Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 207484 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Kahardityo
"Higher education institution is a place where information technology were invented. Ironically, there's a very small amount of information technology implementation in higher education than any other organization. Currently, Universitas Indonesia has a different status of legal, BHMN (Nation's Own Legal Organization) which means Universitas Indonesia has to think like any other private higher education campus. They have to focus for their service, moreover the consumer's demand. Global market today may foreign higher education institution to make a branch in third world countries, so it will be a very serious threat to the existence of native campus. In addition, right now there's many private school that had take foreign istitution as their strategic partner for delivering education. Facing these realities, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia had react with step by step information technologi implementation as part of their long term strategy, which started by Library Information System & Academic System Information Project. A portal system is offered for integrating all of the services which provided by Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia for self service dan interactive service. For major compliment, a hybrid e-learning method can be provided by these system as portal is a main component for e-learning infrastructure. These can be a plus point for Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia as very few education institution already put portal system as their strategic agenda. For economic feasilibity, an open source software package can be taken as serious solution for enterprise. Also, e-business reusable pattern can be adopted for implementation's effiency and effectivity. For capture contituent's behaviour pattern map, contituent's requirement and further possible development, a research which based on survey, as system development's primary suplement, had been held.

Peguruan tinggi adalah tempat teknologi informasi lahir. Ironisnya, tingkat implementasi yang ada rendah dibanding organisasi lain. Saat ini Universitas Indonesia sudah berstatus BHMN atau Badan Hukum Milik Negara, kondisi dimana Universitas Indonesia dipaksa berpikir layaknya perguruan tinggi swasta lain. Konsumen pendidikan (mahasiswa) sekarang harus menjadi faktor penting yang harus diperhatikan. Pasar global memungkinkan perguruan tinggi asing ternama dari negara maju membuka cabang di negara berkembang. Saat ini sudah banyak perguruan tinggi swasta menggandeng perguruan tinggi negara maju sebagai mitra strategis. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia menyikapi kondisi mutakhir dengan implementasi teknologi informasi khususnya e-business secara bertahap yang dimulai dengan pengembangan, Sistem Informasi Perpusatkaan, dan Sistem Informasi Akademik. Untuk mengintegrasikan sistem yang ada Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia butuh kehadiran sistem portal. Dengan portal semua layanan administratif bisa ditangani secara swalayan dan interaktif. Selain itu sistem belajar-mengajar dengan metode hybrid e-learning bisa lebih mudah diterapkan dengan ketersediaan infrastruktur tangguh. Hal ini bisa menjadi nilai tambah tersendiri mengingat belum banyak fakultas di Universitas Indonesia bahkan kampus lain yang menempatkan portal sebagai agenda strategis. Untuk menekan biaya implementasi penggunaan perangkat lunak open source bisa dijadikan bahan pertimbangan serius. Selain itu penggunaan pola e-business yang sudah terbukti kemanjurannya bisa diadopsi demi efisiensi dan efektifitas pengembangan. Adapun untuk melakukan penggalian kebutuhan dari konstituen, pemetaan pola perilaku dan melihat kemungkinan pengembangan dilakukan, penelitian berbasis survey menjadi suplemen primer informasi pengembangan."
Depok: Universitas Indonesia, 2005
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hasintongan, Job Richard
"[ABSTRAK
Kebutuhan berita dewasa ini sangat erat kaitannya dengan kehidupan sehari-hari dari masyarakat yang semakin haus akan informasi. Sejalan dengan perkembangan teknologi informasi yang selalu berkembang pesat, masyarakat kini beralih ke sistem digital untuk mendapatkan informasi yang mereka inginkan.Kebiasaan masyarakat yang selama ini mendapatkan berita melalui surat kabar sudah cenderung ditinggalkan.Telah banyak dijumpai situs berita yang dapat diakses secara onlineyang berbasiskan website melalui media perantara internet, hal ini dikenal dengan istilah portal media online. PT. XYZ merupakan salah satu dari sekian banyak portal media online yang ada di Indonesia. Tetapi dalam prosesnya PT. XYZ masih belum mampu unggul dalam bersaing dengan portal media online lainnya yang telah lebih dahulu dikenal masyarakat. Hal ini yang menarik untuk diangkat dalam penelitian ini. Permasalahan utama yang dihadapi PT. XYZ yaitu karena masih belum memiliki strategi e-bisnis dalam melakukan persaingan di insustri ini. Dengan menggunakan metodologi Chaffey, akan diidentifikasi karakteristik PT. XYZ, posisi bisnis dari PT. XYZ dalam persaingannya di industri media online, hingga nantinya disusun strategi e-bisnis yang dapat digunakan PT. XYZ dalam bersaing dengan portal media online yang lainnya. Penelitian ini akan menghasilkan strategi e-bisnis untuk PT. XYZ, memberikan gambaran dari posisi PT. XYZ di antara pesaingnya serta meningkatkan keunggulan bersaing dari PT. XYZ. Dengan demikian diharapkan PT. XYZ dapat mencapai target yang telah dirumuskan dalam rencana strategis tahunan yang dimiliki.

