Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 26397 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Fitri Hudayani
"HIV, AIDS and nutrition are interconnected. In the HIV Integrated Care Unit of Dr. Cipto Mangunkusumo Public Hospital, nutrition education and counseling services are provided within a collaborative service for people living with HIV (PLWH). This study aimed to determine influence of nutrition education and counseling to knowledge and behavior of PLWH. This study was conducted with quasi experimental design using treatment and control groups. The treatment group consisted of 25 samples and 29 samples for control group. Samples were adults between 18 ? 50 years old selected by applying inclusion and exclusion criteria. A pretested questionnaire was used to assess knowledge. Paired t-test sample was used to analyze data. This study was conducted on May ? July 2014. Based on results of this study, there was effect in form of knowledge change (p value = 0.000) with score 6.38 point lower on the control group and any significant differences in behavior change (p value = 0.048) for the treatment group after receiving nutrition education and counseling. This study shows that nutrition and counseling using media of education which is more complete and continuously provided may improve knowledge and change behavior of PLWH.

HIV, AIDS, dan gizi saling berhubungan. Pada Unit Pelayanan Terpadu HIV Rumah Sakit Umum Pusat Nasional Dr. Cipto Mangunkusumo, layanan edukasi dan konseling gizi disediakan secara kolaboratif untuk orang yang hidup dengan HIV. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pendidikan dan konseling gizi terhadap pengetahuan dan perilaku orang yang hidup dengan HIV. Penelitian ini dilakukan dengan desain kuasi eksperimental menggunakan kelompok perlakuan dan kontrol. Kelompok perlakuan terdiri dari 25 sampel dan 29 sampel untuk kelompok kontrol, dilakukan dilakukan sebelum dan setelah perlakuan. Sampel berusia dewasa antara 18 - 50 tahun dipilih dengan menerapkan kriteria inklusi dan eksklusi. Sampel uji-t berpasangan digunakan untuk menganalisis data. Penelitian ini dilakukan pada bulan Mei ? Juli 2014. Berdasarkan hasil penelitian, diketahui bahwa adanya efek berupa perubahan pengetahuan (nilai p = 0,000) dengan nilai 6,38 poin lebih rendah pada kelompok kontrol dan terdapat perbedaan yang signifikan dalam perubahan perilaku (nilai p = 0,048) untuk kelompok perlakuan setelah menerima edukasi dan konseling gizi. Penelitian ini menunjukkan bahwa edukasi dan konseling gizi menggunakan media edukasi yang lebih lengkap dan diberikan secara berkelanjutan dapat meningkatkan pengetahuan dan mengubah perilaku orang yang hidup dengan HIV."
Jakarta: Nutrition instalation of Dr. cipto Mangunkusumo, 2016
PDF
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Erna Widyastuti
"HIV/AIDS di Indonesia semakin menjadi salah satu masalah kesehatan masyarakat di Indonesia, dan telah mengalami perubahan dari epidemik rendah menjadi epidemik terkonsentrasi. Salah satu program pencegahan dan penanggulangan HIV/AIDS adalah dengan upaya promotif berupa penyuluhan baik secara individu maupun secara kelompok untuk meningkatkan pengetahuan masyarakat. Pengetahuan tentang HIV/AIDS perlu diberikan pada masyarakat dengan memperhatikan dan menyesuaikan dengan karakteristik masyarakat. Penelitian ini adalah analisis data SDKI tahun 2007 tentang faktor-faktor yang berhubungan dengan pengetahuan tentang HIV/AIDS pada wanita usia subur di Indonesia. Variabel independen adalah karakteristik wanita usia subur (umur, status perkawinan, pendidikan, tipe daerah tempat tinggal, status ekonomi) dan keterpajanan terhadap media massa.
