Ditemukan 4 dokumen yang sesuai dengan query
Yohanes Fidra
Abstrak :
ABSTRAK
Keagenan merupakan sebuah unit dalam perusahaan pelayaran yang bergerak dalam bidang jasa untuk pelayanan terhadap kapal . kapal principal (perusahaan pelayaran asing) selama berada di dalam pelabuhan. Dasar dari kinerja agen kapal berada pada ETA (Estimate time Arrived) atau perkiraan waktu kedatangan kapal dan ETD (Estimate Time Depatured) atau perkiraan waktu keberangkatan kapal. Setelah kapal berangkat, maka agen kapal harus mempertanggungjawabkan segala pengeluaran atas kapal milik principal yang terjadi selama di pelabuhan dalam bentuk Disbursement. Analisa yang dilakukan adalah mempelajari kinerja dari agen kapal pada saat menangani kapal milik principal di pelabuhan, sistem tarif yang berlaku di dalam pelabuhan hingga pada persoalan pungutan liar, komponen . komponen biaya penyusun Disbursement serta prosedur dalam penyusunan Disbursement. Metode yang digunakan adalah studi lapangan untuk mengetahui secara langsung kinerja dari agen kapal, serta studi literatur untuk memperoleh data acuan yang berhubunagn dengan masalah keagenan kapal. Diharapkan dengan hasil analisa terhadap kinerja agen kapal kemudian pengaruh system tarif dan besarnya pungutan liar yang terjadi di dalam pelabuhan (Pelindo 2 : Tanjung Priok), dapat ditemukan jalan keluarnya untuk mengatasi persoalan yang timbul akibat banyak pugutan liar di pelabuhan yakni dengan implementasi system EDI (Electronic Data Interchange).
ABSTRACT
Agency is about an unit in a shipping company that gave service to all shipment activities (especially to a foreign shipping company) since the ship arrives at the harbour until it departed. The basic principal activities of a shipping agency it leads to an ETA (Estimate Time Arrived) and an ETD (Estimate Time Departure). After a ship is departed from the harbour the shipping agency has a responsibility to all shipment expense from a ship that belongs to a shipping company as long it still in the harbour in a form of a Disbursement Sheet. Analysis that has to be done is to studied the work of shipping agency in handling a ship that belongs to a shipping company, the harbour service cost system, illegal cost problem, unit of disbursement sheet, up to the process of disbursement forming. Method that to be used is learning straightly to the shipping company (as the shipping agency), searching the literature of shipping agency knowledge to find the correct way in solving the shipping agency problem. With the analysis result to the shipping agency activity, the influence of harbour service cost system and the illegal cost on harbour (Pelindo 2 : Tanjung Priok), we can find the right solved to reduce the illegal cost in harbour with the EDI system (Electric Data Interchange).
2007
S38071
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Huda Jamilah
Abstrak :
Pertumbuhan dari transportasi udara mengindikasikan bahwa dalam beberapa dekade terakhir industri ini memiliki peranan pada ekonomi regional dan integrasi pada perekonomian dunia Industri penerbangan terus tumbuh dengan cepat meski tidak bersamaan dengan pertumbuhan profitabilitas yang kuat dan konsisten akibat persaingan yang ketat Belobaba 2009. Namun pertumbuhan ini menghadapi sebuah tantangan yang besar untuk maskapai bandara pembuat kebijakan dan politisi Masalah khusus yang dihadapi adalah pertumbuhan permintaan pada jasa penerbangan tidak diiringi oleh pertumbuhan yang respektif dari kapasitas bandara. Oleh sebab itu banyak bandara di seluruh dunia mengalami kekurangan kapasitas Dampak dari kurangnya kapasitas bandara adalah terjadinya congestion atau kepadatan baik di udara maupun di darat akibat antrinya pesawat untuk lepas landas dan mendarat yang menyebabkan delay Salah satu kebijakan yang ditempuh oleh PT Angkasa Pura II dan PT AirNav Indonesia adalah melalui kebijakan Improved Runway Capacity 72. Dari hasil penelitian yang dilakukan dapat disimpulkan bahwa telah terjadi penurunan tingkat delay penerbangan per menit di Bandara Internasional Soekarno Hatta Penurunan tingkat delay penerbangan per menit pada penerbangan domestik lebih tinggi dibandingkan tingkat penerbangan internasional dan penurunan tingkat delay penerbangan per menit untuk leg keberangkatan lebih tinggi dibandingkan leg kedatangan.
