Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 83522 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ginta Shafira Distirani Nawangwulan
"Penelitian ini membahas mengenai metafora konseptual dari sisi gelap kota Berlin dengan menggunakan korpus berupa lagu yang berjudul Schwarz zu Blau oleh penyanyi sekaligus penulis lirik Peter Fox. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ranah sumber, ranah sasaran dan alasan yang dipakai dalam menggambarkan keadaan di kota Berlin. Metode penelitian yang akan digunakan adalah metode deskriptif kualitatif menurut Creswell dan Creswell (2018). Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori metafora konseptual yang dikemukakan oleh Lakoff dan Johnson (2003). Hasil dari penelitian ini adalah data yang berjumlah tujuh konsep sisi gelap Berlin yang mengandung metafora konseptual yang terklasifikasikan ke dalam lima konsep besar, yaitu konsep gelap terang, konsep personifikasi Berlin, konsep zat adiktif, konsep kriminal dan konsep tunawisma. Penulis mendapatkan hasil bahwa seluruh metafora konseptual merupakan metafora struktural dan tidak ada data yang merupakan metafora ontologis. Selain itu, hanya ditemukan satu metafora konseptual orientasional dalam penelitian ini.

The study of Conceptual Metaphors on the Dark Side of Berlin in the Song “Schwarz zu Blau” by Peter Fox (2008) discusses about the conceptual metaphor that solely focuses on the dark side of Berlin. The purpose of this study is to describe the source and target domain and the classification of the conceptual metaphor. The method used in this study is descriptive qualitative by Creswell and Creswell (2018). This study is based on the theory of conceptual metaphor by Lakoff and Johnson (2003) This study resulted in the founding of seven metaphorical concepts of the dark side of Berlin. These concepts are classified into five big concepts, such as the personification of Berlin, addictive substances, criminal, and homelessness. All the results came out as structural metaphor and there was only one data that classified as orientational metaphor. None of the data were ontological metaphor."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Farah Fabriana
"Penelitian ini membahas tentang metafora konseptual yang ada pada enam lirik lagu dalam album self-titled Nena. Album tersebut dirilis oleh grup band asal Jerman Nena pada tahun 1983. Metode yang digunakan dalam penelitian ini merupakan metode kualitatif untuk menganalisis data berupa lirik lagu berjudul Kino, Tanz auf dem Vulkan, 99 Luftballons, Einmal ist keinmal, Leuchtturm dan Satellitenstadt. Permasalahan apa saja metafora konseptual yang terdapat di dalam lagu-lagu tersebut dianalisis berdasarkan teori pemetaan dan jenis metafora konseptual dari Lakoff dan Johnson (2003) dan teori skema citra dari Cruse dan Croft (2004). Hasil penelitian ini menunjukkan adanya 15 metafora konseptual dalam 12 pemetaan. Dari 12 pemetaan tersebut, semuanya merupakan metafora struktural, dan 4 buah metafora ontologis. Metafora orientasional tidak ditemukan. Skema citra yang terdapat pada data merupakan skema space (ruang), container (wadah), force (paksaan), identity (identitas) dan existence (keberadaan).