Hasil analisis menunjukkan ada hubungan antara pengetahuan tentang HIV/AIDS dengan karakteristik wanita usia subur dan keterpajanan terhadap media massa. Wanita usia subur dengan umur 20 – 35 tahun, yang tinggal diperkotaan dan berstatus kawin, memiliki tingkat pendidikan tinggi, dan tingkat status ekonomi teratas serta terpajan terhadap media massa, memiliki pengetahuan yang baik tentang HIV/AIDS. Variabel yang paling berpengaruh terhadap pengetahuan tentang HIV/AIDS adalah variabel pendidikan tinggi (OR : 13.9, 95% CI : 10.4-18.6), semakin tinggi tingkat pendidikan seseorang maka berpeluang memiliki pengetahuan yang baik tentang HIV/AIDS 13.9 kali dibandingkan responden dengan tingkat pendidikan rendah. Berdasarkan hasil analisis, maka disarankan agar para kader/petugas kesehatan, perlu melakukan intervensi yang terus menerus pada kelompok masyarakat desa, dengan tingkat pendidikan rendah dan status ekonomi rendah melalui seringnya mengadakan penyuluhan tentang HIV/AIDS dengan cara penyampaian yang lugas dan mudah dipahami.

This research had analyze the SDKI 2007 data to know the factors related to HIV/AIDS knowledge at the Indonesia young woman. The independent variable is Indonesia young woman (by age, marital status, education, life place, economic status) and the information access. The result show there is correlation between HIV/AIDS knowledge and the characteristic Indonesia young woman and the information accessibility to media information. Indonesia young woman at the age 20 – 35 years that live at the urban area, married, high education, and good access to media information have good knowledge about HIV/AIDS.
The high score that give contribution to HIV/AIDS knowledge at the Indonesia young women is the education status (OR : 13.9, 95%; CI : 10.4-18.6). More higher young woman education make their knowledge more better about HIV/AIDS. The ratio status education in the higher education 13.9 time than the lower education. Base in this result the health adviser can focus give more access information about HIV/AIDS to Indonesia young women at suburban, lower education and lower economic status.
"
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2013
S44230
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Oon Fatonah Akbarini
"[ABSTRAK
Peer education lebih efektif dibanding dengan program lainnya dalam
meningkatkan pengetahuan mahasiswa, dan memberikan nilai yang positif dalam
meningkatkan pengetahuan siswa dalam mencegah dan menanggulangi
HIV/AIDS. Penelitian bertujuan Untuk mengetahui pengaruh Peer Education
terhadap pengetahuan komprehensif tentang HIV/AIDS pada siswa SMA di Kota
Pontianak Propinsi Kalimantan Barat. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian
Pre-Eksperimental Design dengan rancangan One Group Pre-Test, Post Test
Design. Analisis, uji t-test dependen dan regresi linier.
Hasil penelitian menunjukkan gambaran skor tingkat pengetahuan
sebelum Peer Education nilai skor terendah adalah 12 dan nilai skor tertinggi
adalah 30. Pada setelah diberikan peer education, nilai skor terendah adalah 13
dan nilai skor tertinggi adalah 36. Nilai skor rata?rata sebelum diberikan peer
education adalah 19,85, sementara nilai skor rata?rata setelah diberikan peer
education adalah 27,0. Terdapat perbedaan yang signifikan antara skor
pengetahuan sebelum diberikan peer education dengan setelah diberikan peer
education dengan selisih mean 7,1 dan standar deviasi 5,2. Pada analisis
multivariate tidak ada interaksi peningkatan skor pengetahuan setelah dikontrol
sumber informasi (p value = 0,138).
Saran yang diperlukan kerjasama yang lebih kuat antara seluruh
pengelola, pendidik sebaya, konselor sebaya, stakeholder, LSM
Kepemudaan/Keagamaan dan mitra kerja terkait demi terciptanya
remaja/mahasiswa yang berperilaku sehat dalam rangka mewujudkan Generasi
Berencana (GenRe). Meningkatkan kualitas modul dan materi pelatihan peer
education (pendidik sebaya). Memberikan wadah kegiatan untuk siswa dalam
menuangkan kreatifitas remaja dalam mengembangkan pendidikan sebaya terkait
dengan pencegahan dan penanggulangan penyakit HIV/AIDS.