ABSTRACT
The needs of today's news very closely related to the daily life of a communities increasingly hungry for information. In line with the development of information technology always evolves rapidly, communities now turn to digital system to get the information they wanted. Habits of the people who have been getting news through newspapers has tended to be abandoned. Has been mostly can be found a website can be accessed online that is based website through the medium of an intermediary the internet it is known as online media portal . PT. XYZ is one of the many online media portals that exist in Indonesia. But in the process of PT. XYZ is still not able to excel in competing with other online media portal that had previously known to the public. It is an interesting to be appointed in this research. The main problems PT. XYZis because still has not had the strategy e- business in conducting competition in this industry. By using Chaffey’s methodology, will be identified characteristic PT XYZ , business position of PT. XYZ competition in the online media industry , until later arranged e-business strategy that can be used of PT. XYZ in compete with online media portal the others. This research will produce a e-business strategy to PT. XYZ, Provide an illustration from a position PT. XYZ among competitors and improve competitive advantage of PT. XYZ. Therefore, PT. XYZ can achieve the target was formulated in the strategic plan annual owned.;The needs of today's news very closely related to the daily life of a communities increasingly hungry for information. In line with the development of information technology always evolves rapidly, communities now turn to digital system to get the information they wanted. Habits of the people who have been getting news through newspapers has tended to be abandoned. Has been mostly can be found a website can be accessed online that is based website through the medium of an intermediary the internet it is known as online media portal . PT. XYZ is one of the many online media portals that exist in Indonesia. But in the process of PT. XYZ is still not able to excel in competing with other online media portal that had previously known to the public. It is an interesting to be appointed in this research. The main problems PT. XYZis because still has not had the strategy e- business in conducting competition in this industry. By using Chaffey’s methodology, will be identified characteristic PT XYZ , business position of PT. XYZ competition in the online media industry , until later arranged e-business strategy that can be used of PT. XYZ in compete with online media portal the others. This research will produce a e-business strategy to PT. XYZ, Provide an illustration from a position PT. XYZ among competitors and improve competitive advantage of PT. XYZ. Therefore, PT. XYZ can achieve the target was formulated in the strategic plan annual owned., The needs of today's news very closely related to the daily life of a communities increasingly hungry for information. In line with the development of information technology always evolves rapidly, communities now turn to digital system to get the information they wanted. Habits of the people who have been getting news through newspapers has tended to be abandoned. Has been mostly can be found a website can be accessed online that is based website through the medium of an intermediary the internet it is known as online media portal . PT. XYZ is one of the many online media portals that exist in Indonesia. But in the process of PT. XYZ is still not able to excel in competing with other online media portal that had previously known to the public. It is an interesting to be appointed in this research. The main problems PT. XYZis because still has not had the strategy e- business in conducting competition in this industry. By using Chaffey’s methodology, will be identified characteristic PT XYZ , business position of PT. XYZ competition in the online media industry , until later arranged e-business strategy that can be used of PT. XYZ in compete with online media portal the others. This research will produce a e-business strategy to PT. XYZ, Provide an illustration from a position PT. XYZ among competitors and improve competitive advantage of PT. XYZ. Therefore, PT. XYZ can achieve the target was formulated in the strategic plan annual owned.]"
2015
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
A.C. Arsyady
"Setiap institusi pendidikan memiliki penerapan yang berbeda-beda dalam hal implementasi e-learning. Sebagai sebuah institusi yang telah mengimplementasikan e-learning selama kurang lebih 10 tahun, implementasi e-learning di Fasilkom UI diyakini memiliki karakteristik penerapan tersendiri. Untuk mengetahui karakteristik dan sejauh mana kematangan yang dihasilkan pada implementasi e-learning di Fasilkom UI sebagai sebuah institusi, maka diperlukan pengukuran terhadap implementasi e-learning dengan menggunakan sudut pandang organisasional.
