Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 32 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Kemal Rahadian
Abstrak :
ABSTRAK
Solar Thermal Cooling System with its absorption cycle is expected to replace the conventional air conditioning system with vapor compression cycle because it is more efficient in terms of cost and energy. However, due to the heat of the sun is not always stable, the system needs to be equipped with a backup energy source, one of which is CNG. In the Manufacturing Research Center building, the lack of facilities that support availability of CNG causes large operating costs. Therefore, Optimization efforts with the aim to reduce operating costs are needed. Simulation and optimization performed with EnergyPlus and GenOpt. The conclusion is that the installation of 100 kW electric heater tankless hot water storage tank is able to reduce total operating costs by 34.95% compared to the use of a combination of solar thermal and CNG and 49.92% compared with the full use of CNG.
ABSTRACT
Solar Thermal Cooling System with its absorption cycle is expected to replace the conventional air conditioning system with vapor compression cycle because it is more efficient in terms of cost and energy. However, due to the heat of the sun is not always stable, the system needs to be equipped with a backup energy source, one of which is CNG. In the Manufacturing Research Center building, the lack of facilities that support availability of CNG causes large operating costs. Therefore, Optimization efforts with the aim to reduce operating costs are needed. Simulation and optimization performed with EnergyPlus and GenOpt. The conclusion is that the installation of 100 kW electric heater tankless hot water storage tank is able to reduce total operating costs by 34.95% compared to the use of a combination of solar thermal and CNG and 49.92% compared with the full use of CNG.
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S54286
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Harits Muttaqin
Abstrak :
Penggunaan energi yang tidak terbarukan seperti minyak bumi dan batu bara secara perlahan telah membawa dunia ini ke dalam krisis energi, sehingga diperlukan upaya penghematan energi. Isu dunia mengenai penghematan energi tersebut sangat berkaitan erat dengan industri otomotif. Industri otomotif dituntut untuk menghasilkan produk dengan emisi kendaraan yang rendah dan kendaraan yang hemat bahan bakar. Material TWDI (thin wall ductile iron) yang dapat dilakukan pemrosesan lanjut menjadi TWADI (thin wall austempered ductile iron) menjadi kandidat yang paling menarik karena sifat mekanisnya yang baik serta biaya yang lebih murah jika dibandingkan dengan aluminium. Tantangan yang dihadapi pada proses pembuatan material TWDI saat ini yaitu kecenderungan terbentuknya lapisan kulit (skin effect) pada permukaan logam hasil pengecoran yang dapat menurunkan sifat mekanis. Penelitian ini dilakukan untuk mendapatkan pengaruh penggunaan isolator berupa glasswool, kayu, dan rockwool dengan ketebalan 40 mm terhadap kecepatan pendinginan. Pengujian yang dilakukan adalah pengujian komposisi kimia, pengamatan makro, pengamatan struktur mikro, dan pengujian tarik. Pengamatan struktur mikro dilakukan secara kualitatif dan kuantitatif, dengan bantuan program image analysis. Sedangkan analisis kecepatan pendinginan didapatkan secara kualitatif. Hasil dari penelitian ini diketahui bahwa kecepatan pendinginan merupakan fungsi dari jumlah nodul, karbida, nodularitas, dan diameter rata-rata nodul. Kecepatan pendinginan tercepat hingga terlambat yaitu pada penggunaan isolator rockwool (P9M1), kayu (P8M1), dan glasswool (P6M1). Untuk ketebalan lapisan kulit rata-rata terbesar hingga terkecil yaitu P8M1 32,58 μm, P9M1 25,59 μm, dan P6M1 25,45 μm. Dari karakteristik nodul, P8M1 memiliki nodularitas tertinggi sebesar 81% lalu diikuti P6M1 sebesar 79% dan P9M1 sebesar 76%. P6M1 memiliki 1605 nodul/mm2, P9M1 1274 nodul/mm2 dan P8M1 1141 nodul/mm2. Sedangkan, diameter nodul P6M1 10,20 μm, P8M1 9,71 μm, dan P9M1 9,09 μm. Matriks yang didapatkan adalah ferit dan karbida dengan tingkat keparahan karbida tertinggi hingga terendah yaitu P9M1, P8M1, dan P6M1. Nilai kekuatan tarik P6M1 367 MPa, P9M1 329 MPa, dan P8M1 146 MPa. Sedangkan elongasi P6M1 2%, P9M1 1,1%, dan P8M1 1%. Sifat mekanis yang didapatkan masih berada di bawah nilai standar.
