Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 122998 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ghina Hanifah
"ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara variabel Online Disinhibition dan Religiositas terhadap perilaku perundungan siber. Variabel Online Disinhibition memiliki dua dimensi yaitu dimensi Benign Disinhibition dan dimensi Toxic Disinhibition. Responden penelitian merupakan 137 orang mahasiswa yang berdomisili di Jabodetabek. Instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner yang disebarkan secara daring. Hasil penelitian menunjukkan bahwa variabel Online Disinhibition khususnya dimensi Toxic Disinhibition memiliki hubungan yang signifikan terhadap perilaku perundungan siber, namun variabel Online Disinhibition dimensi Benign Disinhibition dan variabel Religiositas tidak memiliki hubungan yang signifikan terhadap perilaku perundungan siber.

ABSTRACT
This study aims to see the association among online disinhibition and religiosity toward cyberbullying perpetration. Online disinhibition has two dimensions which is Benign Disinhibition and Toxic Disinhibition. Respondents of this study is 137 college students located in Jabodetabek. The data collecting instrument is online questionnaire. Study result shows that only online disinhibiton, especially toxic disinhibition, has significant effect on cyberbullying, however, benign disinhibition and religiosity doesnt have significant effect on cyberbullying.
"
2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ulfah Aidha Salsabila Mulsi
"Artikel ini membahas pola perundungan siber (cyber bullying) yang terjadi pada selebriti di media sosial Instagram. Berfokus pada pemberitaan di media online pada tahun 2021, artikel ini juga mempelajari praktik digital yang destruktif seperti pidato kebencian dan konten berbahaya. Sebagai dampak dari pandemi Covid-19 pada tahun 2020, media sosial telah menjadi platform alternatif dimana interaksi sosial bergeser ke jaringan daring. Peristiwa ini meningkatkan aktivitas daring seluruh masyarakat yang terpaksa untuk mengisolasi diri serta telah mengembangkan cara komunikasi dan interaksi baru. Sering kali, interaksi di dunia maya dapat mendorong pengguna untuk berbuat kasar, berbahaya, ataupun mengintimidasi. Dengan menggunakan teori Online Disinhibition Theory, artikel ini membahas kontradiksi seputar kasus perundungan siber terhadap selebriti melalui data sekunder di media online. Ditemukan terdapat tiga kategori perundungan siber pada selebriti yakni, harassment (gangguan), flaming (berapi-api), dan denigration (pencemaran nama baik) dan sesuai dengan empat dari faktor disinhibisi daring yakni invisibility, anonymity, asynchronicity, dan minimisation of status and authority. Dengan memahami hal ini, dapat meningkatkan kesadaran masyarakat dan mengantisipasi perbuatan berbahaya di media sosial.

This article discusses the patterns of cyberbullying that occur on social media platform Instagram, focusing on online media coverage in the year 2021. The article also examines destructive digital practices such as hate speech and harmful content. Due to the COVID-19 pandemic in 2020, social media has become an alternative platform where social interactions have shifted to the digital realm. This event has increased online activities for individuals forced to isolate themselves and has led to the development of new communication and interaction methods. Often, interactions in the virtual world can prompt users to behave aggressively, dangerously, or intimidatingly. Utilizing the Online Disinhibition Theory this article delves into the contradictions surrounding cases of cyberbullying against celebrities through secondary data from online media. The data found three categories of cyberbullying towards celebrities; harassment, flaming, and denigration. In accordance with the online disinhibition factors, the data correspond with four factors; invisibility, anonymity, asynchronicity, and minimisation of status and authority. Understanding this topic may increase public awareness and help them navigate social media avoiding harmful acts towards anyone, including public figures.
"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Azzahra Firdausya Sunaryo
"Komunikasi yang kini dimudahkan dengan kemunculan media sosial juga memiliki konsekuensi buruk, seperti aksi cancel culture yang berujung pada tindakan cyberbullying. Cancel culture merupakan sebuah praktik pemboikotan terhadap seseorang yang dianggap melanggar norma. Figur publik seringkali menjadi target utama cancel culture di internet dikarenakan rumor yang disebarkan di media sosial. Dengan menggunakan metode kualitatif studi kasus dan kajian literatur, tulisan ini bertujuan untuk menganalisis cancel culture dan cyberbullying terhadap aktor Korea Selatan Kim Seonho dan idol Kim Garam di forum daring dan Twitter dengan konsep efek disinhibisi online, di mana batasan komunikasi hilang apabila dilakukan secara daring dibandingkan secara tatap muka. Hasil dari analisis menunjukkan bahwa empat dari enam dimensi efek disinhibisi online paling tampak di kasus cancel culture dan cyberbullying kedua figur publik ini, yakni dissociative anonymity, asynchronicity, dissociative imagination, dan minimization of status and authority, dengan anonimitas sebagai faktor utamanya.