Untuk mengukur kematangan suatu proses, sebuah model kematangan dapat digunakan sebagai tolak ukur penilaian. ACODE Benchmark adalah salah satu model kematangan e-learning yang dikembangkan dengan tujuan mengukur kematangan proses-proses organisasional pada implementasi e-learning di sebuah institusi. Terdapat 6 dari 8 topik benchmark pada ACODE Benchmark yang dibahas pada pengukuran kematangan, yakni tata kelola e-learning, perencanaan penjaminan mutu, peranan teknologi informasi, pelaksanaan proses pembelajaran, dan dukungan yang diberikan kepada staf pengajar dan peserta belajar. Setiap topik terdiri atas Performance Indicators dan Local Performance Indicators yang mengindikasikan kematangan berdasarkan Performance Measures yang terdapat di dalamnya. ACODE Benchmark selanjutnya dikombinasikan dengan e-Learning Maturity Model (eMM) untuk menghasilkan model kematangan yang digunakan pada penelitian ini.
Penelitian dilakukan dengan menyimpulkan hasil evaluasi kematangan yang dilakukan oleh pihak-pihak yang terlibat pada implementasi e-learning di lokasi penelitian. Hasil evaluasi tersebut digunakan sebagai landasan penilaian berdasarkan Performance Indicators dan Local Performance Indicators yang terdapat pada ACODE Benchmark. Tingkat kematangan dinilai dengan menggunakan skala Likert 1-5, dengan nilai 5 menunjukkan Performance Measures paling baik.
Hasil penelitian menunjukkan Fasilkom UI memiliki rata-rata nilai kematangan implementasi e-learning sebesar 3,38 dari nilai maksimal 5. Nilai rata-rata terendah terdapat pada aspek penerapan e-learning pada kegiatan pedagogis sebesar 2,73 dan nilai tertinggi terdapat pada aspek perencanaan dan tata kelola dengan nilai rata- rata 4.

Every institution had different kind of e-learning implementation. Fasilkom UI, as an institution which has been implementing e-learning for about 10 years, was believed had its own characteristics. An assessment was held to discover how mature Fasilkom UI is, by using organizational perspective.
A maturity model could be used as a measuring instrument for institutional maturity. ACODE Benchmark is one kind of maturity model on e-learning nature developed to assess organizational processes in e-learning implementation on an institution. There are 6 of 8 benchmark topics included on ACODE Benchmark used to define e-learning maturity level at Fasilkom UI, consist of e-learning governance, quality assurance planning, the role of information technology, learning aspect, and support given to staffs and students. Each topic consists of Performance Indicators and Local Performance Indicators, indicating maturity level based on its Performance Measures.
This research was done by analyzing maturity assessment results filled by stakeholders where this research held. Information which has been extracted from the results was used to analyze maturity score on every Performance Indicators and Local Performance Indicators on the model. The score consists of 5 levels, with level 5 as the highest Performance Measures. The model then combined with e- Learning Maturity Model (eMM) to develop a modified model which is used in this research.
The results shows that Fasilkom UI scores 3,38 on average of maximum at 5. The lowest score lied on pedagogical application aspect with 2,73 on average. Planning and governance aspect gets the highest by scoring 4 on average.