ABSTRACT
Peer education is more effective than other programs in improving
student knowledge, and give a positive value in improving students' knowledge in
preventing and combating HIV / AIDS. The study aims to determine the effect of
Peer Education on comprehensive knowledge about HIV / AIDS in high school
students in the city of Pontianak, West Kalimantan Province. This research uses
research Pre-Experimental Design with the design of One Group Pre-Test, Post
Test Design. Analysis, dependent t-test and linear regression.
The results showed balanced picture of the level of knowledge before the
Peer Education lowest score is 12 and the value of the highest score is 30. In the
following peer education is given, the lowest score was 13 and the highest score
value is 36. Values the average score before the given peer education is 19.85,
while the value of the average score after given peer education is 27.0. There are
significant differences between the scores of knowledge before being given after a
given peer education with peer education with a mean difference of 7.1 and a
standard deviation of 5.2. In the multivariate analysis no interaction increase in
knowledge scores after controlling resources (p value = 0.138).
Advice needed stronger cooperation between all managers, peer
educators, peer counselors, stakeholders, NGO Youth / Religious and related
partners for the creation of adolescent / student healthy behaviors in order to
realize Generation Planning (genre). Improving the quality of modules and
training materials peer education (peer educators). Providing a forum for student
activities in the pouring creativity youth in developing peer education related to
prevention and control of HIV / AIDS., Peer education is more effective than other programs in improving
student knowledge, and give a positive value in improving students' knowledge in
preventing and combating HIV / AIDS. The study aims to determine the effect of
Peer Education on comprehensive knowledge about HIV / AIDS in high school
students in the city of Pontianak, West Kalimantan Province. This research uses
research Pre-Experimental Design with the design of One Group Pre-Test, Post
Test Design. Analysis, dependent t-test and linear regression.
The results showed balanced picture of the level of knowledge before the
Peer Education lowest score is 12 and the value of the highest score is 30. In the
following peer education is given, the lowest score was 13 and the highest score
value is 36. Values the average score before the given peer education is 19.85,
while the value of the average score after given peer education is 27.0. There are
significant differences between the scores of knowledge before being given after a
given peer education with peer education with a mean difference of 7.1 and a
standard deviation of 5.2. In the multivariate analysis no interaction increase in
knowledge scores after controlling resources (p value = 0.138).
Advice needed stronger cooperation between all managers, peer
educators, peer counselors, stakeholders, NGO Youth / Religious and related
partners for the creation of adolescent / student healthy behaviors in order to
realize Generation Planning (genre). Improving the quality of modules and
training materials peer education (peer educators). Providing a forum for student
activities in the pouring creativity youth in developing peer education related to
prevention and control of HIV / AIDS.]"
2015
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"BACKGROUND: the percentage of HIV infections in the age group 20-24 years (14%) and the highest percentage of cumulative AIDS cases un the ge group 20-29 years (30.7%), then in the age group 15-19 years (3.3%). The incidence in school childen or students as much as 1086 people and HIV / AIDS among adolescents aged 15-29 years. the prevalence of AIDS cases per 100.000 population by province was ranked 19th out of 33 provinces in Indonesia, where there is a prevalence of 9.33 cases of AIDS. There data indicate that young age, 15-29 yeas old are the most vulnerable population and need to be target in HIV / AIDS in Indonesia. Methods: This study is a Pre experiments with One Group Pretest Posttest Design. The simple of this study uses total sampling, all students of class XI SMA Negeri 1 Selupu Rejang as much as 167 people. collecting data from primary data obtained directly by Administering the object, through a questinnaire. To test the results of studies using non-paramentric statistical Wilcoxon test with a level of 0.05. Result: Showed differences in the mean value oof the students knowledge about HIV/ AIDS before and after the health education with a p value of 0.000. This Means that health education on HIV/AIDS affect knowledge of students. Conclusion: health education about HIV/AIDS may increase adolescent knowledge about HIV/AIDS."
