Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 146122 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Fatima Amani
"Membaca dalam bahasa Inggris merupakan salah satu keterampilan yang dibutuhkan mahasiswa untuk memperoleh prestasi akademik yang baik, sebab banyak buku dan jurnal ilmiah untuk pendukung pembelajaran mereka, dituliskan dalam bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peranan motivasi membaca dalam bahasa Inggris dan sikap membaca dalam bahasa Inggris terhadap prestasi akademik mahasiswa. Partisipan dalam penelitian ini adalah 215 mahasiswa angkatan 2020 Fakultas Psikologi Universitas Indonesia. Motivasi membaca diukur menggunakan alat ukur Motivation for Reading Questionnaire (Mori, 2002), sementara sikap membaca diukur menggunakan Reading Attitudes (Yamashita, 2004). Hasil perhitungan regresi linear berganda menunjukkan kontribusi dari sikap dan motivasi membaca dalam bahasa Inggris terhadap prestasi akademik hanyalah sebesar 1%, dengan kata lain sikap dan motivasi membaca dalam bahasa Inggris tidak berkontribusi secara signifikan terhadap prestasi akademik mahasiswa. Untuk penelitian selanjutnya perlu dilihat faktor-faktor lain yang berperan dalam prestasi akademik mahasiswa, seperti gaya belajar, metacognitve reading strategies dan pemahaman membaca. 

Reading in English is one of the skills needed by students to achieve academic achievement, because many books and scientific journals to support their learning are written in English. This study aims to determine the role of reading motivation in English and reading attitudes in English on student academic achievement. The participants in this study were 215 students of the 2020 batch of the Faculty of Psychology, University of Indonesia. Reading motivation was measured using the Motivation for Reading Questionnaire (Mori, 2002), while reading attitudes were measured using Reading Attitudes (Yamashita, 2004). The results of the multiple linear regression test showed that the contribution of reading motivation in English and reading attitudes in English to academic achievement was only 1%, in other words, attitudes and motivation to read in English did not contribute significantly to student academic achievement. For further research, it is necessary to look at other factors that play a role in student academic achievement, such as learning styles, metacognitive reading strategies and reading comprehension."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nabilah Shabrina
"ABSTRAK
Tujuan dari penelitan ini adalah untuk mengetahui motivasi intrinsik dan ekstrinsik membaca anak dan peran Perpustakaan Umum Provinsi DKI Jakarta dalam memotivasi anak untuk membaca. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode penelitian studi kasus. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat tiga aspek yang menonjol dalam motivasi membaca anak yaitu aspek curiosity (keingintahuan anak terhadap bahan bacaan), recognition (pengakuan atas kegiatan membaca), dan compliance (adanya keinginan atau tujuan tertentu dalam membaca). Selain itu, Perpustakaan Umum Provinsi DKI Jakarta memiliki peran dalam memotivasi anak. Perpustkaan telah berupaya memotivasi anak untuk membaca melalui penyedian fasilitas, layanan dan kegiatan untuk anak. Namun, fasilitas dan layanan perpustakaan belum sepenuhnya mendukung ketiga aspek utama motivasi membaca anak.

ABSTRACT
The purpose of this study is to understand children’s intrinsic and extrinsic reading motivation and the role of Jakarta Public Library in motivating children to read. This research is qualitative research using the case study method. This study shows, there are three aspects that stand out in the children's reading motivation. They are curiosity (children's curiosity to the reading material), recognition (recognition of the reading activities), and compliance (the existence of a specific goal or desire in reading). In addition, Jakarta Public Library has been playing in motivating children to read. Public library has been attempted to motivate children to read by provide facilities, services and activities for children. However, the library services hasn’t yet to fully support the three predominant aspects of children reading motivation"
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2014
S57455
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fina Febriani
"[ABSTRAK
Motivasi membaca merupakan isu penting dalam jenjang pendidikan dasar (Saw,
2014). Siswa yang tidak tertarik atau tidak aktif dalam aktivitas membaca di usia
sekolah dasar umumnya tidak akan mengembangkan motivasi membaca di usia
sekolah menengah dan seterusnya (Pecjak & Kosir, 2004). Untuk dapat
meningkatkan motivasi membaca, banyak strategi yang dapat dilakukan,
diantaranya adalah melalui pengajaran strategi membaca dan pembuatan jurnal
membaca. Penelitian ini dilakukan untuk melihat apakah program intervensi
berupa pengajaran strategi membaca RAP dan pembuatan jurnal membaca dapat
meningkatkan motivasi membaca pada siswa yang tergolong underachiever. Hasil
penelitian menunjukkan pengajaran strategi membaca RAP dan pembuatan jurnal
membaca dapat meningkatkan motivasi membaca pada siswa yang tergolong
underachiever, namun peningkatan tersebut tidak signifikan.