"
Jakarta: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2015
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Syarif Hidayatullah
"Era globalisasi menuntut semua organisasi, baik yang berorientasi pada laba ataupun nirlaba, untuk beroperasi secara efisien dan efektif. Tujuannya untuk meningkatkan kualitas organisasi mereka agar dapat terus bertahan dalam persaingan yang semakin ketat. Salah satu caranya adalah penggunaan Teknologi Informasi (TI) secara optimal. TI memberikan kemudahan untuk membuat, memproses, menyimpan dan menyebarkan informasi. TI juga memungkinkan terjadinya proses komunikasi yang sebelumnya sulit bahkan tidak mungkin dilakukan. Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah Jakarta adalah perguruan tinggi yang bertugas mengembangkan ilmu agama dan ilmu umum. Meskipun bukan berorientasi pada laba, UIN tetap menghadapi persaingan dengan lembaga pendidikan tinggi lainnya, baik secara lokal, nasional, regional, maupun internasional. Untuk menghadapi persaingan tersebut, UIN berupaya untuk terus meningkatkan kualitas SDM yang ada. Untuk mewujudkan hal tersebut UIN mendirikan pusat-pusat kajian ilmu pengetahuan. Salah satu pusat kajian yang dididirikan adalah Pusat Kajian Teknologi Informasi dan Telekomunikasi (Pustikom) yang berada di bawah Fakultas Sains dan Teknologi (FST). Sebagai organisasi riset, Pustikom memerlukan sarana berupa sistem informasi yang berfungsi sebagai media komunikasi, publikasi kegiatan dan hasil penelitian. Pengembangan sistem informasi tersebut diharapkan memperhatikan dua hal, masalah biaya dan kemudahan akses terhadap sistem yang akan dikembangkan. Salah satu yang mendukung hal tersebut adalah konsep open source. Open source menganut kebebasan dalam merubah dan menyebarkan source code suatu program. Hal ini memungkinkan terlibatnya banyak pengembang dari berbagai penjuru dunia. Selain itu, open source juga mendukungpenyebaran piranti lunak secara gratis kepada setiap pihak yang ingin menggunakannya.

Globalization era demands all organizations, whether it is profit oriented or non-profit oriented, to operate efficiently and effectively. The purpose is to increase its quality so that it may survive in an increasingly competitive environment. One way to fulfill that is by using Information Technology optimally. Information Technology gives easier methods to create, process, store and distribute information. It also makes possible communication process that used to be difficult or even impossible. State Islamic University (UIN) Syarif Hidayatullah Jakarta is a higher education institution that bears the duty to develop both religious and general knowledge. Although not profit oriented, it is facing competition with other higher education institutions in a local, national, regional and international level. To cope with the competition, UIN Syarif Hidayatullah makes an ongoing effort to improve the quality of its human resources. To fulfill that, UIN has built several centers for science studies. One of them is Center for Information Technology and Telecommunication (Pustikom), which is under Faculty of Science and Technology (FST). As a research organization, Pustikom needs an information system that functions as a communication media, activity and research result publications. The development of this information system is expected to consider two things, which are finance and an easy access of the system. One thing that supports the second matter is the concept of open source. Open source holds on to the freedom in changing and distributing the source code of a particular program. This makes possible involvement of many developers from all over the world. Other than that, open source also supports free software distribution to all parties who would like to use it."
Depok: Universitas Indonesia, 2004
T40216
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Lutfi Riansyah
"Teknologi Informasi di Indonesia sudah mulai marak sejak ramainya internet pada tahun 1994an, maka dari itu banyak perusahaan yang membawa bisnisnya ke internet atau dapat disebut dengan e-Business dengan harapan dapat membuat keuntungan yang baru dan semakin baiknya image perusahaan. Tak terkecuali di bisnis periklanan dimana memerlukan banyak client yang berpotensi dan image perusahaan yang baik, bukan hanya itu bisnis periklanan di Indonesia juga merupakan bisnis yang sangat tinggi persaingannya, terlebih dengan munculnya media cetak dan media elektronik yang baru.
PT. Lingga Fidam Indonesia (LFI) merupakan salah satu perusahaan yang salah satu lini bisnisnya di bidang desain dan pemasangan iklan/advertising di wilayah Bogor. Tingginya persaingan dibidang advertising ini menuntut PT. LFI mencari sebuah model bisnis untuk mengatasi persaingan tersebut. Perkembangan teknologi informasi dan pemanfaatan internet memberikan peluang baru bagi PT. LFI untuk memilih model bisnis tersebut, tidak hanya itu PT.LFI sendiri sebelumnya sudah mempunyai koneksi internet sendiri di perusahaannya sehingga kemudahan akan berkembangnya bisnis ini menjadi lebih mudah. Dengan dasar model e-Business maka PT LFI membuat sebuah unit/lini bisnis yaitu portal iklan nyodok.com sebagai alternatif untuk bersaing di dunia periklanan ini. Dari analisa yang didapatkan penulis berharap dapat memberikan gambaran mengenai proses-proses apa saja yang diperlukan dalam pengembangan sebuah portal dan e-business.

