Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 8 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Thomas, Kas
New York: McGraw-Hill, 1981
629.1346 THO p (1)
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Sesmaro Max Yuda
Abstrak :
Dalam sistem penjadwalan terdapat beberapa klasifikasi yang membedakan sistem penjadwalan yang satu dengan lainnya. Fungsi sasaran sistem penjadwalan dalam penelitian ini adalah ETwr (early-tardy dengan pembobotan) seperti yang sudah diterima pada studi atau penelitian untuk sistem penjadwalan mesin tunggal dengan fungsi sasaran yang bersifat non regular. Sebelum menentukan due date yang merupakan jumlah waktu/lamanya pesawat mencapai standar jumlah jam terbang pemakaian pesawat untuk tiap interval perawatan dalam penelitian ini, terlebih dahulu ditentukan jumiah pemakaian pesawat persatuan waktu (hari). Sehingga dengan demikian dapat dilakukan perhitungan standar perawatan dalam satuan jam terbang kedalam bentuk satuan hari. Berdasarkan perhitungan pemakaian pesawat untuk tiap jenis yang berbeda diperoleh jumlah pemakaian yang berbeda, maka untuk due date yang berdekatan atau bersamaan dilakukan aturan prioritas linear heuristic untuk menentukan sequence perawatannya. Dengan aturan prioritas linear heuristic pada penelitian ini didapatkan perawatan yang early serta yang rardy lebih mendekati nilai standar yang ada dibanding dengan sitem penjadwalan perawatan yang dipakai perusahaan, serta diperoleh nilai utilitas pesawat untuk tiap interval perawatan dan pemakaian fasilitas perawatan lebih optimum dengan menggunakan linear heuristic dibanding dengan sistem yang berlaku. ...... Scheduling system has some classification which differ one scheduling system from the others. In this research the objective function of the scheduling systems is the ETwr (weighted early-tardy objective) that has received by far the most study for single machine scheduling system with non regular objective function. Before determine the due date that indicate the time or duration of the aircraft to get the standard of the flight hours for every interval maintenance, first have to determine the sum of flight per day. So that can be done converse of maintenance standard unit from flight hours to time (day) unit. On the basis of calculation in using aircraft for every different type found the different sum of using aircraft, so the due date that closed can be done linear heuristic priority in examination its maintenance sequence. With linear heuristic priority procedure in this research can be found the early and the tardy jobs more closed with the standard value instead of the scheduling system that used by the company, also can be gotten the utility of the aircraft for every interval maintenance and using of the maintenance facilities more optimum then what company used.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2002
T 10371
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nova Wijayanti
Abstrak :
Faktor manusia atau human factor memiliki kontribusi terbesar pada kecelakaan pesawat, sedangkan perilaku tidak aman atau unsafe acts dari personel perawatan pesawat menjadi salah satu contributor pada faktor manusia atau human error. Namun kesalahan manusia atau perilaku tindakan yang tidak aman juga dapat dipengaruhi oleh faktor-faktor lain seperti lingkungan eksternal, pengaruh organisasi, supervisor yang tidak aman, dan prasyarat tindakan tidak aman sebagai keadaan dalam Analisis Faktor Manusia dan Sistem Klasifikasi atau Human Factor Analysis and Classification System (HFACS). Penelitian ini bertujuan untuk mempelajari akar penyebab tindakan tidak aman dalam Personil Pemeliharaan Pesawat menggunakan Kerangka HFACS. Dengan menggunakan PLS-SEM untuk mengeksplorasi dampak positif dari masing-masing Lingkungan Eksternal, Pengaruh Organisasi, Pengawas yang Tidak Aman, dan Prasyarat tindakan tidak aman untuk tindakan yang tidak aman dari Personil Pemeliharaan Pesawat, survei kuesioner kuantitatif didistribusikan kepada 150 responden personel pemeliharaan pesawat. Hasil penelitian ini, prasyarat tindakan tidak aman memiliki dampak terbesar pada tindakan tidak aman atau unsafe acts. Kondisi lingkungan kerja tanpa suara, bau, dan pencahayaan yang lebih baik adalah penting untuk mencegah tindakan personil pemeliharaan pesawat yang tidak aman. Alat-alat yang memadai dan pengarahan kelompok rutin penting untuk memastikan bahwa personil perawatan pesawat siap untuk tugas yang ditugaskan. Hanggar khusus untuk pengecatan dan investasi untuk alat khusus yang diperlukan untuk melakukan perawatan tingkat lanjut dapat membantu mencegah kejadian yang tidak aman. ......Human factor is the most contributing factor for aircraft accident and incident, aircraft maintenance personnel unsafe acts is one of contribution factor for human factor error. However human error or unsafe acts behavior could also affect by other factors such as external environment, organization influence, unsafe supervisor, and precondition of unsafe acts as the state in Human Factor Analysis and Classification System (HFACS). This research aims to study the root cause of unsafe acts in Aircraft Maintenance Personnel using Human Factor Analysis and Classification System (HFACS) Framework. Using PLS-SEM to exploratory the positive impact from each External Environment, Organization Influence, Unsafe Supervisor, and Precondition of unsafe acts to unsafe acts of Aircraft Maintenance Personnel, a quantitative questionnaire survey distributes to 150 respondent of aircraft maintenance personnel. The result of this study, the precondition of unsafe acts has the greatest impact on unsafe acts. The condition of the working environment with no noises, smells, and better lighting is important to prevent unsafe acts of aircraft maintenance personnel. Adequate tools and routine group briefing are important to ensure that aircraft maintenance personnel ready for the assigned task. Dedicated hangar for painting and investment for special tools needed to perform enhance maintenance could help to prevent unsafe events.
