Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 221615 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Susanti Niman
"Banjir musiman menjadi stressor yang dialami oleh remaja yang tinggal di daerah rawan bencana banjir. Remaja merasakan ansietas sebagai dampak psikologis akibat banjir. Self efficacy dibutuhkan oleh remaja dalam menghadapi banjir musiman. Disertasi ini membahas pengembangan model koping untuk meningkatkan self efficacy dan mengatasi ansietas yang selanjutnya diimplementasikan pada remaja usia 13 – 18 tahun di daerah rawan bencana banjir Kabupaten Bandung Jawa Barat. Tujuan penelitian menganalisis model koping untuk meningkatkan Self efficacy dan mengatasi ansietas pada remaja di daerah rawan bencana banjir. Metode penelitian exploratory sequential mixed methods dengan dua tahap. Tahap 1 penelitian kualitatif dengan desain fenomenologi dan pengembangan model. Partisipan pada penelitian kualitatif berjumlah 15 remaja usia 13-18 tahun. Kriteria sampel tinggal di daerah rawan banjir dengan kriteria sedang-tinggi dan pernah mengalami banjir. Tahap 2 penelitian kuantitatif dengan desain kuasi eksperimen pre and post test control group design. Sampel penelitian masing – masing kelompok 104 responden yang dipilih secara purposive sampling. Kriteria inklusi usia 13-18 tahun, tinggal di daerah rawan banjir dengan kriteria sedang-tinggi, mengikuti kegiatan ekstrakurikuler PMR/Pramuka, bersedia mengikuti kegiatan secara lengkap. Kegiatan penelitian dilaksanakan selama 1 bulan dan alat ukur yang digunakan menggunakan instrumen coping self efficacy dan Screen for Children Anxiety Related Emotion Disorder. Analisa data dilakukan menggunakan uji bivariat dan multivariat. Hasil penelitian tahap 1 didapatkan 5 tema utama dan hasil tahap 2 terdapat perubahan self efficacy dan ansietas pada kelompok yang mendapatkan intervensi model koping dukungan remaja.Penelitian menyarankan bahwa model koping dukungan remaja dapat diaplikasikan oleh dinas kesehatan, badan penanggulangan bencana daerah, perawat puskesmas, guru bimbingan konseling, orang tua dan remaja; Penelitian lanjutan dibutuhkan untuk menguji model dukungan remaja pada kondisi bencana alam yang lain.

Seasonal floods are a stressor experienced by adolescents who live in flood-prone areas. Adolescents feel anxiety as a psychological impact due to flooding. Adolescents need self-efficacy in dealing with seasonal floods. This dissertation discusses the development of coping models to increase self-efficacy and overcome anxiety which will then be implemented in adolescents aged 13-18 years in flood-prone areas, Bandung Regency, West Java. The research objective is to analyze coping models to increase self-efficacy and overcome anxiety in adolescents in flood-prone areas. The exploratory sequential mixed methods research method with two stages. Phase 1 qualitative research with phenomenological design and model development. The participants in the qualitative study were 15 adolescents aged 13-18 years. The criteria for the sample live in flood-prone areas with medium-high criteria and have experienced flooding. Phase 2 is a quantitative study with a quasi-experimental design with pre and post-test control group design. The research sample for each group is 104 respondents selected by purposive sampling. Inclusion criteria are 13-18 years old, living in a flood-prone area with medium-high criteria, participating in PMR/Scout extracurricular activities, and being willing to participate in the full activity. The research activity was carried out for one month, and the measurement tools used were coping self-efficacy instruments and the Screen for Children Anxiety Related Emotion Disorder. Data analysis was performed using bivariate and multivariate tests. The results of the first phase of the research found five main themes. The results of the second stage showed changes in self-efficacy and anxiety in the group that received the intervention of the adolescent support coping model. Research suggests that health offices can apply the coping model for youth support, regional disaster management agencies, primary health nurses, guidance and counselling teachers, parents and adolescents; Further research is needed to test the model of youth support in other natural disaster conditions."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2023