Information Technology in Indonesia have grown since internet booming at 1994, hence from that many company bring its business to the internet or can be referred as e-Business with hopely can make a new advantage and progressively a better image for the company. not aside from advertisement business which need many client that have potencial to the company and a good image company. Not only that, advertisement business in Indonesia also represent a very high business competition, particularly when come a new print media and electronic media.
PT. Lingga Fidam Indonesia (LFI) represent one of company which one of its business area is desain and installation advertisement in Bogor. Height Competition in advertising business claim PT. LFI to look for a business model to overcome the competition. Growth of information technology and the use of internet give new opportunity to PT. LFI to chose this business model, not only that PT.LFI previously have an internet connection on its company so that amenity will expand this business more become easier. With the base model of e-Business so PT LFI make a new line of business which is advertisement portal nyodok.com as alternatively to compete in advertisement world. From the analysis got by the writer, hopely it can give a picture concerning processs of any kind of which needed in development of a portal and e-business.
"
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2005
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hargo Wibowo
"Universitas Budi Luhur merupakan salah satu universitas di Jakarta yang memberikan layanan administrasi akademik sebagai bagian dari proses bisnisnya. Layanan administrasi akademik ini terdiri atas beberapa kegiatan birokratis yang harus ditempuhi mahasiswa untuk menyelesaikan aturan akademik. Bagi mahasiswa, mekanisme birokratis bukanlah layanan yang efektif dan efisien karena tidak fleksibel dalam waktu dan sangat menyulitkan. Layanan PA online merupakan sebuah aplikasi online yang dikembangkan untuk menggantikan sistem offline yang selama ini berjalan. Sistemini menyediakan layanan administrasi akademik pada sistem berbasis web yang dapat memfasilitasi layanan pengisian KRS dan KPRS oleh mahasiswa sendiri. Beberapa kelemahan yang ada pada sistem offline serta adanya perubahan kebijakan yang berlaku dari pihak akademik terhadap dosen Penasehat Akademik turut memicu keberadaan system PA online ini, selain karena adanya keinginan dari mahasiwa untuk memperoleh layanan yang memudahkan mereka. Spesifikasi kebutuhan perangkat lunak yang lengkap dan terdokumentasi dengan baik sangat dibutuhkan untuk menunjang berhasilnya pengembangan aplikasi ini. Dengan memanfaatkan metodologi Rational Unified Process (RUP) diharapkan spesifikasi yang dihasilkan dapat membantu dan mempermudah bagian pengembangan dalam mengembangkan aplikasi ini. Adaptasi RUP khususnya disiplin business modeling dan requirement dalam proyek ini akan disesuaikan dengan karakter aplikasi yang akan dikembangkan."
Depok: Universitas Indonesia, 2005
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rika Apriani
"Fenomena e-Business telah menjadi tren yang mewarnai aktivitas bisnis di negara-negara maju maupun di negara-negara berkembang. Hal ini terjadi karena dengan adanya e-Business, proses dan sistem bisnis (pertukaran barang atau jasa) menjadi jauh lebih baik jika dibandingkan dengan cara-cara terdahulu (konvensional). Terutama dilihat dari keuntungan maupun manfaat yang diperoleh bagi semua pihak yang memiliki kepentingan, dalam hal ini stakeholder.
PT PQR Indonesia, sebagai perusahaan penyedia solusi teknologi, perlu mengimplementasikan e-Business untuk meningkatkan kualitas layanan, dalam hal ini penyediaan produk maupun jasa yang diberikan kepada customer, dalam rangka meningkatkan daya saing perusahaan dalam menghadapi persaingan yang semakin lama semakin kompetitif, sehingga PT PQR Indonesia dapat terus bertahan dalam menjalankan bisnisnya, bahkan diharapkan dapat meningkatkan kesuksesan bisnisnya. Panjangnya rantai channel yang ada membuat PT PQR Indonesia tidak dapat dengan cepat mengatasi permasalahan yang terjadi pada pelanggan korporat. Untuk mengatasi hal tersebut diperlukan suatu strategi, model dan desain e-Business yang dapat mengatasi permasalahan yang selama ini terjadi pada Divisi Supplies PT PQR Indonesia, serta menganalisa teknologi informasi yang diperlukan untuk mendukung penerapan e- Business tersebut.