Nowadays, the use of unsustainable energy such as petroleum and coal subsequently has brought us to the energy crisis. So that the effort of saving energy is crucial. World issues regarding energy savings is very closely related to the automotive industry. The automotive industry is required to produce products with lower emissions and fuel-efficient vehicles. TWDI (thin wall ductile iron) which can be processed to TWADI (thin wall austemperd ductile iron) became the best candidate due to good mechanical properties and lower cost comparing to aluminum. The challenge confronted in the process of TWDI making is the tendency of skin formation on the surface of the metal casting reduced its mechanical properties. This research is conducted to obtain the effect of insulators utilization such as glasswool, wood, and rockwool with the thickness of 40 mm towards the cooling rate. Methods performed are chemical composition, visual observation, microstructure observation, and tensile testing. While, microstructure observation is conducted qualitatively and quantitatively using image analysis program, the analysis of the cooling rate is obtained qualitatively. The cooling rate, from the fastest to the slowest, is rockwool (P9M1), wood (P8M1), and glasswool (P6M1). Where as, for the average skin thickness, from the biggest to the smallest, is P8M1 32.58 μm, P9M1 25.59 μm, and P6M1 25.45 μm. For nodule characteristics, P8M1 has the 81% nodularity and then followed by P6M1 with 79% and P9M1 with 76%. While, P6M1 has 1605 nodule/mm2, P9M1 and P8M1 has 1274 and 1141 nodul/mm2, respectively. While, the biggest nodule diameter is P6M1 with 10.20 μm, the next is P8M1 with 9.71 μm and then P9M1 with 9.09 μm. Ferrite and carbide is found in the matrix. The severity level of carbide, from the highest to the lowest, is P9M1, P8M1 and P6M1. From mechanical aspects, the highest ultimate tensile strength is obtained by P6M1 with 367 MPa, then followed by P9M1 with 329 MPa and P8M1 with 146 MPa. Where as, for the elongation, P6M1 is 2%, P9M1 is 1.1% and P8M1 is 1%. The mechanical properties obtained don't fulfill the standardfollowed by P6M1 with 79 and P9M1 with 76 While P6M1 has 1605 nodule mm2 P9M1 and P8M1 has 1274 and 1141 nodul mm2 respectively While the biggest nodule diameter is P6M1 with 10 20 m the next is P8M1 with 9 71 m and then P9M1 with 9 09 m Ferrite and carbide is found in the matrix The severity level of carbide from the highest to the lowest is P9M1 P8M1 and P6M1 From mechanical aspects the highest ultimate tensile strength is obtained by P6M1 with 367 MPa then followed by P9M1 with 329 MPa and P8M1 with 146 MPa Where as for the elongation P6M1 is 2 P9M1 is 1 1 and P8M1 is 1 The mechanical properties obtained don rsquo t fulfill the standard.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S60439
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sriati Djaprie
Abstrak :
ABSTRAK
Telah dilakukan penelitian analisa kegagalan bearing cover pompa air pendingin A/C. pengujian yang dilakukan meliputi komposisi kimia, struktur makro dan mikro. Ditemukan adanya cacat pori material bearing cover yang berada pada atmosfer korosif. Cacat pori pada material dalam lingkungan korosif air pendingin mempercepat kegagalan komponen tersebut.