D-pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Aqillah Ridha Parahita
"Bias atensi emosional merupakan suatu proses kognitif tidak disadari yang memengaruhi kelancaran pemrosesan informasi. Individu dengan bias atensi emosional positif cenderung memiliki efikasi diri tinggi. Pada remaja, efikasi diri tinggi dapat membantu mereka melewati berbagai situasi sulit. Penelitian ini berupaya mencari tahu hubungan antara efikasi diri dan bias atensi emosional pada remaja dengan menduga adanya peran mediasi dari afek positif. Hal ini dikarenakan tingkah laku dan pikiran remaja sangat dipengaruhi oleh afek. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji afek positif sebagai mediator dalam hubungan antara efikasi diri dan bias atensi emosional terhadap kata terkait kebahagiaan dan ancaman pada remaja. Sebanyak 87 partisipan remaja yang merupakan siswa SMA/SMK sederajat (M= 16,5) berpartisipasi di dalam penelitian ini. Efikasi diri diukur menggunakan General Self-Efficacy Scale dan afek positif diukur menggunakan dimensi afek positif dari Positive Affect and Negative Affect Scale. Sementara itu, bias atensi emosional diukur menggunakan emotional Stroop task. Hasil analisis menggunakan mediation Jamovi menunjukkan bahwa hubungan antara efikasi diri dan bias atensi emosional terhadap kata terkait kebahagiaan maupun ancaman dimediasi penuh oleh afek positif. Penelitian ini berhasil menjelaskan peran proses kognitif yang bersifat otomatis dan tidak disadari di dalam hubungan antara efikasi diri dan bias atensi emosional pada remaja.

Emotional attention bias is an unconscious cognitive process that affects the processing of information. Individuals with positive emotional attention bias tend to have high self-efficacy (Karademas et al., 2007). In adolescents, high self-efficacy helps them to get through difficult situations. This study seeks to find out the relationship between self-efficacy and emotional attention bias in adolescents by assuming there is a mediating role of positive affect. This is because the behavior and thoughts of adolescents are strongly influenced by affect. The purpose of this study was to examine positive affect as a mediator in the relationship between self-efficacy and emotional attention bias towards happiness and threats related words in adolescents. A total of 87 adolescent participants who were also high school students (M= 16.5) participated in this study. Self-efficacy was measured using the General Self-Efficacy Scale and positive affect was measured using the positive affect dimensions of the Positive Affect and Negative Affect Scale. Meanwhile, emotional attention bias was measured using the emotional Stroop task. The results using Jamovi's mediation showed that the relationship between self-efficacy and emotional attention bias towards happiness and threats related words was fully mediated by positive affect. This study succeeded in explaining the role of automatic and unconscious cognitive processes in the relationship between self-efficacy and emotional attention bias in adolescents."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fairuz Ramadhania Mumtaz
"Kegiatan akademik yang dilakukan oleh pihak perguruan tinggi mengalami perubahan sebagai bentuk adaptasi Pasca Pandemi COVID-19. Salah satunya yaitu metode pembelajaran hybrid. Perubahan ini sangat mempengaruhi mahasiswa, terutama mahasiswa tingkat akhir yang sedang menyelesaikan skripsi yang dapat memicu rasa cemas dan stres bagi mahasiswa tingkat akhir.  Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui hubungan antara  kecemasan dan stres dengan self-efficacy mahasiswa tingkat akhir pasca pandemik COVID-19. Metode yang digunakan yaitu cross-sectional dengan pengambilan seluruh sampel sebanyak 100 mahasiswa sarjana FIK UI tingkat akhir dengan menggunakan kuesioner GSES dan DASS 42. Hasil uji korelasi Spearman menunjukkan hubungan yang bermakna (p < 0,05) antara kecemasan dan stress dengan efikasi diri (r = -0,323 dan -0,277). Stres dan kecemasan mahasiswa keperawatan tingkat akhir termasuk kategori yang memprihatinkan dan perlu diperhatikan institusi pendidikan. Stres dan kecemasan ini juga membuat efikasi diri yang kurang pada mahasiswa keperawatan tingkat akhir.