Dalam studi kasus ini, strategi, model dan desain e-business yang dibuat dapat meningkatkan kepuasan pelanggan korporat PT PQR Indonesia. Model e-business tersebut menghasilkan kondisi dimana PT PQR Indonesia dapat berhubungan langsung dengan pelanggan korporat dan resellernya, yaitu dengan melakukan strategi e-Channels, melalui Inovasi Jalur Transaksi dan Memperkaya Jalur Transaksi.

E-Business phenomenon has been a major trend in business activity in developed countries as well as in developing countries. With e-Business, system and business process (the exchange of goods and services) become much better compared to conventional method. Especially profit and benefits that stakeholder can get.
As a technology solution company, PT PQR Indonesia, need to implement e-Business in order to raise service quality to customer, by fulfilling new product or services, in order to increase company?s competitiveness. Implementation of e-Business can increase the competitiveness of PT PQR Indonesia in high pace environment, so PT PQR Indonesia can keep surviving in the industry and will achieve company?s goals & profit successfully. Problems that happen when dealt with corporate customer are the length of channel chain. In order to solve the problems which mostly happen in Supplies Division PT PQR Indonesia, strategy, model and design of e-Business, also information technology to support them, were needed.
In this case study, strategy, model and design e-Business that built could increase the corporate customer satisfaction, if PT PQR has direct relation to corporat customer and reseller, through e-Channels strategies, i.e e-Channel Innovation and Transaction Enchancement."
Depok: Universitas Indonesia, 2004
T40232
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Y. Sigit Purnomo W.P.
"Perkembangan e-Business memberikan berbagai tantangan dan peluang bagi institusi pendidikan dalam menyelenggarakan proses bisnisnya secara online melalui Internet. Program Studi Teknik Informatika Universitas Atma Jaya Yogyakarta menjawab tantangan dan peluang ini dengan mengembangkan campus portal untuk menyediakan sumber daya informasi dan layanan (proses bisnis) dengan konsisten, transparan, mudah diadaptasi, dan aman kepada civitas akademika dan meningkatkan daya saing terhadap program-program studi lainnya, sehingga dapat menarik minat calon mahasiswa untuk memilih Program Studi Teknik Informatika Universitas Atma Jaya Yogyakarta. Proses pengembangan sistem dilakukan dengan metode Visual Architecting Process® dari Bredemeyer Consulting yang terdiri dari tahap architectural requirement untuk melakukan analisa terhadap kebutuhan fungsional maupun non fungsional dari sistem campus portal. Kebutuhan-kebutuhan fungsional sistem campus portal diterjemahkan ke dalam rancangan arsitektur logis, konseptual maupun fisik yang menggambarkan struktur dari sistem (architectural specification). Rancangan arsitektur yang telah dihasilkan divalidasi (architecture validation) sehingga dapat dijustifikasi berdasarkan tujuan pengembangan sistem yang terkait dengan tujuan atau strategi dari Program Studi Teknik Informatika Universitas Atma Jaya Yogyakarta.

The growth of e-Business presents the education institution with challenges and opportunities in conduct their business process online through Internet. Informatics Engineering Department of Atma Jaya Yogyakarta University answer these challenges and opportunities with developing campus portal to provide information resources and service (business process) with consistent, seam-less, adaptable, and secure to the campus community and improve the competitiveness among then others, so can draw the enthusiasm of student candidate to choose Informatics Engineering Department of Atma Jaya Yogyakarta University. The system development process done with Visual Architecting Process method from Bredemeyer Consulting, that include architectural requirement phase to analyze the functional and non functional requirements of campus portal system. These functional requirements are translated into conceptual, logical, and physical architecture design which describes the system structure in the system structuring phase (architecture specification). In the architecture validation phase, the architectural design that produced has been validate so it can be justified based on the objective of system development that related with the objective or strategy of Informatics Engineering Department of Atma Jaya Yogyakarta University."