Depok: Universitas Indonesia, 1994
LP-Pdf
UI - Laporan Penelitian  Universitas Indonesia Library
cover
Damora Rhakasywi
Abstrak :
Perkembangan industri elektronik untuk produk berkinerja tinggi yang ditandai dengan munculnya piranti elektronika berukuran minimalis serta menggunakan daya yang rendah memerlukan sebuah sistem pendinginan yang handal dan efisien sehingga mampu beroperasi secara optimum. Pada penelitian ini teknologi yang digunakan untuk mendinginkan komponen piranti elektronika tersebut menggunakan jet sintetik yang memanfaatkan gerakan membran secara kontinyu dengan menghasilkan cincin vortex untuk mempercepat proses perpindahan panas. Penelitian yang dilakukan pada study ini bertujuan untuk mencari nilai frekuensi, jenis gelombang eksitasi, serta bentuk orifis jet sintetik yang menghasilkan performa pendinginan yang baik untuk model jet sintetik impinging, mencari pengaruh jarak tumbukan (impact) jet sintetik impinging terhadap laju perpindahan panas konveksi untuk proses pendinginan, mencari model cavity jet sintetik impinging dan jet sintetik cross flow yang memiliki kehandalan dalam proses pendinginan. Penelitian ini dikerjakan menggunakan pendekatan komputasional dan eksperimental. Pada pendekatan komputasional digunakan software CFD (computational fluid dynamics) yang mendefinisikan kondisi batas jet sintetik dengan asumsi dinding bergerak (moving wall) dan model turbulensi k-omega SST (Shear Stress Transport). Kemudian model uji eksperimental menggunakan model jet sintetik tipe impinging dan model jet sintetik tipe cross flow. Model-model tersebut memiliki perbedaan dalam hal arah aliran jet sintetik terhadap media yang akan didinginkan berupa heatsink. Modus eksitasi yang dipergunakan untuk menghasilkan aliran jet sintetik tersebut menggunakan sinyal listrik berupa gelombang sinusoidal, square dan triangular dengan variasi frekuensi 80 Hz, 120 Hz dan 160 Hz. Sinyal listrik tersebut dihasilkan oleh sweep function generator. Hasil yang diperoleh dari kajian komputasional dan eksperimental tersebut memberikan informasi bahwa jet sintetik mampu memberikan efek pendinginan pada objek yang akan didinginkan. Parameter dari variasi frekuensi eksitasi jet sintetik dan arah aliran jet sintetik memberikan efek yang beragam dalam hal pendinginan. Dari hasil penelitian yang dilakukan tersebut diperoleh modus eksitasi yang paling baik menggunakan gelombang eksitasi square 120 Hz untuk model jet sintetik impinging kemudian kombinasi gelombang eksitasi sinusoidal 120 Hz dan square 80 Hz memberikan efek pendinginan yang paling optimum untuk tipe jet sintetik cross flow. Konsumsi energi yang dibutuhkan oleh jet sintetik sebanyak 1,78 joule untuk menurunkan temperatur dari 53°C menjadi 48,2°C sedangkan kipas menghabiskan konsumsi energi sebanyak 142,2 joule untuk dapat menurunkan temperatur dari 53°C menjadi 48,2°C. ...... The development of the electronics industry for high performance products are characterized by the emergence of electronic devices minimalist size and low power required to use a cooling system that is reliable and efficient thus able to operate at its optimum. In this study, the technology used to cool electronic devices such components using synthetic jet which utilizes a continuous membrane movement by generating vortek ring to accelerate the process of heat transfer. Research conducted in this study aimed to explore the value of frequency, type of wave excitation, as well as the shape of the synthetic jet orifice produces good cooling performance for the model synthetic jet impinging, collision distance for influence synthetic jet impinging on the rate of convection heat transfer to the cooling process, looking for synthetic jet impinging cavity models and synthetic jet cross flow which has reliability in the process of cooling. The study is done using the method of using computational and experimental approaches. In the computational approach used CFD (computational fluid dynamics) software which defines the boundary conditions assuming a synthetic jet moving wall model with k-omega SST (Shear Stress Transport) turbulence. Then test the model using the experimental model of type impinging synthetic jet and model of synthetic jet cross flow type. The models differ in terms of synthetic jet flow direction of the media that will be cooled heatsink. Mode excitation is used to produce the synthetic jet flow using electrical signals in the form of waves sinusoidal, square dan triangular with variations in frequency of 80 hz, 120 hz and 160 hz. The electrical signals generated from the tool named sweep function generator. Results obtained from the computational and experimental information that synthetic jets can provide a cooling effect on the object to be cooled. Parameters of synthetic jet excitation frequency variation and direction of flow of synthetic jet placement varied effects in terms of cooling. From the results of the research conducted most excitation modes obtained using either 120 hz square wave excitation for the type of impinging synthetic jet models then the combination of 120 hz sinusoidal excitation wave and 80 hz square provide the most optimum cooling effect for condition type cross flow model of synthetic jet. Energy consumption required by the synthetic jet 1.78 joules to lower the temperature of 53°C - 48.2°C while fans spend energy consumption 142.2 joule to be able to lower the temperature of 53°C-48.2°C.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