Academic activities carried out by universities have changed as a form of adaptation to the COVID-19 pandemic. One of the learning methods is hybrid learning. This change affects final year students who are completing their thesis, furthermore it can trigger anxiety and stress. The purpose of this study was to determine the relationship between anxiety and stress with the self-efficacy of final year students after the COVID-19 pandemic. The method used is cross-sectional with a total sample of 100 undergraduate students at the final level of FIK UI, using the GSES and DASS 42 questionnaires. The result of the Spearman correlation has indicated a significant relationship (p < 0.05) between anxiety and stress and self-efficacy (r values = -0.323 and –0.277), respectively. It can be concluded that the level of stress and anxiety among final year nursing students can be categorized on a concerning level, this issue needs to be noticed by educational institutions. Furthermore, stress and anxiety have also resulted in low self-efficacy among final year nursing students."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Anis Anggi Lestari
"Perolehan survei dan tes PISA pada tahun 2015 menjelaskan bahwa prestasi akademik siswa Indonesia cenderung rendah, tetapi menariknya indeks kebahagiaan siswa di Indonesia berada pada kategori cukup tinggi. Studi-studi terdahulu melihat bahwa prestasi akademik dan gender berpengaruh terhadap kebahagiaan siswa. Untuk memperkaya studi-studi sebelumnya, peneliti menggunakan faktor religiositas dan faktor efikasi diri sebagai faktor yang berpengaruh terhadap kebahagiaan siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan pengumpulan data yang dilakukan melalui penyebaran kuesioner pada siswa kelas 10 dan kelas 11 SMA Y Depok. Adapun teknik penarikan sampel yang dilakukan yaitu cluster random sampling-single stage dengan jumlah sampel sebanyak 120 responden. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa/siswi memiliki kebahagiaan, religiositas, dan efikasi diri yang tinggi. Selain itu, dalam penelitian ini ditemukan bahwa terdapat korelasi positif antara variabel tingkat religiositas dengan tingkat kebahagiaan siswa. Sementara itu, tingkat efikasi diri juga menunjukkan bahwa korelasi positif dengan tingkat kebahagiaan siswa. Hasil uji regresi juga menunjukkan bahwa variabel tingkat religiositas dan tingkat efikasi diri mampu menjelaskan tingkat kebahagiaan siswa.

The acquisition of PISA survey and test in 2015 explained that the academic achievement of Indonesian students tended to be low, but the index of students happiness in Indonesia was in the quite high category. Previous studies saw that academic achievement and gender affect student happiness. To enrich previous studies, reserachers used the factors of religiosity and self-efficacy factors as factors that influence student happiness. This research uses a quantitative approach with data collection conducted through the distribution of quistionnares to 10th and 11th grade students of SMA Y Depok. The sampling technique used is cluster random sampling-single stage with a total 120 respondents. The result of this study indicate that students have happiness, religiosity, and high self efficacy. In addition, in this study was found that there was a positive correlation between the variable level of religiosity with the level of student happiness. Meanwhile, the level of self-efficacy also shows a positive correlation with the level of student happiness. The regression test result also showed that the variable of religiosity and level of self-efficacy was able to explain the level of student happiness."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Eny Dewi Pamungkas
"Pregnant adolescent often get violent cases that have a negative impact on them and their babies. Considering the importance of this problem, it is necessary to make a health promotion intervention as an effort to prevent and control violence against pregnant adolescents. The purpose of this study is to identify the influence of Protect Me interventions on knowledge, self-efficacy about violence against women and help seeking behavior in pregnant adolescents. Research with a pre experimental design: one group pretest posttest using a total sampling of 30 pregnant adolescents who experienced violence. The results showed that 100% of pregnant adolescents experienced psychological violence, 6.7% experienced physical and economic violence, and 13.3% experienced sexual violence and there were significant increase on the level of knowledge and help seeking behavior of pregnant adolescents after being given the Protect Me intervention (p = 0,000 and p = 0.002). Based on the results of the study, it can be concluded that efforts to prevent and handle violence can be carried out through the Protect Me intervention, which is an education-based intervention to increase knowledge and help seeking behavior of pregnant adolescents.