BULHSR 17:3 (2014)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Kambu, Yowel
"HIV/AIDS mengancam eksistensi manusia, sehingga perlu dilakukan tindakan pencegahan penularannya. Tujuan penelitian adalah mengidentifikasi faktor-faktor yang memengaruhi tindakan pencegahan penularan HIV oleh ODHA. Desain penelitian adalah deskriptif analitik cross sectional. Teknik pengambilan sampel adalah consecutive sampling. Penelitian dilakukan pada dua rumah sakit Pemerintah dan satu Klinik Yayasan Sosial Agustinus di Sorong Papua Barat. Jumlah responden yang diperoleh 75 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor yang berhubungan dengan tindakan pencegahan penularan HIV adalah umur (p= 0,040; α= 0,05). Pada analisis regresi logistik ganda diketahui bahwa umur merupakan faktor yang paling mempengaruhi tindakan pencegahan penularan HIV (p= 0,031; α= 0,05; 95% CI: 1.169-26.423). Umur muda berisiko menularkan HIV karena cenderung melakukan seks tidak aman. Perawat dalam memberikan asuhan keperawatan harus berfokus pada intervensi konseling bagaimana menghindari perilaku seks tidak aman.

Age People with HIV AIDS (PLWHA) Precautions in Connection with HIV Infection. HIV/AIDS has threaten the human existence, so it necessary to actions to prevent the HIV transmissions. The aim of this study was to determine the factors that influence the act of HIV transmission prevention by PLWHA. The study design was cross sectional analytic descriptive approach. The sampling technique is consecutive. The study was conducted at two government hospitals and one private clinic in Sorong. The number of respondents is 75 people. The results showed that factors correlated to the prevention of HIV transmission is age (p= 0,040; α= 0,05). In multiple logistic regression analysis it is known that age is a factor that most influences the actions of prevention of HIV transmission (p= 0,031; α= 0,05; 95% CI: 1.169-26.423). The young age due to become infected with HIV were more likely to perform unsafe sex. The provision of nursing care shlould be focused on the interventions counseling how to avoid unsafe sex."
Depok: Universitas Indonesia, 2016
610 JKI 19:3 (2016)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Fitri Hudayani
"ABSTRAK
Hubungan gizi dengan HIV sangatlah erat, dimana pada kondisi ODHA telah terkena penyakit infeksi dan jatuh sakit maka kebutuhan gizi akan meningkat tetapi di sisi lain sering kali adanya kegagalan asupan yang adekuat sehingga penyakit infeksinya akan semakin buruk. Begitu seterus hubungannya apabila asupan gizi tidak adekuat. Masalah gizi pada ODHA dapat juga berupa kelebihan gizi yang berdampak pada penyakit degeneratif. Edukasi gizi merupakan langkah yang baik untuk membentuk perilaku, dimana ODHA diharapkan mengkonsumsi makanan dan minuman dengan gizi yang cukup dan aman.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pemberian edukasi dan konseling gizi terhadap pengetahuan, sikap, perilaku dan berat badan ODHA di UPT HIV RSUPN Dr. Cipto Mangunkusumo Jakarta.
Desain penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimental yang dilakukan kepada 54 pasien HIV/AIDS dengan menilai pengetahuan, sikap, perilaku dan pengukuran berat badan sebelum dan setelah diberikan intervensi. Uji statistik yang digunakan adalah uji beda meandan uji multivariat logistik linear. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan pengetahuan (p value 0,000) dan perilaku (p value 0,048) untuk kelompok perlakuan. Peningkatan berat badan ratarata setelah intervensi adalah 0,6 kg (p value 0,170). Variabel yang paling dominan terhadap perilaku adalah dukungan keluarga/peer group (p value 0,012).