This study discusses the conceptual metaphors found in six lyrics from the self-titled album Nena. This album was released by the German band Nena in 1983. The method used for this study is the qualitative method of the data in the form of song lyrics from Kino, Tanz auf dem Vulkan, 99 Luftballons, Einmal ist keinmal, Leuchtturm dan Satellitenstadt. The problem which conceptual metaphors in the songs analyzed is based on two theories, the mappings and types of the conceptual metaphor theory from Lakoff and Johnson (2003) and the image schema theory from Cruse and Croft (2004). The results of this study indicate that there are 15 data of conceptual metaphors in 12 mappings. From the 12 mappings, all of the metaphors are considered structural, 4 ontological, and none orientational. The image schemas found in the study are in the form of space, container, force, identity, and existence."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Maxwell, Ronald
Sydney Prentice-Hall 1998,
657.48 MAX f
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Minerva Febriani
"Penelitian ini membahas majas metafora dalam album Wadachi oleh SPYAIR. Permasalahan dalam penelitian ini adalah bahwa metafora digunakan untuk mempermudah penutur mengungkapkan maksudnya. Namun demikian, metafora menjadi hal yang sulit bagi pengguna atau pembelajar bahasa asing untuk dapat memahami maksud penutur. Penelitian ini menggunakan teori majas metafora oleh Gorys Keraf. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui majas metafora dan bagaimana pengaplikasiannya dalam lirik lagu berbahasa Jepang. Tujuan selanjutnya adalah untuk menganalisis makna di balik lirik lagu serta mengetahui tema dan konotasi dominan yang digunakan dalam lirik lagu yang terdapat pada album SPYAIR yang berjudul Wadachi. Penelitian ini menggunakan metode analisis deskriptif terhadap seluruh lirik lagu yang berjumlah 6 lagu yang terdapat dalam album Wadachi. Analisis menunjukkan bahwa terdapat 23 metafora yang ditemukan dalam keenam lirik lagu tersebut. Selain itu, ada 4 tema dan 3 konotasi berbeda di dalamnya. Tema kehidupan dan konotasi negatif menjadi tema dan konotasi dominan yang ditemukan dalam penelitian ini.

This paper discusses the metaphorical figure found in SPYAIR's song lyrics in "Wadachi" album. The problem in this study is that the metaphorical figure are used to make it easier for speakers to express their intention. However, the metaphorical figure are difficult for foreigner or language learners to understand the speaker's intention. This research uses theory of metaphorical figure by Gorys Keraf. The purpose of this study is to determine the metaphorical figure and how it is applied in Japanese song lyrics. The further purpose of this study is to analize the connotation behind the song lyrics and to find out the dominant figure of metaphor used in the lyrics that included in SPYAIR songs. This research uses descriptive analysis method of all the song lyrics which amount to 6 songs that vi Universitas Indonesia included in the Wadachi album. The analysis shows that there are 23 metaphorical figures are found in those six song lyrics. Besides, there are 4 themes and 3 different conotations of them. In addition, there are 4 themes and 3 different connotations in it. The theme of life and negative connotation is the dominant theme and dominant connotations found in this study."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Minerva Febriani
"Penelitian ini membahas majas metafora dalam album Wadachi oleh SPYAIR. Permasalahan dalam penelitian ini adalah bahwa metafora digunakan untuk mempermudah penutur mengungkapkan maksudnya. Namun demikian, metafora menjadi hal yang sulit bagi pengguna atau pembelajar bahasa asing untuk dapat memahami maksud penutur. Penelitian ini menggunakan teori majas metafora oleh Gorys Keraf. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui majas metafora dan bagaimana pengaplikasiannya dalam lirik lagu berbahasa Jepang. Tujuan selanjutnya adalah untuk menganalisis makna di balik lirik lagu serta mengetahui tema dan konotasi dominan yang digunakan dalam lirik lagu yang terdapat pada album SPYAIR yang berjudul Wadachi. Penelitian ini menggunakan metode analisis deskriptif terhadap seluruh lirik lagu yang berjumlah 6 lagu yang terdapat dalam album Wadachi. Analisis menunjukkan bahwa terdapat 23 metafora yang ditemukan dalam keenam lirik lagu tersebut. Selain itu, ada 4 tema dan 3 konotasi berbeda di dalamnya. Tema kehidupan dan konotasi negatif menjadi tema dan konotasi dominan yang ditemukan dalam penelitian ini.

