Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 200 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Burns, Danny, 1964-
London: Macmillan, 1994
352 BUR p (1)
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
JK 4:1 (2007)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Bogor: Departement for International Development (DFID), 2005
351DEPC001
Multimedia  Universitas Indonesia Library
cover
Mudiyati Rahmatunnisa
"ABSTRAK
Indonesia has been practicing both symmetric and asymmetric decentralization for decades. This study believes that asymmetric decentralization should not only for those five provinces (Jakarta, Yogyakarta, Aceh, Papua and West Papua). If political considerations and the effectiveness and efficiency of government, asymmetric decentralization becomes a necessary choice for many other regions in Indonesia. This includes autonomous regions characterized by islands (archipelagic regions). Hence, this paper will discuss a number of reasons why archipelagic regions also need asymmetrical arrangements. How to make such arrangements functional? What potential challenges might be encountered? This study employs qualitative approach with theory-driven type. Operationally, this study is sustained by a series of Focus Group Discussion (FGD) and documentary method. Aiming at strengthening the capacity of the government for more effective governance and development process, the uniqueness and various specific problems faced by archipelagic regions become the main reasons for applying asymmetric decentralization. Proposing a separate policy provides an effective strategy for certainty and functional de jure and de facto asymmetry arrangements. Handling various existing problems which could weaken the capacity to carry out asymmetric decentralization policy would be the most appropriate strategy to make the policy facilitates its potential benefits."
Jakarta: Research and Development Agency Ministry of Home Affairs, 2018
351 JBP 10:2 (2018)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
S.H. Sarundajang
Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 2002
352 SAR a
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Iwan Kurniawan
"ABSTRAK
Tuntutan pemenuhan kebutuhan pelayanan dasar khususnya kesehatan bagi masyarakat sebagaimana tercantum dalam konstitusi dan berbagai peraturan perundang-undangan sangat tinggi. Sementara kebijakan pemerintah dalam rangka mendorong perbaikan pelayanan dasar melalui desentralisasi sejak tahun 1999 belum terlihat hasilnya. Oleh karena itu, Pemerintah telah mencanangkan perlunya dilakukan pengaturan Standar Pelayanan Minimal (SPM) bagi daerah otonom. Penerapan kebijakan SPM bagi daerah otonom mulai diperkenalkan tahun 2000 dengan berlakunya PP No. 25 Tahun 2000, namun baru efektif sejak keluarnya SE Mendagri No.100/757/OTDA tanggal 8 Juli 2002. Namun, belum sempat daerah otonom menerapkan SPM sesuai amanat peraturan perundangundangan, UU No. 22 Tahun 1999 diganti menjadi UU No. 32 Tahun 2004 tentang Pemerintahan Daerah. Perubahan ini dilanjutkan dengan terbitnya PP No. 65 tahun 2005 yang memperkuat posisi SPM untuk diterapkan di daerah otonom. Penelitian ini berangkat dari permasalahan pokok yaitu bagaimana pengaturan SPM di instansi Pemerintah Pusat dan instansi Pemerintah Daerah, dan efektivitas pengaturan tersebut di daerah otonom, serta faktor-faktor apa yang mendorong dan menghambat efektivitas pengaturan SPM di daerah otonom. Jawaban atas permasalahan penelitian ini dilakukan secara yuridis-normatif, dengan menelaah data sekunder yang menggunakan alat pengumpulan data secara studi kepustakaan dengan metode pengolahan dan analisa data secara pendekatan kwalitatif serta bersifat deskriptif-analitis dan berbentuk preskriptif-analitis.
Penelitian ini menghasilkan beberapa temuan. Pertama, amanat konstitusi yang menghendaki pemenuhan kebutuhan pelayanan dasar belum mampu diberikan oleh pemerintah (Pusat dan Daerah) secara optimal, meskipun Pemerintah terus mengembangkan pengaturan terkait penerapan SPM di daerah otonom. Kedua, pengaturan SPM bagi daerah otonom belum efektif karena peraturan perundang-undang yang mengatur SPM tidak menegaskan jenis pelayanan dasar yang wajib diatur dan rumusan norma dan validitas norma peraturan yang dibuat sebagai dasar hukum pemberlakuan kebijakan SPM tersebut tidak taat asas-asas hukum dan dapat dikatakan tidak valid. Ketiga, terdapat berbagai faktor yang mempengaruhi pelaksanaan SPM di daerah otonom. Untuk itu, dalam rangka ius constituendum, tiada jalan lain yang harus dilakukan untuk memperbaiki pengaturan SPM bagi daerah otonom adalah dengan merevisi Pasal dalam UU Pemerintahan Daerah yang berisi pengaturan tentang jenis pelayanan dasar yang menjadi urusan pemerintahan yang wajib diatur melalui pengaturan SPM. Selain itu, merevisi pedoman penyusunan dan penerapan SPM agar lebih sederhana dan tidak berbelitbelit, sehingga memudahkan Pemerintah Pusat dan Pemerintah Daerah untuk berkoordinasi dalam rangka mencapai target akhir SPM yaitu mewujudkan kesejahteraan melalui pemenuhan kebutuhan pelayanan dasar sesuai amanat.