ABSTRACT
Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.;Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant., Reading motivation is an important issue in elementary school (Saw, 2014). If
students do not become active, engaged readers in elementary school, it is
unlikely that they will develop reading motivation in secondary school and later
(Pecjak & Kosir, 2004). To enhance reading motivation, there are many strategies
that can be apllied, such as teaching reading strategies dan making reading diaries.
This study is conducted to prove whether RAP reading strategy teaching and
reading diaries can enhance reading motivation of underachiever student. The
result of this study shows that RAP reading strategy teaching and reading diaries
can enhance reading motivation of underachiever student, but this enhancement is
not significant.]"
Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2016
T45169
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Periyeti
"ABSTRAK
One can achieve a feat, to be with learning or reading. Reading is something important and fundamental point that must be developed from an early age in order to improve the quality of education, both primary, secondary and higher education.Urgency interest in reading students also determine the quality of a nation. In the hands of the nation's intellectual young shoots that would inherit a nation or state.
"
Palembang: UPT Perpustakaan Universitas Sriwijaya, 2017
020 JKDMM 1:33 (2017)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Rochani Nani Rahayu
"Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kualitas abstrak jurnal bidang perpustakaan, dokumentasi dan informasi (Perpusdokinfo) tahun 2016. Sepuluh jurnal di Indonesia yang sudah menggunakan Open Jurnal System menjadi objek penelitian. Penelitian menggunakan metode assessment dengan acuan kriteria SNI 19-4192-2002. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui: a) kualitas abstrak dari jurnal perpusdokinfo terbitan perguruan tinggu; b) kualitas abstrak dari jurnal perpusdokinfo terbitan perguruan tinggi Islam; c) kualitas abstrak jurnal perpusdokinfo terbitan non perguruan tinggi; d) kualitas abstrak perpusdokinfo yang diterbitkan di Jawa dan di luar Jawa. Metodologi yang dilakukan adalah asesmen terhadap abstrak sepuluh judul jurnal perpusdokinfo. Analisis dilakukan secara sederhana yang mengacu pada SNI 19-4192-2002. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kualitas abstrak yang diterbitkan perguruan tinggi berada di posisi pertama adalah Jurnal Kajian Informasi Perpustakaan Unpad, dengan persentase nilai adalah 94,74% nilai berpredikat baik. Adapun kualitas abstrak terbitan perguruan tinggi Islam tidak ditemukan yang bernilai baik dengan nilai rata-rata 39,95%; berikutnya abstrak jurnal perpusdokinfo yang diterbitkan oleh non perguruan tinggi persentase nilai baik sebesar 100%. Abstrak jurnal yang diterbitkan di Jawa bernilai baik dengan persentase 71,27% dan untuk terbitan luar Jawa sebesar 51,28%. Kesimpulan yang diperoleh adalah kualitas abstrak jurnal terbitan non perguruan tinggi menduduki peringkat pertama dengan persentase nilai baik adalah 100%, di tempat ke dua adalah abstrak jurnal perguruan tinggi dan pada posisi ke tiga adalah abstrak jurnal terbitan perguruan tinggi Islam. Kualitas abstrak jurnal perpusdokinfo yang diterbitkan di Jawa lebih tinggi dibandingkan kualitas abstrak dari jurnal yang diterbitkan di luar Jawa."
Jakarta: Pusat Jasa Perpustakaan dan Informasi, 2018
020 VIS 20:2 (2018)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Nadhira Milha Addiba
"Di jenjang pendidikan perguruan tinggi, kemampuan membaca dalam bahasa Inggris dianggap sebagai kemampuan penting dalam belajar. Bagi mahasiswa English as a Foreign Language (EFL), diperlukan suatu cara untuk meningkatkan kemampuan membaca dalam bahasa Inggris. Salah satu diantaranya adalah dengan menggunakan strategi metakognitif dalam membaca. Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah terdapat hubungan antara motivasi dan sikap membaca bacaan berbahasa Inggris dengan penggunaan strategi metakognitif. Partisipan penelitian terdiri atas 215 orang mahasiswa aktif semester tiga yang dalam kesehariannya tidak menggunakan bahasa Inggris. Penelitian bersifat kuantitatif dan alat ukur yang digunakan meliputi Metacognitive Reading Strategies Questionnaire (MRSQ), Motivation for Reading Questionnaire (MRQ), serta Reading Attitudes (RA). Hasil perhitungan regresi linear berganda menunjukkan bahwa terdapat 11.4% varians strategi metakognitif dalam membaca yang dapat dijelaskan oleh motivasi dan sikap membaca dan hanya variabel motivasi membaca yang secara signifikan berhubungan dengan penggunaan strategi metakognitif dalam membaca. Disarankan bagi tenaga pengajar untuk memperhatikan pentingnya peranan motivasi membaca pada mahasiswa dan untuk memfasilitasi adaptasi terhadap kegiatan membaca dalam bahasa Inggris yang dilakukan oleh mahasiswa.

