized icons one by one based on three stages of icon comprehension (Campbell et al, 2004) and the three aspects of understanding alphanumerical objects (Sanders & McCormick, 1993) to explore possible causes for poor recognition of these icons. Specific questions include whether each icon is visible, familiar, meaningful, and attractive, and if the participants have any suggestion for a better alternative design. All the answers can be further divided into more specific Yes/No decision rules. A decision table is used to organize all the decision rules based on seven categories of icon design, and to ensure these decision rules are logical and mutually exclusive (Chi, Tseng, & Jang, 2012). By associating all the tested icons with the decision rules, the decision table can be transformed into a decision tree illustration to facilitate the redesign of these poorly recognized icons A new set of redesigned icons would be created to replace all the poorly recognized icons to prove that the decision tree is a very effective diagnostic tool for icon evaluation and redesign.]"
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
T43844
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Smirnova, Engelina
Leningrad, Aurora Art Publishers
R 755 SMI m
Buku Referensi  Universitas Indonesia Library