Remaja hamil sering mendapatkan kasus kekerasan yang memberikan dampak negatif bagi remaja dan bayinya. Mengingat pentingnya permasalahan ini perlu dibuat suatu intervensi promosi kesehatan sebagai upaya pencegahan dan pengendalian kekerasan terhadap remaja hamil. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi adanya pengaruh intervensi Protect Me terhadap pengetahuan, self-efficacy tentang kekerasan perempuan dan help seeking behaviour pada remaja hamil. Penelitian dengan desain pra eksperimen: one grup pretest posttest yang menggunakan total sampling sebanyak 30 remaja hamil yang mengalami kekerasan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebanyak 100% remaja hamil mengalami kekerasan psikologi, kekerasan fisik dan ekonomi sebanyak 6,7%, dan kekerasan seksual sebanyak 13,3% dan terdapat perbedaan yang signifikan antara tingkat pengetahuan dan help seeking behaviour remaja hamil setelah diberi intervensi Protect Me (p= 0.000 dan p= 0.002). Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa upaya pencegahan dan penanganan kekerasan dapat dilakukan melalui intervensi Protect Me, yaitu intervensi berbasis edukasi untuk meningkatkan pengetahuan dan help seeking behaviour remaja hamil"
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2020
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Bianka Adya Aurelia
"Seperti atlet olahraga tradisional, atlet Esports mampu mengalami kecemasan kompetitif yang dapat menganggu performa mereka dalam bermain saat menjalani pertandingan. Kecemasan tersebut merupakan hasil interpretasi terhadap situasi kompetitif yang dianggap sebagai ancaman. Oleh karena itu, dibutuhkan suatu kontrol seperti self-efficacy untuk mencegah meningkatnya tingkat kecemasan kompetitif pada seorang atlet Esports. Namun terdapat dugaan bahwa terdapat peran kepribadian neuroticism yang mengakibatkan atlet memiliki kecenderungan untuk mengalami kecemasan kompetitif. Penelitian ini bertujuan untuk menguji peran neuroticism sebagai moderator dari hubungan self-efficacy dan kecemasan kompetitif pada atlet Esports Valorant. Kecemasan kompetitif diukur menggunakan Competitive State Anxiety Inventory-2R ID (CSAI-2RID), self-efficacy diukur menggunakan Athlete Self-Efficacy Scale (ASES), dan neuroticism diukur menggunakan International Personality Item Pool-Big FiveMarkers-25 (IPIP-BFM-25). Penelitian ini memperoleh 150 partisipan yang merupakan pemain gim Valorant (usia 18-25 tahun, 64.7% laki-laki). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tidak terdapat efek moderasi neuroticism yang signifikan pada hubungan self-efficacy dan kecemasan kompetitif. Dalam arti lain, baik tinggi atau rendah skor neuroticism tidak dapat memperkuat atau memperlemah self-efficacy terhadap kecemasan kompetitif secara signifikan.