At a higher education level, students’ ability to read in English is considered an important skill in learning. For English as a Foreign Language (EFL) students, a way is needed to improve their English reading skills. One of the ways is to use metacognitive reading strategies. This study aims to see whether there is a relationship between english reading motivation and attitude with the use of metacognitive reading strategies in English reading. Research participants consisted of 215 active third semester students who do not use English in their daily life. This research is quantitative and the measuring tools used include the Metacognitive Reading Strategies Questionnaire (MRSQ), Motivation for Reading Questionnaire (MRQ), and Reading Attitudes (RA). The results of multiple linear regression calculations show that there is 11.4% variance of metacognitive strategies in reading which can be explained by motivation and reading attitudes and only reading motivation is significantly related to the use of metacognitive reading strategies. It is recommended for teachers to pay attention to the important role of reading motivation in students and to facilitate the adaptation to English reading activities carried out by students."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Adler, Mortimer Jerome, 1902-2001
Jakarta: iPublishing, 2007
418.4 ADL h
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Teddy Indira Budiwan
"Proses belajar merupakan suatu proses yang terjadi pada setiap orang selama hidupnya. Teori kognitif menekankan tiga aspek yang saling berhubungan di dalam belajar (Resnick, 1989). Aspek yang pertama adalah belajar adalah proses penyusunan pengetahuan, bukan hasil rekaman ataupun penghisapan (absorption). Aspek yang kedua adalah belajar tergantung kepada pengetahuan yang telah dimiliki (knowledge dependenf). Aspek yang terakhir adalah belajar tergantung kepada lingkungan belajar. Hal yang dapat menolong terjadinya proses belajar yang efektif adalah dengan penggunaan mindtools atau yang dikenal dengan cognitive tools. Mindtools merupakan alat bantu yang memfasilitasi memahami suatu konsep atau pengetahuan (Jonassen, 1996). Sebagai salah satu media pendukung belajar efektif, komputer telah menjadi bagian yang penting di dalam kehidupan kita.
Penelitian bertujuan untuk meneliti pengaruh Concept Mapping sebagai alat bantu dalam membaca teks pada mahasiswa fakultas psikologi Universitas Indonesia. Penelitian ini dilakukan dengan memberikan pertanyaan kepada subyek yang menggunakan CM dan yang tidak menggunakan CM setelah sebelumnya subyek diberikan bacaan. Pada subyek yang menggunakan CM, subyek diminta untuk membuat concept map sebelum menjawab pertanyaan.
Dari hasil penelitian, lebih banyak subyek yang memakai CM mengintegrasikan ide yang mereka peroleh dari bacaan dengan ide yang mereka miliki sebelumnya. Subyek yang memakai CM juga dapat mengingat lebih banyak ide tiga minggu setelah membaca bacaan.
Dari hasil ini peneliti menyimpulkan bahwa dengan menggunakan CM, subyek cenderung menunjukkan pemahaman yang diperoleh melalui interpretation. Namun, pada subyek yang menggunakan CM dan bekerja di dalam kelompok, kecenderungan itu tidak terlihat. CM juga tidak dapat dikatakan berpengaruh terhadap memory retention pada subyek. Subyek yang memakai CM juga banyak mengelaborasi ide yang mereka peroleh dengan pengalaman mereka sendiri atau dengan diri mereka sendiri. Subyek yang mengelaborasi ide mereka juga mempunyai ingatan yang lebih baik mengenai bacaan yang mereka baca."
Depok: Universitas Indonesia, 2002
S2912
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Amelia Tri Mawarni
"The urban area is synonymous with rapid development in all aspects of life, an impact on the culture of young people, including the activity in their spare time. Cultures that are typical of
today's youth is the activity of reading that has been chosen by
them to spend their spare time. Reading the many chosen by this young man was popular reading, but in the midst of an
increasingly popular reading masive still a young boy who enjoyed reading old literature, especially novels. Those who are still fond of the old literary novels are young people who are
members of the Student Organisation Extra Campus (OMEK).
Many people feel dificult when reading old literature but youth people who like old literature not feel it. They get satisfied, that
is why they like it his genre. Difference between two kind of reader related with consumtion and production meaning when they read a book. Kind of study is kualitatif study to see production
and reproduction meaning from read old literature by youth people who Join in Ekstern all. Student Organisation of University. This study use cultural studies etnography which have
central focus kualitatif eksploration of reading activity as a cultural practices. This study helped by Pierre Bordieu?s theory. Bordieu?s theory which used in this study is habitus, field, and cultural capital. This study want to know how do subject can produce and reproduce meaning and how field give cultural capital for them. This study result 3 type reader, they are common reader, contructional reader, and resis
tance reader."
Universitas Airlangga, 2016
020 PAL 7:2 (2016)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>