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2019
T53548
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Siti Arina Safarina
Abstrak :
[ABSTRAK
Industri perawatan pesawat terbang sedang berada pada momentum yang sangat penting untuk digarap. Prospek dan peluang bisnis industri ini terbuka lebar, contohnya dengan akan diberlakukannya ASEAN open sky. Namun, hal ini juga memberikan indikasi bahwa persaingan antara AMO akan semakin tajam dan headto- head diantara AMO lintas negara bahkan regional. Untuk menangkap peluang tersebut, AMO harus mampu memahami kustomernya dan memberikan pelayanan berkualitas berdasarkan pemahaman tersebut. Perhatian manajemen AMO terhadap Perceived Value dan Service Quality diperlukan, mulai dari penawaran kepada kustomer hingga proses evaluasi oleh kustomer. Penelitian ini berusaha untuk mengidentifikasiperceived value dan indikatorindikator service quality yang ditawarkan oleh AMO kepada pemegang keputusan hingga ke perwakilan dari kustomer yang merasakan langsung pelayanan yang diberikan. Dari penelitian terhadap service quality tersebut, teridentifikasi gap lain yang perlu ditambahkan di dalam model service quality klasik. Gap tersebut adalah bahwa pada industri B2B, kemungkinan besar akan terjadi kesenjangan di dalam organisasi konsumen tersebut, yakni antara pengambil keputusan dengan yang langsung merasakan proses ataupun hasil dari pelayanan jasa tersebut. Proses untuk mengidentifikasi indikator-indikator apa yang dianggap penting oleh kustomer cukup sulit. Sebagai bahan masukan untuk perancangan awal sistem service quality bagi AMO, penelitian ini berusaha menginvestigasi indiktor-indikator yang memiliki kemungkinan dampak yang signifikan terhadap terjadinya gap pada layanan jasa yang diberikan dan relasinya dengan tingkat kepentingan dimensidimensi service quality. Satu set kuesioner disusun untuk membentuk manajemen pelayanan kualitas yang solid di dalam tubuh AMO. Kuesioner tersebut terdiri dari:  Kuesioner untuk mengidentifikasi kesenjangan yang terjadi diantara organisasi pembeli. Sekaligus, kuesioner untuk mengidentifikasi kesenjangan antara ekspektasi konsumen dengan persepsinya.  Kuesioner untuk mengidentifikasi kesenjangan antara persepsi manajemen AMO terhadap ekspektasi konsumen dibandingkan dengan apa ekspektasi kustomer sebenarnya.  Kuesioner untuk mengidentifikasi penyebab terjadinya perbedaan persepsi antara manajemen AMO dengan ekspektasi kosumen. Kuesioner untuk mengidentifikasi apakah ada formalitas standard pelayanan yang disusun oleh manajemen AMO.  Kuesioner untuk mengidentifikasi formalitas standard pelayanan dijalankan oleh seluruh karyawan dalam organisasi AMO.  Kuesioner untuk mengidentifikasi apakah terjadi kesenjangan antara pelayanan yang diberikan dengan janji yang dikomunikasikan.  Kuesioner penunjang lain yang telah disusun oleh peneliti sebelumnya, yakni, untuk mengidentifikasi gap yang terjadi pada front-liner, contohnya gap pada employee empowerment. Relationship quality sama pentingnya dengan service quality dalam memberikan dampak terhadap kepuasan konsumen pada industri yang membutuhkan trust. Kuesioner yang dirancang oleh Durvasula et.al dapat dimanfaatkan untuk melengkapi program peningkatan kepuasan konsumen.