The presence of social media in the contemporary media landscape has made communication more accessible. However, the emergence of such a platform also comes with cultural consequences, such as cancel culture–a practice of boycotting someone who is considered to have violated the norm–which often leads to cyberbullying. Public figures have become the main target of cancel culture which is amplified by the online rumors spread on social media. By using qualitative case study methods and literature review, this paper aims to analyze the cancel culture and cyberbullying against South Korean actor Kim Seonho and idol Kim Garam in online forums and Twitter, with the concept of the online disinhibition effect, where communication boundaries disappear as it takes place online. The result shows that four among six dimensions of the online disinhibition effect, namely dissociative anonymity, asynchronicity, dissociative imagination, and minimization of status and authority are present in the cancel culture and cyberbullying of these two public figures, with anonymity being the main factor."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Azkiya Karima
"ABSTRAK
Toxic online disinihibition merupakan salah satu bentuk efek yang dihasilkan dari online disinhibition effect. Efek ini dapat menimbulkan perilaku negatif seperti cyberbullying, cyberhate, dan flaming di internet. Makalah ini mencoba memberi gambaran mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi, perilaku yang didorong, serta strategi menangani dampaknya. Dengan menggunakan systematic literature review terhadap sembilan studi dari dalam dan luar negeri, diperoleh hasil bahwa terdapat beberapa penyebab yang dapat menimbulkan toxic online disinhibition terjadi, seperti lingkungan internet yang menyebabkan berkurangnya kontak mata, pada aspek psikologis terkait konsep diri dan gagalnya kontrol diri, maupun aspek dari luar seperti controllability, social identity, dan punishment certainty. Terdapat dua pendekatan yang dapat menjadi strategi dalam menangani toxic online disinhibition, yakni dengan pendekatan teknologi seperti menggunakan fitur-fitur teknologi seperti microphone dan webcam, atau dengan pendekatan non-teknologi seperti diadakannya pendidikan etika dalam berinternet, dibuatnya kode etik berinternet, pengajaran mengenai moral issue, atau juga dengan diadakannya pengawasan penggunaan internet.

ABSTRACT
Toxic online disinhibition is one form of online disinhibition effect. This effect can cause negative behavior like cyberbullying, cyberhate, and flaming on the internet. This study will provide an overview of the factors that influence and encourage behaviors of toxic online disinhibition, as well as providing strategies to handle the impact. By using a systematic literature review of nine studies from home and abroad, the results show that there are several causes to toxic online disinhibition, such as the lack of eye contact in internet environment, psychological aspects related to self-concept and self-control failure, as well as aspects from external factors such as controllability, social identity, and punishment certainty. There are two approaches that can be used in dealing with toxic online disinhibition, namely with technological approaches such as using technological features like microphones and webcams, or with non-technological approaches such as holding ethics education in the internet, making ethical codes on the internet, teaching about moral issues, or also by holding surveillance of internet use."
2019
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Elvyna Trinanda Daeng
"Remaja merupakan kelompok berisiko mengalami berbagai masalah fisik psikologis dan sosial. Salah satu masalah psikososial yang terjadi pada remaja adalah merupakan bentuk bullying yang dilakukan secara tidak langsung yaitu melalui dunia maya internet. Dampak cyberbullying pada remaja diantaranya menimbulkan rasa malu depresi hingga bunuh diri. Tujuan penelitian ini mengetahui kejadian cyberbullying yang terjadi pada remaja SMA Negeri di Jakarta Timur. Metode penelitian kuantitatif deskriptif dengan pendekatan desain cross sectional dengan teknik sampling accidental sampling n 105
Hasil penelitian menemukan angka kejadian cyberbullying 30.5 dengan 20 terlibat sebagai pelaku dan 17 sebagai korban dan 8.6 sebagai pelaku sekaligus korban. Media yang paling banyak digunakan adalah chatrooms 35.2. Lama korban mengalami kejadian cyberbullying beragam dari satu atau dua minggu 10.5 hingga beberapa tahun 7.6. Remaja perempuan berpeluang 2.7 kali terlibat dalam kejadian cyberbullying dibandingkan laki laki.