ABSTRACT
Demands on the fulfillment of basic service requirements, public health in particular as it grafted in the constitution and in many laws and regulations, are very high. Meanwhile, the government policies in order to encourage the amelioration of basic services through decentralization since 1999 has not seen the results. In order to do so, the Government has established the need for Minimum Service Standards (MSS) regulation for the self-government regions. Actually in 2000, the implementation of MSS policy for the autonomy regions have had introduced with the enactment of PP No. 25/2000, but it was going into effect since the issuance of SE Mendagri No.100/757/OTDA July 8, 2002. However, before the autonomy regions yet had time to implement the MSS as mandated by the legislation, Law number 22/1999 was altered to Law number 32/2004 regarding Local Governance. These changes are followed by the issuance of PP. 65/ 2005 to strengthen the position of MSS to be implemented in autonomy regions. This research begin with the main issue about how the MSS regulation in the government agencies and local government agencies, and the effectiveness of these regulations in autonomy regions, as well as the factors that encourage and impede the effectiveness of the MSS regulations in autonomy regions. The answer to the issues of this research was held in juridical-normative approach, by studying secondary data in a literature study manner using data collecting tool with data processing and analysis methods in qualitative approach and descriptive-analytical and prescriptive-analytical form.
This research has found several findings. First, despite still continue developing regulation regarding MSS implementation in autonomy region, the Government (both central and local) has not been able to give the the fulfillment of basic service requirements in an optimal fashion that required by the constitutional mandate. Secondly, MSS regulation for autonomy regions has not been effective yet due to laws and regulations governing the MSS does not emphasize the type of basic services that must be regulated and the formulation of norms and validity of regulation norms that are made as the legal basis of policies such MSS does not comply with the law principles and can be said invalid. Third, there are many factors that affecting the realization of MSS in the autonomy regions. For the matter of that, to comply ius constituendum, there is no other way to do to improve the MSS regulation for the autonomy regions other than to revise the articles in Law regarding Local Governance that contain the regulation regarding the types of basic services that become governance affair that must be regulated through the MSS regulation. And what is more, to revise guidance for the drafting and implementation of MSS to be more simple and not complicated, making it easier for the Government and Local Government to coordinate in order to achieve the MSS final target that is to actualize the public welfare through the fulfillment of basic service requirements as mandated by the constitution.
"
2011
T29260
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Alma`arif
"ABSTRAK
Penelitian ini menganalisis praktek pengelolaan irigasi, pendidikan dan perdagangan bebas dihubungkan dengan konsep desentralisasi fungsional dalam kerangka kebijakan desentralisasi di Indonesia. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan konstruktivis yang biasa juga disebut pendekatan kualitatif dengan tipe penelitian deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat beberapa faktor yang menyebabkan tidak diadopsinya desentralisasi fungsional dalam kebijakan desentralisasi di Indonesia pada urusan pengairan, pendidikan, dan perdagangan bebas. Tidak diakomodasinya lembaga politik, independensi petani, integrasi sungai dan jaringan irigasi, dan konstitusi negara merupakan faktor-faktor dari urusan irigasi. Adapun faktor-faktor yang menyebabkan desentralisasi fungsional tidak diadopsi pada urusan pendidikan adalah eksistensi dewan pendidikan, independensi sekolah, devolusi pengelolaan pendidikan, dan konstitusi negara. Sementara untuk urusan perdagangan bebas, faktor kelembagaan pemerintahan Batam, struktur keanggotaan dewan kawasan, ketidakjelasan BP. Batam dalam sistem ketatanegaraan, serta konstitusi negara menjadi faktor tidak diakomodasinya desentralisasi fungsional pada urusan perdagangan bebas. Pada umumnya, pengaturan oleh konstitusi merupakan penyebab umum tidak diadopsinya desentralisasi fungsional. Konstruksi tata kelola desentralisasi dalam kebijakan desentralisasi di Indonesia kedepan khususnya pada sektor irigasi, pendidikan, dan perdagangan bebas dapat dilakukan secara bertahap dimulai dari kerjasama antar daerah, kolaborasi pusat dan daerah dalam bentuk dewan hingga menuju pembentukan lembaga berbasis desentralisasi fungsional.

ABSTRACT
This research analyze the practice of irrigation, education, and free trade governance linked with functional decentralization concept in Indonesia decentralization policy frame. This research use constructivist approach and qualitative descriptive method. Research result find several factors that cause functional decentralization in Indonesia decentralization policy for irrigation, education, and free trade is not adopted. Political institution is not adopted, independence of the farmers, integration of river and irrigation web, and state constitution, are the factors from irrigation side. Several factors in education are the existence of educational boards, the independence of school, devolution in education governance, and state constitution. For free trade, the institution of Batam governance, members structure in Batam boards, the uncertainty of BP. Batam in Indonesia administration structure, and state constitution, which make functional decentralization is not adopted. Generally, state constitution is major factor of functional decentralization is not adopted.The Construction of Decentralization in the Future of Indonesia Decentralization Policy especially in irrigation, education, and free trade can be done gradually begin from inter local government cooperation, state local collaboration in boards until establishing the functional decentralization organization."