Like traditional sports athletes, Esports athletes can experience competitive anxiety that can interfere with their performance in a competition. This anxiety is the result of interpreting competitive situations as threatening. Therefore, a type of control such as self-efficacy is needed to prevent competitive anxiety levels from rising in an Esports athlete. However, it is suspected that there is a role of neuroticism that results in athletes tending to experience competitive anxiety. This study aims to examine the role of neuroticism as a moderator of the relationship between self-efficacy and competitive anxiety in Esports athletes. Competitive anxiety was measured using the Competitive State Anxiety Inventory-2R ID (CSAI-2Rid), self-efficacy was measured using the Athlete Self-Efficacy Scale (ASES), and neuroticism was measured using the International Personality Item Pool-Big FiveMarkers-25 (IPIP-BFM-25). This study obtained 150 participants who were Valorant players (18-25 years old, 64.7% male). The results showed that there was no significant moderating effect of neuroticism on the relationship between self-efficacy and competitive anxiety. In other words, either high or low neuroticism scores could not significantly strengthen or weaken self-efficacy against competitive anxiety."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fanny Rahmah Suri
"Stigma mengenai pasien dengan gangguan jiwa mampu menimbulkan terjadinya ansietas dan dapat mempengaruhi kinerja mahasiswa keperawatan saat melakukan praktik klinik. Ansietas dapat ditangani dengan cara memiliki efikasi diri yang tinggi agar dapat melakukan kegiatan yang akan dijalani dengan baik. Penelitian dilakukan dengan metode cross sectional dan bertujuan untuk mengetahui hubungan efikasi diri dengan tingkat ansietas mahasiswa keperawatan yang sedang praktik klinik dalam menghadapi pasien di rumah sakit jiwa. Jumlah responden adalah 107 mahasiswa yang dipilih dengan teknik non probability sampling yaitu purposive sampling berdasarkan kriteria inklusi yaitu mahasiswa D3 dan S1 Profesi atau Ners, mahasiswa keperawatan yang melakukan praktik klinik dalam menghadapi pasien di rumah sakit jiwa, dan mahasiswa yang bersedia menjadi responden. Instrumen yang digunakan adalah General Self Efficacy dan Hamilton Anxiety Rating Scale. Penelitian ini telah dinyatakan lolos uji etik dengan nomor surat S-197/UN2.F12.D1/PDP.04.04/2022. Adapun analisis data yang dilakukan adalah analisis univariat dan analisis bivariat berupa Uji One Way Anova. Berdasarkan analisis data univariat didapatkan bahwa sebagian besar mahasiswa berusia dewasa awal, berjenis kelamin perempuan, dan memiliki tingkat pendidikan D3. Efikasi diri yang terjadi pada responden dalam penelitian ini yaitu cenderung tinggi tanpa memiliki ansietas atau normal. Berdasarkan uji One Way Anova didapatkan bahwa nilai p value adalah 0,000. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan antara efikasi diri dengan tingkat ansietas mahasiswa keperawatan yang sedang praktik klinik dalam menghadapi pasien di rumah sakit jiwa. Penelitian ini merekomendasikan agar mahasiswa dapat meningkatkan efikasi diri atau keyakinan diri sehingga dapat meminimalkan perasaan cemas ketika dihadapkan langsung dengan pasien untuk memberikan asuhan keperawatan saat praktik klinik. Penelitian lebih lanjut yang menghubungkan kondisi lingkungan dengan tingkat ansietas saat praktik klinik pada mahasiswa keperawatan disarankan.