D1899
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammad Luthfi Setyana
Abstrak :
Penilitian ini membahas tentang retrofit sistem pendingin mesin untuk kapal coaster 1200GT dengan menggunakan sistem keel cooler. Dimana proses untuk mengganti suatu sistem yang sudah ada yang disebut retrofiting. Kapal coaster 1200GT merupakan kapal pengangkut barang untuk pelayaran pantai. Kapal ini memiliki spesifikasi panjang keseluruhan ( ), panjang diantara garis tegak lurus ( ), lebar kapal ( ), tinggi kapal ( ), sarat kapal ( ), tenaga mesin utama ( ), kecepatan maksimum kapal ( ) dan dapat menampung penumpang sebanyak 400 orang. Tujuan penelitian ini adalah merancang kebutuhan keel cooler untuk kapal coaster 1200GT. Langkah-langkah kegiatan perancangan dan perhitungan keel cooler ini adalah sebagai berikut: menghitung kebutuhan keel cooler dengan variasi diameter ½ - 2 ½ inch untuk mengetahui berapa panjang (L) minimal dan nilai optimal dari nilai pelepasan panas (q). Variasi diameter menghasilkan beberapa nilai panjang dan nilai koefisien perpindahan panas yang bervariasi. Pada diameter 2½ inch memiliki nilai panjang minimal dan nilai pelepasan panas yang optimal. ...... This research discusses about retrofit of the engine cooling system for coaster ship 1200GT with a keel cooler system. Where the process to replace an existing system called Retrofitting. 1200GT coaster ship is a freighter ship to cruise the beach. This ship has the following specifications: length overall specification ( ), the length between perpendiculars ( ), the breadth ( ), height ( ), draft ( ), the main engine power ( ), the maximum speed of the ship ( ) and can accommodate as many as 400 passengers. The purpose of this research is to design requirements for ship's keel cooler coaster 1200GT. Step-by-step activities keel cooler design and calculation are as follows: calculate the keel cooler needs to variation in diameter ½ - 2 ½ inch to know how long ( ) minimum and the optimal value of the heat release ( ). Variations in diameter produced some length value and the value of heat transfer coefficient varies. At a diameter of 2½ inch has a minimum long value and optimal value of the heat release.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S57716
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Bernard Zaimi Pratama
Abstrak :
Masalah yang dikaji dalam penelitian ini adalah menganalisis dalam penerapan regulasi BKI terkait Cooling System, Fuel System pada Kapal Yacht terhadap kesesuaiannya pada kondisi aktualnya. Penelitian ini bertujuan untuk menentukan pengecualian-pengecualian terhadap kapal yang telah beroperasi yang akan didaftarkan pada klasifikasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dimana regulasi tersebut akan dibandingkan dengan kondisi aktual dari kapal tersebut dan regulasi lain dari anggota IACS. Berdasarkan hasil penelitian ini didapatkan beberapa pengecualian-pengecualian dan saran penambahan peraturan untuk regulasi BKI.
The issues which examined in this research is to analyze the application of BKI Regulation about Cooling system, fuel system for Yacht based on suitability to actual condition. The research aimed to know the exceptions for operated Yacht that want to register to Classification. The Methods which used in this research is qualitative method where that regulation will be compared with actual conditions from that ship and other regulation from other IACS member. According to the result of the research, there are some exceptions and additional advice for BKI regulation.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fifien Yuliasyari
Abstrak :
Nanofluida adalah larutan yang mengandung partikel solid yang berukuran nano, diharapkan memiliki kinerja yang lebih baik daripada liquid pemindah kalor yang ada sekarang. Hasil experimen menunjukkan indikasi peningkatan konduktivitas thermal dibandingkan dengan fluida tanpa partikel nano atau fluida dengan partikel yang lebih besar, dan konduktivitas thermal yang sangat dipengaruhi oleh temperatur. Peningkatan perpindahan kalor untuk nanofluida (Al2O3-air) telah diteliti dengan mengalirkannya dalam sistem tertutup melalui saluran kecil didalam plat untuk mensimulasikan prosesor. Rangkaian percobaan dengan laju aliran dan heat flux telah dilakukan. Hasilnya menunjukkan nanfluida dengan 4% konsentrasi volum, dapat meningkatkan koefisien perpindahan kalor pada kondisi maksimum sebesar 93%, sedangkan nanofluida dengan 2% konsentrasi volum menunjukkan peningkatan 43% dibandingkan dengan fluida dasar.