ABSTRACT
Aircraft maintenance industry is on the truth of moment to grap. Business prospects and opportunities of this industry is now widely opened, for example, ASEAN open sky policy which would be enacted this year. However, it also indicates that the competition among the AMO?s will be sharper and AMO?s might be faced head-to-head across country and regional. In order to capture these opportunities, AMO should understand the customers and be able to provide quality services consistently with their wants and needs. AMO management must be paid attention to service quality demanden by them, from the offering process to them until the evaluation process by them. This aim of this study is to identify perceived quality and the indicators of service quality offered by AMO. These indicators are identified from the decision maker to the customer?s representatives of who directly evaluated the services provided. This study identified an additional gap to the classical model of service quality. There is a gap in B2B organization, which is between the decision makers and who directly evaluated the processes/results of theservices. Process for identifying indicators importantly considered by customers is quite difficult. In order to designed the tools for management of service quality (a aset of questionnaires), this study investigates the factors that significantly impacted on service qulity and its dimension. In order to form an integrated management of service quality of AMO, a set of questionnaires are developed, consisted of:  Questionnaire to identify gaps in the buyer organization, among team of decision makers, or between the decision maker and the customer?s representatives who directly evaluated the services provided.  Questionnaire to identify the gaps between consumer expectations and consumer perceptions.  Questionnaire to identify gaps between management perceptions against consumer expectations, if compared to what customers expected.  Questionnaire to identify the causes of perception differences between management and consumer expectations.  Questionnaire to identify if there are formalizatons of service standards prepared by AMO management Questionnaire to identify if the service standards /procedures are executed by employees in AMO organization.  Questionnaire to identify the gaps between the service delivery and the promises that has been communicated by AMO.  Other supporting questionnaires that had been developed by previous researchers, to identify the gaps that occurs in the frontliner, for example is the gap of employee empowerment. In industry requiring trustworthiness, relationship quality is the same important as service quality for customer satisfaction. Questionnaire of relationship quality that developed by Durvasula et.al. can be utilized as well to improve customer satisfaction, Aircraft maintenance industry is on the truth of moment to grap. Business prospects and opportunities of this industry is now widely opened, for example, ASEAN open sky policy which would be enacted this year. However, it also indicates that the competition among the AMO’s will be sharper and AMO’s might be faced head-to-head across country and regional. In order to capture these opportunities, AMO should understand the customers and be able to provide quality services consistently with their wants and needs. AMO management must be paid attention to service quality demanden by them, from the offering process to them until the evaluation process by them. This aim of this study is to identify perceived quality and the indicators of service quality offered by AMO. These indicators are identified from the decision maker to the customer’s representatives of who directly evaluated the services provided. This study identified an additional gap to the classical model of service quality. There is a gap in B2B organization, which is between the decision makers and who directly evaluated the processes/results of theservices. Process for identifying indicators importantly considered by customers is quite difficult. In order to designed the tools for management of service quality (a aset of questionnaires), this study investigates the factors that significantly impacted on service qulity and its dimension. In order to form an integrated management of service quality of AMO, a set of questionnaires are developed, consisted of:  Questionnaire to identify gaps in the buyer organization, among team of decision makers, or between the decision maker and the customer’s representatives who directly evaluated the services provided.  Questionnaire to identify the gaps between consumer expectations and consumer perceptions.  Questionnaire to identify gaps between management perceptions against consumer expectations, if compared to what customers expected.  Questionnaire to identify the causes of perception differences between management and consumer expectations.  