......Growth Of Air Transport indicated that the several recent decades in the industry have the initial role of regional economic and integration to the world economic The airline industry continues its rapid growth despite not being followed by the growth and consistent of profitability as the result of fierce competition Belobaba 2009. However the growth is facing a big challenges for airlines airports policy makers and politicians Some special issues is that the growth of demand for aviation services is not accompanied by the respective growth from airport capacity. Therefore there are lots of airports worldwide experiencing capacity shortage. Impact From the lack of capacity of the airport is gridlock or density both in the air and on the ground plane due to the queue to takeoff and landing that causes delays. One policie which is pursued by PT Angkasa Pura II and PT AirNav Indonesia is Capacity Runway 72. This research conclude there is a declining rate per minute flight delay at Soekarno Hatta International Airport after IRC 72 applied. The decrease rate per minute flight delay for domestic flights is higher compared to international flights and a decrease in rate per minute flight delay for departure rather than arrival.
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2016
S61663
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Neno Ruseno
Abstrak :
Air Traffic Management (ATM) is a discipline that manages the movement of flights in the air and on the ground. Its functions are to maintain the safety level required by the authority and to provide the capacity required by the airlines. The challenges in ATM come from the in-balance between the market growth and the available infrastructure and also the gap between the regulations and the technology. The research in ATM provides the solutions by introducing new methods or technologies to cope with those challenges.
The effort in organizing and cataloging the Body of Knowledge (BOK) in research of ATM is presented in this report. This BOK is a complete set of research concepts and activities in term of managing the air traffic to improve the air transportation safety and its capacity. Considering the latest publications in the last 5 years, the BOK consists of five areas of operation which are enroute, arrival, terminal, departure and connectivity. Each area of operations consists of several knowledge units that contain several research topics. In this report, a special attention is given to the development of ATM research in Indonesian. It characterizes with the challenges that commonly faced in Indonesia such as high density air traffic, in-sufficient infrastructure/technology, in-balance demand and supply during peak hours and major disruption by natural disasters (volcanoes and earth quakes).
The report summarizes that the trend of ATM research in Indonesia is in the knowledge unit of capacity optimization. Additionally, it recommends to explore research activities by implementing new air traffic concepts such as the trajectory based operation and the integrated of departure and arrival management to improve capacity, efficiency and safety.
Yogyakarta: Pusat Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat (P3M) STTA, 2019
600 JIA XI:1 (2019)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Ahmad Zaki
Abstrak :
Sebagai salah satu ibukota terpadat di dunia, Jakarta mengalami kenaikan populasi yang cepat setiap tahunnya yang sejalan dengan pertumbuhan jumlah kendaraan bermotor. Masalah muncul ketika Jakarta dinobatkan sebagai salah satu kota yang tidak nyaman dalam hal mengemudi berdasarkan Indeks Kepuasaan Pengemudi yang dirilis oleh Waze (3,37 dari 10) dan sekitar 98 ribu kecelakaan terjadi sepanjang tahun 2017. Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) bertujuan untuk meningkatkan performa pengemudi dan keselamatan berkendara. ADAS dapat memberikan peringatan dan melakukan intervensi yang dibutuhkan ketika menghadap situasi tertentu. Dua dari fitur yang diangkat pada penelitian ini adalah Forward Collision Warning (FCW) dan Lane Departure Warning (LDW). Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah untuk mengukur penerimaan pengemudi terhadap penggunaan sistem dan mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi keinginan pengemudi untuk mengadopsi suatu teknologi. Melalui hasil penelitian didapatkan tiga variabel laten dengan dua belas variabel terukur yang menjadi faktor pengaruh terhadap keinginan pengemudi untuk menggunakan sistem. Rekomendasi untuk meningkatkan penerimaan pengemudi menjadi bagian akhir yang didapatkan berdasarkan evaluasi terhadap variabel yang tidak signifikan.
As one of the most populous capitals in the world, Jakarta experiences rapid population growth every year which is followed by increasing number of vehicles rapidly too. The problem arise when Jakarta was named as one of the cities not comfortable to drive based on Driver Satisfaction Index 2016 released by Waze (3,37 out of 10) and around 98 thousands accidents occurred in 2017. Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) aims to enhance driver performance and improve safety. ADAS can alert and intervene as needed when facing certain situations. Two systems were investigated in this study, Forward Collision Warning and Lane Departure Warning. Therefore, the purpose of this research was to measure driver acceptance using these systems and discovered the factors that affecting behavioral intention to adopt the systems. Through the results of the study found three latent variables with twelves measured variables that are influential factors on the driver`s intention to use the systems. Recommendations for increasing driver acceptance become the final part obtained based on evaluation of variables that are not significant.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
T54257
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library