Stigma regarding patients with mental disorders can cause anxiety and can affect student sleep performance when doing clinical practice. Anxiety can be handled by having high self-efficacy in order to carry out the activities that will be carried out well. The study was conducted with a cross sectional method and aimed to determine the relationship between self-efficacy and anxiety levels of nursing students who are practicing clinically in dealing with patients in psychiatric hospitals. The number of respondents was 107 students who were selected using a non-probability sampling technique, namely purposive sampling based on inclusion criteria, namely D3 and S1 Professional or Nurse students, nursing students who did clinical practice in dealing with people with mental disorders in mental hospitals, and students who were willing to become respondents. The instruments used are General Self Efficacy and Hamilton Anxiety Rating Scale. This research has been declared to have passed the ethical test with letter number S-197/UN2.F12.D1/PDP.04.04/2022. The data analysis carried out is univariate analysis and bivariate analysis in the form of One Way Anova Test. Based on univariate data analysis, it was found that most of the students were in early adulthood, female, and had a D3 level of education. The self-efficacy that occurred in the respondents in this study tended to be high without having anxiety or being normal. Based on the One Way Anova test, it was found that the p value was 0.000. The results of this study indicate that there is a relationship between self-efficacy and anxiety levels of nursing students who are practicing clinically in dealing with patients in psychiatric hospitals. This study recommends that students can increase self-efficacy or self-confidence so as to minimize feelings of anxiety when confronted directly with patients to provide nursing care during clinical practice. Further research that relates environmental conditions to the level of anxiety during clinical practice in nursing students is recommended."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Devina Oktavia Rizqi Sekar Arum
"Masalah kesehatan mental yang sering ditemukan pada masa dewasa awal adalah ide bunuh diri. Munculnya masalah tersebut paling banyak terjadi pada rentang usia 18 – 23 tahun. Pada rentang usia tersebut, sebagian besar individu sedang memiliki status sebagai pelajar yang duduk di bangku perkuliahan. Faktor protektif yang dapat menurunkan tingkat ide bunuh diri pada mahasiswa adalah efikasi diri dan keeratan hubungan keluarga.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara efikasi diri dan keeratan hubungan keluarga dengan ide bunuh diri pada mahasiswa Universitas Indonesia khususnya pada program sarjana regular dan paralel. Desain penelitian analitik korelatif digunakan sebagai metode penelitian ini dengan pendekatan cross sectional yang dilakukan pada 441 mahasiswa program sarjana. Data diambil dengan menggunakan empat bentuk kuesioner, yaitu kuesioner data demografi, General Self-Efficacy, Index Family Relation, dan Scale for Suicide Ideation.
Hasil penelitian menunjukan terdapat hubungan yang bermakna antara efikasi diri dengan keeratan hubungan keluarga. Hubungan antara kedua faktor protektif tersebut memiliki hubungan dengan arah negatif terhadap ide bunuh diri. Penelitian ini diharapkan dapat menjadi dasar pertimbangan dalam intervensi dan pengembangan program, khususnya pada bidang keperawatan, dalam menenurunkan ide bunuh diri pada mahasiswa serta meningkatkan faktor protektif pada mahasiswa seperti efikasi diri dan keeratan hubungan keluarga.

Suicidal ideation is mental health problems that most commonly found during the early adulthood. The emergence of the problem is most prevalent in the range of 18 and 23 years old. In that range, most individuals are currently in the status of university students.Protective factors which can reduce the level of suicidal ideation in university students are self efficacy and family relationship.
The purpose of this study was to determine the relationship between self-efficacy and family relationship with suicide ideation among students on Universitas Indonesia, especially students who attend on regular and parallel undergraduate program. Correlative analytical research design used as the research method with cross sectional approach and this study conducted on 441 undergraduates. Data were collected with four questionares: demographic data, General Self-Efficacy, Index Family Relation, and Scale for Suicide Ideation.
The results showed that there was a significant relationship between two protective factors with suicide ideation. The relationship between self-efficacy and family also has a relationship with a positive direction. The results of this study can be used as a basis consideration for intervention and program development, especially in nursing, to depress the idea of suicide and increase protective factors in students such as self-efficacy family relationships.