Depok: Universitas Indonesia, 2005
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dwi Hartanto
"Meningkatnya kebutuhan penerapan produk teknologi informasi pada era globalisasi ini, merupakan peluang bagi para sistem integrator seperti PT. EMT, khususnya Divisi Pemasaran yang ditugaskan untuk merubah setiap peluang tersebut menjadi suatu nilai yang menguntungan bagi perusahaan. Agar setiap kegiatan dan usaha yang akan dan sedang dilakukan oleh setiap personel di Divisi Pemasaran dapat terkontrol dan terkoordinasi dengan baik, maka dibutuhkan suatu model dan proses bisnis yang sesuai dengan pola kerja di divisi tersebut. Setiap personel dari Divisi Pemasaran yang dituntut selalu bergerak tetapi harus tetap dapat menjaga hubungan yang baik antara perusahaan dengan pelanggan dan perusahaan dengan rekan bisnis, dibutuhkan suatu model dan proses bisnis serta fasilitas yang dapat menyesuaikan dengan kondisi tersebut, seperti model dan proses bisnis yang dapat dilakukan dengan media elektronik yang lebih dikenal dengan e-Business. Ada beberapa pola e-Business yang telah dikenal seperti e- Channels yang definisinya memiliki suatu kesamaan fungsi dengan Divisi Pemasaran pada PT. EMT. Setelah menentukan pola e-Business, proses dan tahap penerapan harus dikoordinasi dengan pihak-pihak yang terkait.

At globalization era, requirement of applying tehnologi information product becoming mount, this represent opportunity to all integrator system like PT. EMT,specially the Marketing Division assigned for fox of every the opportunity become an value for company. In order to every effort and activity to and is being conducted by each personel in Marketing Division can be controlled and coordinated better, is hence required an model and process business matching with the pattern work in the division. Each personel from Marketing Division claimed always make a move but having to remain to can take care of good relation between company with customer and with business partners, required an model and process business and also the facility which can correspond to the condition, like model and process business which can be conducted with electronic media which more knowledgeable by e-Business. There are some pattern e-Business which have been recognized like e-Channels which definisinya own an function equality with Marketing Division at PT. EMT. After determining pattern e- Business, process and the applying phase have to be co-ordinated unrightiously related."
Depok: Universitas Indonesia, 2005
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Darlim
"Saat ini dunia tengah memasuki persaingan yang cukup ketat dengan berbasis kepada informasi. Informasi dengan memanfaatkan teknologi Informasi menjadi aset yang berharga bagi institusi bisnis dalam memenangkan persaingan bisnisnya. LKBN ANTARA sebagai Kantor Berita Nasional Indonesia perlu melakukan langkah strategis yang ditunjang oleh kejelasan visi, misi, tujuan serta strategi bisnisnya untuk menjadi Penyedia Jasa layanan content yang terkemuka ke depan. Dengan menerapkan e-Business, diharapkan LKBN ANTARA dapat mewujudkan mimpinya tersebut. Penerapan e-Business di LKBN ANTARA ini mempergunakan metodologi yang diadopsi dari Kalakota yaitu : Membangun Pemahaman Dasar, Mengevaluasi Kemampuan Organisasi serta mendesain e-Business yang akan diterapkan. Secara konsepi ideal , LKBN ANTARA akan mendapatkan banyak manfaat dari diterapkannya e-Business ini. Seperti: Penghematan Biaya Operasional, Perampingan Proses dan mekanisme kerja Operasional, memperoleh pangsa pasar dan sumber pendapatan baru serta meningkatnya kinerja dan produktifitas wartawannya. Hanya saja karena keterbatasan waktu yang ada maka pembahasan hanya difokuskan pada sistem yang berhubungan dengan pelanggan secara langsung yang berbasis kepada internet. Ke depan, diperlukan pembahasan lebih dalam lagi terhadap aspek-aspek e-Business pada sektor atau bidang lain pada organisasi LKBN ANTARA agar dapat terwujud manfaatmanfaat di atas.

Nowdays, we are entering in the era of information-based competition. Information used Information and Communication Technology could be valuable asset for business institution againts tight competition. Indonesian National News Agency (LKBN) ANTARA needs to perform strategies step ahead supported by clear and defined vision, mission, objectives and strategies to become a leading Content Service and Provider. By impelementing e-Business concept, Wish LKBN ANTARA could realized its dream. We are using Kalakota Methodology to implement e-Business in LKBN ANTARA which steps are: Knowledge Building, Capability Evaluation and Design e- Business. Ideally, LKBN ANTARA can get many advantages of impelementing e-Business such as: operational cost reduction; sleeming process and mechanism of operational work; get new market (subscriber potency); new income (money /revenue generator) and improve journalist productivity. Due to time constraint in writting this Master Project, we just focus on process and application face to our subscriber directly which called LKBN ANTARA website, internet based application. Next, we need to explore and study more details process related to whole operational to be able to find their advantages in the real world."
Depok: Universitas Indonesia, 2004
T40471
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>