Nanofluid i.e. fluid suspensions of nanometer-sized solid particles and fibers, have been proposed as a route for surpassing the performance of heat transfer liquids currently available. Recent experiments on nanofluid have indicated significant increases in thermal conductivity compared with liquids without nanoparticles or larger particles and strong temperature dependence of thermal conductivity. Heat transfer enhancement of a particular nanofluid (Al2O3 nanoparticles-water) was investigated in this experiment by flowing it in a closed system through a small channel inside a plate to simulate a processor and temperature were observed by thermocouples. A series of experiments with a different flow rates and heat flux were performed. Experimental data, obtained in laminar flow regime, have shown that the inclusion of nanoparticles into distilled water has produced a considerable enhancement convective heat transfer coefficient. For a particular nanofluid with 4% particle volume, increase of heat transfer coefficient at maximum condition is 93% and 43% for nanofluid with 2% particle volume compared to that of the base fluid.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2007
T23210
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mohamad Zharfan Raisza Affiandi
Abstrak :
Penelitian ini bertujuan untuk merancang sistem distribusi ice slurry pada sistem pendingin distrik pelabuhan menggunakan campuran water-glycol. Penelitian ini secara khusus mengevaluasi pengaruh daya pompa dan jenis aditif terhadap penurunan tekanan (pressure drop) serta merancang sistem distribusi yang efisien. Berdasarkan data eksperimental dan pertimbangan desain, beberapa kesimpulan utama dapat diambil. Dalam proses pemilihan aditif, dua jenis aditif yaitu etanol 20% dan etilen glikol 20% dibandingkan menggunakan daya pompa 60 W dengan berbagai variasi ukuran pipa. Hasil menunjukkan bahwa semakin besar ukuran pipa menghasilkan nilai pressure drop yang lebih kecil, sesuai dengan teori yang dijelaskan. Namun, etilen glikol 20% menunjukkan nilai pressure drop yang lebih rendah dibandingkan dengan etanol 20%, berkaitan dengan karakteristik mesin generator yang digunakan. Oleh karena itu, aditif etilen glikol dipilih untuk studi lebih lanjut mengenai karakteristik aliran ice slurry. Pada variasi daya pompa antara 20W hingga 60W, flow rate aliran ice slurry mempengaruhi besarnya pressure drop. Semakin besar flow rate, semakin besar nilai pressure drop. Hal ini menunjukkan bahwa semakin tinggi pressure drop, semakin besar daya pompa yang diperlukan untuk mengalirkan ice slurry dengan aditif etilen glikol 20% dan fraksi es di bawah 28%. Berdasarkan karakteristik ini, desain untuk skala yang lebih besar dilakukan menggunakan metode ekstrapolasi untuk menentukan kebutuhan daya pompa yang sesuai. Hasil penelitian ini memberikan panduan praktis dalam merancang sistem distribusi ice slurry yang efisien untuk aplikasi pendingin distrik pelabuhan, dengan fokus pada optimasi jenis aditif dan daya pompa untuk mengurangi pressure drop dan meningkatkan efisiensi sistem. ......This study aims to design an ice slurry distribution system in the cooling system of the port district using a water-glycol mixture. This study specifically evaluates the influence of pump power and type of additive on pressure drop and designs an efficient distribution system. Based on experimental data and design considerations, several key conclusions can be drawn. In the additive selection process, two types of additives, namely 20% ethanol and 20% ethylene glycol, are compared using a pump power of 60 W with various variations in pipe size. The results show that the larger the size of the pipe results in a smaller pressure drop value, according to the theory described. However, 20% ethylene glycol shows a lower pressure drop value compared to 20% ethanol, related to the characteristics of the generator engine used. Therefore, the ethylene glycol additive was chosen for further study regarding the flow characteristics of ice slurry. At pump power variations between 20W to 60W, the flow rate of the ice slurry affects the amount of pressure drop. The greater the flow rate, the greater the pressure drop value. This shows that the higher the pressure drop, the greater the pump power required to drain the ice slurry with an ethylene glycol additive of 20% and an ice fraction below 28%. Based on these characteristics, the design for a larger scale is carried out using the extrapolation method to determine the appropriate pump power requirements. The results of this study provide practical guidance in designing an efficient ice slurry distribution system for port district cooling applications, focusing on optimizing additive types and pump power to reduce pressure drop and improve system efficiency.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ficky Augusta Imawan
Abstrak :
ABSTRAK
Sistem pendinginan pada spent fuel pool saat ini masih memiliki ketergantungan terhadap sistem pendingin aktif. Sistem pendingin aktif adalah sistem pendingin yang memiliki ketergantungan terhadap energi listrik. Pada saat terjadi Station Blackout (SBO), sistem pendingin spent fuel pool tidak bekerja dan lama kelamaan dapat menyebabkan peristiwa loss of pool coolant, serta dapat menyebakan radiasi radioaktif kelingkungan. Salah satu alat penukar kalor yang dapat dikembangkan untuk menyelesaikan permasalahan tersebut adalah heat pipe. Pada penelitian ini, dilakukan pengujian heat pipe jenis two-phase closed thermosyphon (TPCT). TPCT merupakan alat penukar kalor pasif yang memiliki konduktivitas termal yang sangat tinggi dan sudah banyak dikembangkan pada banyak aplikasi. Geometri dari kontainer TPCT yang diuji adalah sepanjang 1,5m diameter 1 inch, serta rasio yang sama pada bagian evaporator, adiabatik, dan kondenser. Penelitian ini dilakukan untuk menguji pengaruh filling ratio fluida kerja dan inisiasi tekanan terhadap kinerja TPCT. Dari penelitian ini, diperoleh filling ratio optimum adalah pada 60% volume evaporator dan variasi inisiasi tekanan memberikan karakteristik temperatur pada dinding TPCT yang berbeda.