Questionnaire to identify if there are formalizatons of service standards prepared by AMO management Questionnaire to identify if the service standards /procedures are executed by employees in AMO organization.  Questionnaire to identify the gaps between the service delivery and the promises that has been communicated by AMO.  Other supporting questionnaires that had been developed by previous researchers, to identify the gaps that occurs in the frontliner, for example is the gap of employee empowerment. In industry requiring trustworthiness, relationship quality is the same important as service quality for customer satisfaction. Questionnaire of relationship quality that developed by Durvasula et.al. can be utilized as well to improve customer satisfaction]
2015
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dio Fadiilah
Abstrak :
ABSTRAK
Dunia industri penerbangan adalah industri yang banyak akan peraturan yang mengatur operasional industri tersebut. Regulasi mengenai perawatan dan operasional perlu diperhatikan setiap maskapai penerbangan untuk dapat beroperasional dengan baik dan sejalan dengan perarturan penerbangan yang berlaku. Penelitian-penelitian mengenai aircraft routing telah berkembang dengan berbagai pendekatan masing-masing untuk mengatasi permasalah aircraft routing yang dihadapi oleh setiap maskapai penerbangan. Setiap maskapai penerbangan harus menangani aircraft routing yang mengharuskan setiap pesawat dapat beroperasional untuk melayani semua rute yang dimiliki oleh maskapai penerbangan dengan turut juga memperhatikan aspek perawatan masing-masing pesawat. Kapasitas stasiun perawatan perlu dipertimbangkan untuk menjamin sebuah rangkaian penerbangan dapat mengakomodir kebutuhan akan perawatan pesawat terbang di akhir hari operasional setiap harinya. Selain itu disisi lain diperlukan adanya pertimbangan pada batasan operasional awak pesawat yang tentunya memiliki batasan-batasan waktu kerja sebagai awak pesawat. Untuk membangun perencanaan rute penerbangan yang dilayani masing-masing pesawat perlu dioptimalkan untuk meminimalisir missalignment dari perencanaan perawatan pesawat udara. Optimasi ini bernama AMRP (aircraft maintenance routing problem) yang mendefinisikan setiap rangkaian rute penerbangan yang ditugaskan pada pesawat udara untuk menjalankan operasional hariannya. Dengan adanya pertimbangan kapasitas stasiun dan batasan operasional awak pesawat maka dapat membuat pemilihan rangkaian rute yang lebih baik dan mengakomodasi batasan-batasan operasional awak pesawat. Validasi yang dilakukan untuk model adalah dengan memakai kasus operasional pesawat terbang pada sebuah maskapai dipakai. Hasil yang didapat dari pengembangan model didapatkan bahwa pertimbangan kapasitas pesawat dan kemampuan setiap bandara yang disinggahi oleh pesawat terbang perlu menjadi sebuah tambahan fungsi kendala optimasi untuk menjamin pemilihan rangkaian rute penerbangan yang sesuai dengan regulasi dan kemampuan stasiun penerbangan yang dilayani maskapai penerbangan serta batasan waktu kerja awak pesawat tidak terlewati
ABSTRACT
The world of the aviation industry is an industry that has many regulations governing the operation of the industry. Regulations regarding maintenance and operations need to be considered for every airline to operate properly and in line with applicable flight regulations. Research on aircraft routing has developed with various approaches to address aircraft routing problems faced by every airline. Every airline must handle aircraft routing, which requires each aircraft to operate to serve all routes sold by airlines by also taking care of the maintenance aspects for each aircraft. Maintenance station capacity needs to be considered to ensure that a series of flights can accommodate the needs of aircraft maintenance at the end of the operational day every day. On the other hand there is a need to consider the operational limitations of flight crew, which of course has limitations on working time as a flight crew. To build flight route planning served by each aircraft, it needs to be optimized to minimize missalignment from aircraft maintenance planning. This optimization is called AMRP (aircraft maintenance routing problem) which defines each set of flight routes assigned to aircraft to carry out its daily operations. With consideration of station capacity and operational limitations of the flight crew, it can make a better selection of routes and accommodate operational flight crew limitations. Validation carried out for the model by using the operational case of on an airline. The results obtained from the development of the model found that consideration of aircraft capacity and the ability of each airport visited by aircraft needs to be an additional optimization constraint function to ensure the selection of flight routes in accordance with the regulations and capabilities of flight stations served by airlines and also flight duty limitation not exceeded.