This paper discusses the metaphorical figure found in SPYAIR's song lyrics in "Wadachi" album. The problem in this study is that the metaphorical figure are used to make it easier for speakers to express their intention. However, the metaphorical figure are difficult for foreigner or language learners to understand the speaker's intention. This research uses theory of metaphorical figure by Gorys Keraf. The purpose of this study is to determine the metaphorical figure and how it is applied in Japanese song lyrics. The further purpose of this study is to analize the connotation behind the song lyrics and to find out the dominant figure of metaphor used in the lyrics that included in SPYAIR songs. This research uses descriptive analysis method of all the song lyrics which amount to 6 songs that vi Universitas Indonesia included in the Wadachi album. The analysis shows that there are 23 metaphorical figures are found in those six song lyrics. Besides, there are 4 themes and 3 different conotations of them. In addition, there are 4 themes and 3 different connotations in it. The theme of life and negative connotation is the dominant theme and dominant connotations found in this study."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Lelipzig Verlag fur Kunst und Wissenschaft , 1963
RB 708 S 400
Buku Referensi  Universitas Indonesia Library
cover
Sphatika Winursita
"Penelitian ini membahas tentang metafora konseptual yang terdapat dalam lagu tema untuk original soundtrack anime Attack on Titan. Tujuan penelitian ini adalah memaparkan jenis-jenis metafora konseptual yang ditemukan dalam tujuh lagu tersebut. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan data berupa lirik-lirik dari lagu “紅蓮の弓矢 (Feuerroter Pfeil und Bogen)”, “自由の翼 (Die Flügel der Freiheit)”, “at'aek ON taitn (Attack on Titan)”, “Bauklötze”, “Vogel im Käfig”, “YouSeeBIGGIRL/T:T”, “So ist es immer”. Teori yang digunakan sebagai batasan penelitian adalah teori metafora konseptual oleh Lakoff dan Johnson (2003). Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada 17 data yang mengandung metafora konseptual yang dibagi menjadi delapan konsep besar, yaitu kehidupan, harapan, surga, kematian, takdir, kebencian, kemenangan dan kebebasan. Mereka kemudian dibagi lagi ke dalam 14 pemetaan. Penulis menemukan jumlah yang sama antara metafora struktural-ontologis dan struktural saja. Sebanyak 7 data (50%) berbentuk struktural saja dan sebanyak 7 data (50%) berbentuk struktural dan ontologis. Semua data yang ditemukan tidak ada yang memiliki unsur spasial, sehingga tidak ada metafora konseptual berbentuk orientasional.

This study discusses about conceptual metaphors that exist in the theme song for original soundtrack of anime Attack on Titan. The purpose of this study is to describe the types of conceptual metaphor that found in those seven songs. The method used is descriptive qualitative with data of the lyrics of the songs “紅蓮の弓矢 (Feuerroter Pfeil und Bogen)”, “自由の翼 (Die Flügel der Freiheit)”, “at'aek ON taitn (Attack on Titan)”, “Bauklötze”, “Vogel im Käfig”, “YouSeeBIGGIRL/T:T”, “So ist es immer”. The theory used as a limitation of the research is conceptual metaphor theory by Lakoff dan Johnson (2003). The results showed that there were 17 data containing conceptual metaphors which were divided into eight major concepts, namely the concepts of life, hope, heaven, death, destiny, hatred, victory and freedom. They were then divided again into 14 mappings. The author finds the equal number of structural-ontological metaphors as well as the structural only. None of the datas found has spatial element, so there is no conceptual metaphor in the form of orientational."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2021
TA-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Ritzqi Bayou Samudera
"Penelitian ini bertujuan untuk membahas mengenai jenis ungkapan metaforis yang terkandung dalam lirik-lirik lagu pada album Luminous oleh Kitou Akari serta makna yang terkandung di dalamnya, dari sudut pandang metafora konseptual. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan menggunakan teori metafora konseptual dari Lakoff dan Johnson (1980). Tujuan dari penelitian ini adalah menjelaskan makna yang terkandung dalam ungkapan metafora pada lirik lagu dalam album tersebut dan mengklasifikasikannya sesuai dengan sudut pandang metafora konseptual. Dalam penelitian ini ditemukan 36 ungkapan metaforis, yang terbagi ke dalam metafora struktural, metafora orientasional, dan metafora ontologis. Ungkapan metaforis yang ditemukan mempunyai makna mengenai emosi serta sudut pandang baru mengenai hidup Kitou Akari selama bertambahnya usia yang ingin ia sampaikan melalui album tersebut.