"
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Firosyana Rizki Amalia
"Tahap perkembangan karier maupun proses dalam mengambil keputusan karier yang dijalani oleh remaja tanpa kekhususan dengan remaja yang memiliki kekhususan tidak berbeda. Individu dengan kekhususan mendapatkan pengalaman berinteraksi dengan lingkungan yang berbeda dibandingkan individu tanpa kekhususan sehingga pengalaman yang berbeda inilah yang kemudian memengaruhi perkembangan mereka. Misalnya saat mereka melakukan penilaian mengenai diri mereka. Individu yang merasa dirinya mengalami kesulitan dalam berinteraksi dengan lingkungan karena kekhususan tertentu akan merasa tidak yakin dalam melaksanakan tugas tertentu. Namun dukungan sosial dapat membantu remaja berkebutuhan khusus untuk merasa lebih yakin dengan diri mereka. Oleh karena itu, tujuan yang hendak dicapai dalam penelitian ini adalah untuk melihat peranan dukungan sosial terhadap adaptabilitas karier remaja berkebutuhan khusus melalui peran mediasi career decision self-efficacy. Pengukuran adaptabilitas karier, career decision self-efficacy dan dukungan sosial dilakukan dengan menggunakan CAAS Savickas Porfeli, 2012 , CDSE-SF Betz Taylor, 1983 dan dimensi verbal persuasion dan vicarious experience dari skala CEDLE Lent et al., 2017 secara berurutan. Penelitian dilakukan terhadap 210 remaja berkebutuhan khusus yang dikelompokkan sebagai remaja tuna netra, tuna rungu dan tuna daksa. Teknik analisis statistik yang digunakan adalah multiple regression dengan uji peran mediasi dianalisis dengan menggunakan macro PROCESS buatan Hayes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dukungan sosial yang berasal dari guru memiliki pengaruh yang signifikan dalam pembentukan adaptabilitas karier melalui peran mediasi career decision self-efficacy. Hal ini berarti guru memiliki peranan yang signifikan dalam membentuk keyakinan remaja untuk menentukan jalur karier yang akan dijalani yang kemudian akan memengaruhi adaptabilitas kariernya.

Stages of career development and the process of making career decisions undertaken by typically developing adolescence and special need adolescence going through the same path. However, special needs individuals experienced different interaction with environments than typically develop individuals so that these different experiences subsequently affect their development. Individuals who felt difficulty in interacting with the environment because of their special need will somehow feel unsure in performing tasks. But social support might help adolescents with special needs to feel more confident in themselves. Therefore, the aim of present study is to examine the social support effect on special needs adolescence rsquo s career adaptability through career decision self efficacy as mediator. The measurement of on career adaptability, career decision self efficacy and social support was done by using CAAS Savickas Porfeli, 2012 , CDSE SF Betz Taylor, 1983 and the verbal persuasion and vicarious experience dimensions of the CEDLE scale Lent et al., 2017 , respectively. The study involved 210 adolescents with special needs classified as visual impairment, hearing impairment and physically disabled. Statistical analysis that being used is multiple regression with mediation role test analyzed by using PROCESS rsquo macro made by Hayes. The results show that social support from teachers has a significant role in forming adolescence rsquo s career adaptability through the role of career decision self efficacy as mediator. This means that teachers have a significant role in shaping adolescent confidence to determine which career path that will be undertaken and then influence his her career adaptability."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2018
T51424
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Maria Ulfah
"Pemberian ASI eksklusif di Indonesia cenderung menurun, menimbulkan berbagai masalah kesehatan pada bayi. Ibu harus memiliki kemampuan, komitmen dan memperoleh dukungan untuk tetap memberikan ASI eksklusif. Strategi yang dilakukan adalah dengan positive self talk dan keluarga pedukung ASI. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran penerapan latihan positive self talk dan keluarga pedukung ASI dalam meningkatkan self eficacy pemberian ASI.
Desain penelitian ini adalah quasi experiment pre-post test without control group. Jumlah sampel penelitian sebanyak 31 orang yang diambil melalui tehnik purposive sampling. Penelitian ini dilakukan selama 8 bulan. Hasil intervensi menunjukan terjadi peningkatan pengetahuan, sikap dan keterampilan serta self eficacy yang signifikan ibu hamil dan menyusui yang mengikuti latihan positive self talk p.

Exclusive breastfeeding provision in Indonesia tend to decreas, causing various health problems in infants. Mothers must have the capacity, commitment and the support to continue to provide exclusive breastfeeding. One effort to foster and support using positive self talk exercises and breastfeeding support family. This Study aimed to given on overview as the effect of of positive self talk exercise and breastfeeding families in improving self efficacy breastfeeding.
The design of this study was a quasi experiment pre post test without control group. The number of research sample is 31 people taken through purposive sampling technique. This research was conducted for 8 months. The results showed an increase in perceptions, attitudes and achievements of mothers who involved positive self talk exercises p.
"
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2017
SP-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>