Depok: Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Indonesia, 2019
T51698
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Arsya Rasyadan
Abstrak :
Pandemi 2019 berdampak pada berbagai sektor industri dengan berbagai protokol kesehatan dan pembatasan mobilitas. Untuk meningkatkan potensi pendapatan, PT. XYZ, sebuah Approved Maintenance Organization (AMO) untuk sektor penerbangan bisnis, memutuskan untuk menambah kemampuan perawatannya untuk menembus segmen pasar baru. Diperlukan optimasi pemanfaatan sumber daya perushaan saat ini. Dengan menggunakan linear programming, jumlah proyek yang optimal antara dua jenis pesawat ditentukan dengan tujuan untuk memaksimalkan keuntungan. Proyek-proyek ini dijadwalkan dalam waktu satu tahun dengan constraint manpower dan luasan hanggar per tahun yang tersedia saat ini. Lingkup operasi kemudian diperhitungkan dengan menambahkan data populasi pesawat yang beroperasi di Asia Pacific (APAC) sebagai constraint. Hasil yang didapatkan adalah jumlah proyek optimal per tahun adalah 38 proyek Embraer Legacy dan 4 proyek Cessna Caravan. Mempertimbangkan populasi pesawat APAC sebanyak 78 Caravan dan 18 Embraer, total proyek per tahun adalah 18 proyek Embraer Legacy dan 35 proyek Cessna Caravan dengan total potensi keuntungan sebesar $259,874, peningkatan 3 kali lipat dari rata-rata keuntungan saat ini. Wawancara dengan pihak manajerial di PT. XYZ menyimpulkan bahwa PT. XYZ perlu mengembangkan kemampuan fasilitas, tenaga kerja, dan logistiknya untuk mencapai potensi penuhnya. ......The 2019 pandemic affected various industrial sectors with health protocol and mobility restrictions. In order to increase potential revenue, XYZ inc., an Approved Maintenance Organization for business aviation sector, decided to add its maintenance capability in order to penetrate a new market segment. Optimization of current resource utilization is needed. Using linear programming, the optimal number of projects between two types of aircrafts are determined with the goal to maximize profit. These projects are scheduled within a year with the constraint of the current available man power and hangar space per year. Scope of operation is then taken into account by adding the population data of APAC operating aircrafts as constraints. Results are that the optimal number of Cessna Caravan Projects per year are 4 projects where as Embraer Legacy Projects per year are 38. Taking into account APAC aircraft population of 78 Caravans and 18 Embraer, total projects per year are 35 Caravan and 18 Embraer with a total potential profit of $259,874, an increase of 3 fold compared to the current average profit. Interview with managerial positions at XYZ inc. concluded that XYZ inc. needs to grow its facility, manpower, and logistics capability to reach its full potential.
Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2022
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Amenia Vellina Kesuma
Abstrak :
Transformasi digital telah mengubah proses aktivitas transaksi antar konsumen dan perusahaan. Fenomena mengubah konsep toko fisik menjadi toko online memungkinkan konsumen untuk berinteraksi dengan perusahaan apapun membutuhkan kontak fisik, tetapi dapat dilakukan melalui lingkungan online. Belanja online atau yang sering disebut dengan belanja online membutuhkan kepercayaan seorang konsumen untuk dapat mempercayai suatu perusahaan karena ini melibatkan ketidakpastian yang ada di lingkungan online, jadi kepercayaan adalah faktor terpenting untuk transaksi online. Kemudian Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh kognitif dan afektif pelanggan pengalaman dengan kepercayaan dengan melibatkan kepuasan sebagai mediator pada Konsumen Sociolla.com di wilayah Jabodetabek. Penelitian ini membagikan 100 kuesioner online kepada konsumen Sociolla.com dengan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa itu kognitif dan afektif pengalaman pelanggan bersama memiliki pengaruh signifikan terhadap kepercayaan dengan pertimbangkan kepuasan sebagai variabel mediasi. ......Digital transformation has changed the process of transaction activity between consumers and companies. The phenomenon of changing the concept of a physical store to an online shop allows consumers to interact with any company requiring physical contact, but can be done through an online environment. Online shopping or what is often referred to as online shopping requires a consumer's trust to be able to trust a company because this involves the uncertainty that exists in the online environment, so trust is the most important factor for online transactions. Then this research was conducted to determine the effect of cognitive and affective customers experience with trust by involving satisfaction as a mediator at Sociolla.com consumers in the Jabodetabek area. This study distributed 100 online questionnaires to Sociolla.com consumers with a purposive sampling technique. The results showed that the cognitive and affective shared customer experiences had a significant effect on trust by considering satisfaction as a mediating variable.
Depok: Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Indonesia , 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hinsch, Martin
Abstrak :
This book outlines the structure and activities of companies in the European aviation industry. The focus is on the design, production and maintenance of components, assemblies, engines and the aircraft itself. In contrast to other industries, the technical aviation industry is subject to many specifics, since its activities are highly regulated by the European Aviation Safety Agency (EASA), the National Aviation Authorities and by the aviation industry standard EN 9100. These regulations can influence the companies’ organization, personnel qualification, quality management systems, as well as the provision of products and services. This book gives the reader a deeper, up-to-date insight into today's quality and safety requirements for the modern aviation industry. Aviation-specific interfaces and procedures are looked at from both the aviation legislation standpoint as well as from a practical operational perspective.
Berlin, Germany: Springer Berlin, Heidelberg, 2019
e20502588
eBooks  Universitas Indonesia Library