Teenagers are a group in the society at high risk of experiencing a number of problems such as physical psychological and social problems. One of the psycho social problems among teenagers is cyberbullying. Cyberbullying is a form of bullying that takes action indirectly through virtual world like the internet. Negative impacts of cyberbullying can be shyness depression and suicide. The purpose of this research was to know the phenomenon of cyberbullying that happened to teenagers in State High School in East Jakarta. Method used was quantitative descriptive with cross sectional approach and sampling technique was accidental sampling 105.
The result shows that the incidence of cyberbullying reached the number of 30.5 with 20 claimed to be perpetrators 17.1 victims and 8.6 both. The media that commonly used are chatrooms 35.2 The length of the period of teenagers being victimized varies from a couple of weeks 10.5 up to a few years 7.6. There is a relation between gender and the incidence of cyberbullying where girls are 2.7 times more risky of being involved in cyberbullying compared to boys.
"
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2015
S61385
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammad Faiq
"Jurnal ini membahas tentang cyberbullying pada remaja. Topik yang dibahas dalam jurnal ini di kategorikan di mulai dengan definisi cyberbullying; yakni perilaku agresif, intens, berulang yang dilakukan oleh individu atau kelompok dengan menggunakan bentuk-bentuk pemanfaatan teknologi sebagai media untuk menyerang orang (Smith, 2008). Faktor-faktor yang mempengaruhi cyberbullying adalah pergaulan sosial, keluarga, keinginan dan kebutuhan. Jika dilihat dari bentuk-bentuknya, perilaku cyberbullying dapat dibagi menjadi bermacam-macam seperti, flaming, harassment, denigration, impersonation, outing, trickery, exclusion, dan cyberstalking. Dampak yang ditimbulkan cyberbullying dapat dibedakan menjadi tiga bagian. yaitu: (1) dampak bagi korban bullying, (2) dampak bagi pelaku, dan (3) dampak bagi orang lain yang menyaksikan bullying (bystanders). Serta cara pencegahan cyberbullying adalah dengan mengikutsertakan orang tua dan sekolah dalam menangani cyberbullying yang dilakukan atau di terima anaknya.