This study aims to discuss the types of metaphorical expressions found in the lyrics of the album Luminous by Kitou Akari, as well as the meanings contained within them, from the perspective of conceptual metaphor. This research employs a qualitative approach using the conceptual metaphor theory by Lakoff and Johnson (1980). The purpose of this study is to explain the meanings conveyed through metaphorical expressions in the lyrics of the album and classify them according to the conceptual metaphor perspective. The study identified 36 metaphorical expressions, which are categorized into structural metaphor, orientational metaphor, and ontological metaphor. The metaphorical expressions found convey meanings related to emotions and Kitou Akari's new perspectives of life as she grows older, which she intends to convey through the album."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Adhitya Alkautsar
"ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan menemukan ranah sumber, menjelaskan kekerapan penggunaan ranah sumber, mengungkapkan perubahan penggunaan dan pergeseran ranah sumber, serta menyelidiki kondisi sosial yang mendasari metafora-metafora yang digunakan Kompas untuk mendeskripsikan sepakbola dalam pemberitaan Piala Dunia 1966-2014. Dalam penelitian ini, Teori Metafora Konseptual Lakoff dan Johnson 1980 diterapkan melalui metodologi linguistik korpus. Antara periode 1966-2014, ditemukan total 60 ranah sumber yang digunakan, tetapi hanya delapan yang menunjukkan tingkat kekerapan tertinggi, yakni PEPERANGAN, POLITIK INTERNASIONAL, PERMAINAN, KESENIAN, PERIODE WAKTU, SEJARAH, GERAK ROTASI, dan pemerintahan yang berkaitan dengan hegemoni maskulinitas dalam masyarakat. Penggunaan tiap ranah bersifat fluktuatif, dan pergeseran ranah hanya fenomena minor.

ABSTRACT
This study aims to find the source domains of soccer metaphors used in Kompas rsquo coverage of World Cup 1966 2014, describe the frequency of its use, examine the phenomenon of domain change, and investigate the social background these metaphors are based from. Lakoff and Johnson rsquo s Conceptual Metaphor Theory 1980 are combined with corpus linguistics. Eight source domains from 60 domains found are the most frequently used, namely WAR, INTERNATIONAL POLITICS, GAMES, ART, TIME PERIOD, HISTORY, ROTATIONAL MOTION, and GOVERNMENT which relates to hegemonic masculinity in the society. All domains are fluctuative in use, and domain shift is considered a minor phenomenon."
2017
T48677
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Dimas Satriaji Rowi
"Metafora diutarakan penutur untuk menyampaikan suatu gagasan melalui perbandingan ranah konseptual dengan ranah yang berbeda. Penggunaannya sudah tidak asing lagi dalam kehidupan sehari-hari maupun dalam karya sastra. Penelitian ini membahas klasifikasi metafora bahasa Jepang berdasarkan kategori makna asosiatif yang diusungkan Geoffrey Leech. Metafora asosiatif yang diamati sebagai data penelitian berasal dari lirik lagu karya Yoasobi dalam kurun waktu 2019-2021. Data berupa lirik lagu yang mengandung metafora dibedah menggunakan teori analisis metafora oleh Knowles dan Moon. Hasil analisis metafora akan mengidentifikasikan makna asosiatif macam apa yang dikandung dalam metafora tersebut. Melalui klasifikasi data, penulis berupaya untuk memperlihatkan komponen makna dan karakteristik masing-masing metafora asosiatif.

Metaphors used by a speaker as a way to convey an idea through the comparison of conceptual vehicle alongside with its different vehicle. Its usage frequency is no longer a foreign term both in everyday lives and literature works. This study discusses the classification of Japanese metaphors based on its associative meaning categories implemented by Geoffrey Leech. Associative metaphors used as this study’s data are compiled from song lyrics of Yoasobi which were released between 2019 and 2021. Metaphors found in song lyrics are being dissected using the theory of proper way of analysing metaphors by Knowles and Moon. The result of analysed metaphors will identify which associative meaning they bear. By acknowledging the data’s classifications, the author tries to show the component of the meaning and characteristics of each associative metaphors."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>