[;;;, ]: 2017
T48777
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Melvin Salahuddin
"This article is an examination of the implementation of the United Nations Framework
Convention on Climate Change (UNFCCC) as a Multilateral Environmental Agreement
(MEA) in Indonesia. It identifies domestic challenges of the Convention in Indonesia?s
decentralisation. The implementation of decentralisation policy in 2001 worsens the
inherent problems faced by the Convention in Indonesia?s legal system. As a MEA,
the Convention contains only general rules for the state parties and no specific legal
obligation to reduce emission. The Convention also has legitimacy problems. The
Indonesia?s method to transform treaties into domestic legal system is still problematic.
These two challenges are worsened by the implementation of decentralisation policy.
The national government faces difficulties to drive lower government units to adhere
to the Convention rules because they have new authorities that can constraint effort
to achieve the goal of the Convention.
Artikel ini adalah eksaminasi terhadap implementasi Konvensi Perubahan Iklim
(UNFCCC) yang merupakan satu bentuk perjanjian multilateral di bidang lingkungan
(MEA). Artikel ini mengidentifikasi tantangan yang dihadapi oleh UNFCCC dalam
konteks desentralisasi di Indonesia. Kebijakan desentralisasi telah memperburuk
masalah yang selama ini telah dihadapi oleh UNFCCC di Indonesia. Sebagai salah
satu MEA, UNFCCC hanya mengandung aturan umum untuk negara-negara anggota
dan tidak mempunyai kewajiban hukum khusus untuk mengurangi emisi. Tanpa
kewajiban khusus, negara-negara anggota, terutama negara berkembang, belum
terikat atas target level emisi tertentu. Selain itu, UNFCCC mempunyai masalah
legitimasi di Indonesia yang berhubungan dengan metode transformasi perjanjian
internasional ke dalam hukum nasional. Masalah legitimasi membuat UNFCCC
menjadi sulit untuk mengikat entitas di dalam negeri. Dalam konteks desentralisasi,
kedua masalah tersebut memberikan kesulitan bagi pemerintah pusat dalam
mengarahkan pemerintah daerah untuk melaksanakan upaya untuk mencapai
tujuan UNFCCC. Desentralisasi memberikan kewenangan pemerintah daerah untuk
membuat kebijakan yang dapat bertentangan dengan UNFCCC."
University of Indonesia, Faculty of Law, 2014
pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Harald Fuhr
"Abstract. Since Mid 1980s, a number of governments in developing countries initialized an ambitious decentralization policy and other policies to strengthen local governments. Nevertheless, after more or less 25 years of their implementations, the initial enthusiasm decreases. The experience in some countries shows that reform policy can trigger many new political, fiscal, and administration problems.The article shortly describes seven major problems and potential traps lurking in decentralization policy, consisting: policy trap, coordination trap, fiscal trap, debt trap, capturing trap, inequality trap, and capacity trap. The evidence presented in this article has shown that decentralization can be part of a strategy to improve the capability and effectiveness of the state. It encompasses mechanisms that increase openness and transparency, strengthen incentives forparticipation in public affairs, and where appropriate, bring government closer to the people and to the communities it is meant to serve."
2011
PDF
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Satria Utama
"Undang-undang 22/0 dan 25/99 telab merubah pola hubungan pusat-daerah di Indoensia dari pola sentralistik menjadi desentralisis yang efektif berlaku sejak bulan Januari 2001. Lebih jauh pemerintah juga mengeluarkan Peraturan Pemerintah (PP) yang mengatur lebih detail tentang kewajiban dan kewenangan daerah, hutang daerah dan hal lainnya, selain beberapa sektor penting seperti sistem peradilan, agama, keamanan dan hal lain yang masih dibawah tanggung jawab dan kewenangan pemerintah pusat.
Konsekuensi langsung dari perubahan ini adalah pemerintah harus mengatur pemerataan dan sustainabilitas anggaran antar daerah. Mengingat karakteristik antar daerah sangat bervariasi dalam hal kandungan sumber daya alam, dan sumber daya manusia, dan juga selepas krisis yang menerpa Indonesia, maka permasalahan yang dihadapi pemerintah pusat dalam menjalankan proses desentralisasi ini, menjadi tidak ringan.
Satu hal yang jelas, implementasi proses desentralisasi ini, akan mengurangi penerimaan pemerintah pusat secara langsung sementara agenda peningkatan kesejahteraan, penurunan kesenjangan dan upaya peningkatan pertumbuhan lintas wilayah, sudah didepan mata."
2003
AJ-Pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>