This journal discusses about cyberbullying in adolescence. The topics discussed in the journal is categorized at the start of the definition of cyberbullying that is aggressive behavior, intense, repetitive, performed by the individual or group using the technology as a medium for attacking other people (Smith, 2008). The factors which affected it is social relations, family, wants and needs. These forms of cyberbullying behavior is divided into several kinds, i.e flaming, harassment, denigration, impersonation, outing, trickery, exclusion, and cyberstalking. The cyberbullying impact caused can be distinguished into three parts. namely (1) the impact to the victim, (2) impact for the perpetrators, and (3) the impact for others who see the bullying (bystanders). the way the prevention of cyberbullying is to involve parents and schools in dealing with cyberbullying conducted or on receipt of his son or daughter."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2016
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Thami Endamora
"Penerapan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) pada seluruh jenjang pendidikan akibat pandemi COVID-19 mengakibatkan peningkatan yang signifikan pada penggunaan teknologi internet, tidak terkecuali pada anak-anak. Salah satu masalah yang penting untuk diperhatikan dari fenomena ini adalah perundungan siber atau cyber bullying pada anak. Saat ini program yang dilakukan untuk pembelajaran cyber bullying masih berfokus pada kegiatan pelatihan satu arah dan belum ada pembelajaran interaktif yang menyesuaikan kebutuhan pelajar muda. Berangkat dari isu tersebut, penelitian ini membahas pengembangan prototipe game untuk memberikan pemahaman masalah cyber bullying kepada siswa Sekolah Dasar. Penelitian menggunakan metode User-Centered Design dengan pendekatan kualitatif dalam merancang desain interaksi berdasarkan kebutuhan pengguna. Hasil pengembangan prototipe game kemudian diujicobakan kepada pengguna untuk mengevaluasi pengalaman pengguna dan terpenuhinya capaian pembelajaran. Berdasarkan hasil evaluasi, prototipe game memberikan pengalaman pengguna yang positif dari sisi kepuasan pemain, kemudahan mempelajari cara bermain game, kemudahan memahami konten pembelajaran dalam game, motivasi, dan emosi. Namun, hanya satu dari dua sub-capaian pembelajaran yang terpenuhi. Sub-capaian pembelajaran pertama, mampu menjelaskan cara berinteraksi yang positif di ruang digital, terpenuhi, sedangkan sub-capaian pembelajaran kedua, mampu memberikan tanggapan yang tepat terhadap perilaku dan konten negatif yang ditemui di ruang digital, belum terpenuhi. Beberapa bagian dalam game masih dapat ditingkatkan untuk memenuhi seluruh capaian pembelajaran.

The implementation of distance learning at all levels of education due to the COVID-19 pandemic has led to an increasing number of Internet users everywhere, including children. One important issue is cyberbullying in children. Nowadays, Indonesian cyberbullying education programs still focus on one-way training activities. There is no interactive learning that adapts to the needs of young students. This research aims to develop a game prototype to provide an understanding of cyberbullying to elementary school students. This research uses the User-Centered Design method with a qualitative approach in designing interaction designs based on user needs. Then, the prototype is piloted to users to evaluate user experiences and learning outcomes. Based on the evaluation results, the game prototype provides a positive user experience in terms of satisfaction, learnability, effectiveness, immersion, motivation, and emotion. However, only one out of two learning outcomes was fulfilled. Participants were able to elaborate on positive ways of interacting through digital platforms. But, they had difficulties providing appropriate responses to negative behavior and content encountered on digital platforms. Some improvements are needed to meet all learning outcomes."
Depok: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rianda Febrianti
"Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui gambaran cyberbullying pada mahasiswa Universitas Indonesia. Metode yang digunakan pada penelitian ini kuantitatif dengan pengumpulan data melalui kuesioner online. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini hasil adaptasi dari alat ukur Willard yang bernama Student Assessment Survey dengan format dan teknik skoring dari alat ukur Revised Cyber Bullying Inventory (RCBI) yang disusun oleh Topcu dan Baker. Dalam pengolahan data, peneliti menggunakan statistik deskriptif. Jumlah partisipan yang terlibat dalam penelitian ini 133 mahasiswa. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa sebanyak 77% (N=103) mahasiswa UI pernah terlibat dalam cyberbullying. Mahasiswa yang berjenis kelamin perempuan, berusia 20-25 tahun dan menggunakan internet 21-42 jam per minggu lebih banyak terlibat cyberbullying baik sebagai pelaku maupun korban.