ABSTRACT
The spent fuel pool cooling system nowadays still has dependency to active cooling system.. Active cooling system is a cooling system that still has dependency to electrical power. When Station Blackout (SBO) occurs, the spent radioactive radiation released to the environment. One of the heat exchanger that can be used to solve this problem is heat pipe. In this research, two phase closed thermosyphon were examined. TPCT is a passive heat transfer device which has a very high thermal conductivity and has been used for many applications, The length, 1 inch diameter, and each evaporator, adiabatic, and condenser has same ratio. The goal in this research are to find the From this research it has been found that the optimum filling ratio were 60% of evaporator volume, and pressure initiation variation gave some difference on
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S58697
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Lemington
Abstrak :
ABSTRAK
Sistem pendingin mengkonsumsi bagian yang besar dari keseluruhan konsumsi energi pada sebuah gedung, terutama di daerah tropis seperti di Indonesia yang mempunyai permintaan sistem pendingin yang besar sepanjang tahun. Naskah ini mempresentasikan simulasi chiller sistem adsorpsi dengan 2 buah adsorber yang memanfaatkan tenaga matahari sesuai iklim di Indonesia. Chiller adsorpsi dimodelkan dan dikalkulasi secara matematika menggunakan perangkat lunak MATLAB®. Simulasi dilakukan secara transien selama jam kerja sehingga mendapatkan nilai temperatur pada titik-titik tertentu pada chiller. Selain itu, sistem mass recovery dan heat recovery juga diaplikasikan dalam sistem untuk memaksimalkan efisiensi. Chiller yang dimanfaatkan berdasarkan pada chiller terbaru yang dikembangkan oleh SJTU. Simulasi dijalankan pada beberapa variasi, yaitu pada input air panas temperatur 60oC dan 90oC untuk mendapatkan range performa chiller, kemudian dilakukan simulasi pada input sesuai radiasi. Selain itu, variasi juga dilakukan dengan penambahan PCM pada tangki air panas untuk meningkatkan efisiensi. Hasil simulasi menunjukkan range performa chiller berada pada COP 0,043-0,342. Secara umum, performa chiller apabila memanfaatkan energi matahari mencapai COP 0,282 dengan kapasitas pendinginan 17 kW, serta dengan adanya PCM mampu meningkatkan performa chiller.
ABSTRACT
Cooling system consumes a large part of energy consumption in a building, especially tropical area like Indonesia which has a high demand of cooling system along the year. This paper presented a simulation of two bed silica gel-water adsorption chiller utilizing solar energy based on Indonesia climate. The adsorption chiller is being mathematically modelled and calculated numerically using MATLAB®. The simulation is run transiently at working hours to achieve temperature in some points in the system. Furthermore, mass recovery and heat recovery is also applied in the adsorption cycle in order to increase the efficiency. The adsorption chiller is based on the most recent development by SJTU. Simulation is being run in some variations, for the stable hot water temperature in 60oC and 90oC in order to get the range of chiller performance. Then simulation is run using the radiation data as input energy. Another variation using PCM is also added to the hot water tank in order to increase the efficiency. The simulation results demonstrated the running characteristic of the chiller with the range of COP 0.043-0.342. In general, the chiller performance can reach COP 0.282 with 19 kW cooling capacity when utilize the solar radiation as input energy. Moreover, Adding PCM in hot water tank also can improve the chiller’s performance.
2015
S60120
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4   >>