This study was conducted to know the description of cyberbullying of students of the Universitas Indonesia. The method used in this study was quantitative and collecting data through online questionnaires. Measuring instruments were the results of the adaptation of the instrument from Willard, named Student Assessment Survey with format and scoring technique from Cyber Bullying Inventory Revised (RCBI) compiled by Topcu and Baker. In processing the data, the researcher used descriptive statistics. The number of participants involved in this study 133 students. The result of the study showed that 77% of students involved in cyberbullying. Female students, age 20-25 years and using the internet for 21-42 hours per week, are more involved in cyberbullying than other characteristics either as perpetrators or victims."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2014
S56877
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Wulan Ireka Farida Suprianto
"1 dari 3 remaja di 30 negara di dunia pernah mengalami perundungan maya, di Indonesia 49% pengguna internet di Indonesia pernah mengalami perundungan maya. Batas durasi penggunaan gawai yang aman untuk remaja adalah < 2 jam/hari, tapi saat ini banyak remaja yang menggunakan gawainya melebihi batas durasi penggunaan gawai yang aman. Remaja yang menggunakan gawai dalam durasi lebih lama berisiko lebih tinggi untuk mengalami adiksi gawai dan terlibat dalam perundungan maya, baik sebagai korban atau pelaku. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui ada atau tidaknya korelasi antara adiksi gawai dan perundungan maya baik pada korban ataupun pada pelaku. Desain penelitian ini adalah studi cross sectional, dengan melibatkan 394 sampel remaja awal yang tersebar di seluruh wilayah DKI Jakarta. Pemilihan sampel dilakukan secara convenience. Pengambilan data dilakukan secara online Analisis data menggunakan uji korelasi Spearman. Hasilnya menunjukkan tidak terdapat hubungan signifikan antara adiksi gawai dan kejadian perundungan maya pada korban (p= 0,124). Namun, terdapat hubungan signifikan antara adiksi gawai dan kejadian perundungan maya pada pelaku (p=0,018). Berdasarkan hasil penelit ian ini, penelit i merekomendasikan agar adanya pengawasan yang dibarengi dengan pendekatan kepada remaja oleh orang tua. Pendekatan ini perlu dilakukan dengan memosisikan diri orang tua seperti teman bagi remaja dengan cara menjalin komunikasi yang tepat, disesuaikan dengan remaja. Pengawasan ini dilakukan guna menghindari dampak buruk dari penggunaan gawai, seperti adiksi gawai dan perundungan maya.

One in three adolescents in 30 countries around the world has experienced cyberbullying, and, in Indonesia, 49% of Internet users have experienced this problem. The length of time during which adolescents can safely use their communication devices is less than two hours per day, but currently most youths overuse their smartphones. Adolescents who are on these devices regularly for longer periods are at a higher risk of experiencing smartphone addiction and being involved in cyberbullying, either as a victim or bully. This study sought to measure the correlations between smartphone addiction and cyberbullying, from both the victims and perpetrators’ perspectives. The research had a cross-sectional design and involved a sample of 394 early adolescents who lived in Jakarta. The participants were selected by applying convenience sampling. The data were collected online, which were analyzed by conducting Spearman’s correlation test. The results show no significant correlation exists between smartphone addiction and cyberbullying from the victims’ perspective (p = 0.124). However, a significant correlation was found between smartphone addiction and cyberbullying from the perpetrators’ point of view (p = 0.018). This study’s implications include that all parents need to supervise their children when they use smartphones. Parental supervision should be combined with building a close parent-child relationship so that parents can position themselves as their children’s friend. This kind of protection is required to prevent the negative impacts of using these devices, such as smartphone addiction and cyberbullying."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia , 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nisda Fauziah
"Ungkapan cyberbullying ada setelah munculnya internet. Media sosial berbasis internet sangat digemari karena penggunaannya mudah dan cepat. Cyberbullying memiliki pengertian yang sama dengan bully pada umumnya. Perbedaannya adalah perantara yang digunakan. Jurnal ini membahas tentang kasus cyberbullying di Indonesia yang berfokus pada kasus media sosial twitter Uus. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui jenis perilaku cyberbullying dan tujuan pelaku cyberbullying. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dengan mengumpulkan data yang berasal dari studi kepustakaan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa perilaku cyberbullying yang dilakukan oleh fans K-Pop didasari oleh fanatisme.

The phrase of cyberbullying exist after the advent of internet. Social media sites based of internet are very popular because it's viral. Cyberbullying has the same meaning as bully in general. The difference is the intermediary that used in the interaction. This journal discuss cyberbullying in Indonesia which is focus on the case on social media twitter of Uus. The purpose of this study was to determine the type of cyberbullying behavior and goals perpetrators of cyberbullying. The method used is a qualitative method by collect data derived from the study literature. The results of this study indicate that cyberbullying conducted by Kpop fans is constituted by fanaticism."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2016
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>