ABSTRAK
A closely relation between HIV and nutrition, where the condition of people living with HIV/AIDS (PLWHA) has been exposed to infectious diseases and easy to falling ill, nutritional needs will increase but on the other hand is often a failure of adequate intake so that the infection will get worse disease. So onwards to do when nutritional intake is inadequate. Nutritional problems in PLWHA can also be excess nutrients that have an impact on degenerative diseases. Nutrition education is a good step for shaping behavior, where PLWHA are expected to consume foods and beverages with adequate nutrition and safe.
This study aims to determine the effect of nutrition education and counseling on knowledge, attitudes, behaviors and body weight PLWHA.
The design study is quasi experimental conducted to 54 patients with HIV / AIDS to assess the knowledge, attitude, behavior and body weight measurements before and after intervention. The results showed differences in knowledge (p value 0.000) and behavior (p value 0.048) for the treatment group. The increase in the average weight gain was 0.6 kg after intervention (p value 0.170). The most dominant variable is the behavior of family support / peer group (p value 0.012)."
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2014
T41891
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Tarigan, Windurenny Jacinta
"Praktek Higiene menstruasi merupakan komponen kebersihan diri yang memegang peranan penting dalam status perilaku kesehatan remaja, termasuk menghindari adanya gangguan pada fungsi alat reproduksi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran tentang hubungan pengetahuan dan sikap dengan praktek higiene menstruasi pada remaja putri kelas 7 dan 8 di SMPN 141 Jakarta Selatan, dan menggunakan desain cross sectional dengan jenis penelitian kuantitatif. Total sampel sebanyak 132 responden yang sudah mengalami menstruasi. Hasil penelitian menunjukkan pengetahuan responden tentang menstruasi masih rendah (52,3%) dan sikap responden terhadap menstruasi pun negatif (51,5%) sehingga tidak mengherankan jika hanya 49,2% responden yang memiliki praktek higiene menstruasi baik. Dari hasil uji statistik dari semua variabel independen hanya sikap yang mempunyai hubungan yang bermakna dengan praktek higiene menstruasi (nilai P= 0,036).

Menstrual hygiene practices are components of personal hygiene plays an important role in the status of adolescent health behaviors, including avoiding any interference with the function of reproduction. This study aims to describe the relationship of knowledge and attitudes to menstrual hygiene practices in young women in grades 7 and 8 in SMPN 141 Jakarta selatan, and using cross-sectional design of the type of quantitative research. Total sample of 132 respondents who had experienced menstruation. Results showed respondents' knowledge about menstruation is still low (52.3%) and respondents attitudes towards menstruation was negative (51.5%) so it is not surprising that only 49.2% of respondents who have a good menstrual hygiene practices. From the results of statistical tests of all the independent variables only attitude that has a significant association with menstrual hygiene practices (P = 0.036)."
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2013
S44625
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Elfi Kuswati
"ABSTRAK
Waria termasuk salah satu populasi yang rentan dalam penularan HIV. Aktivitas
seksual waria dalam melakukan hubungan seks dilakukan dengan penetrasi ke dalam
anus dan oral seks yang memungkinkan terjadinya penularan HIV. Penelitian ini
bertujuan mengidentifikasi hubungan pengetahuan, pasangan seks dan sikap ODHA
waria dalam penggunaan kondom dengan perilaku seksual berisiko menularkan HIV.
Penelitian ini menggunakan desain kuantitatif dengan pendekatan studi cross-sectional
dengan sampel 79 ODHA waria di Yogyakarta dan Jawa Tengah. Analisis data
menggunakan korelasi pearson, korelasi spearman dan regresi linier. Hasil penelitian
menunjukkan keseluruhan variabel pengetahuan HIV, pasangan seks dan sikap dalam
penggunaan kondom dapat menjelaskan variabel perilaku seksual berisiko sebesar
88,3%. Faktor yang paling berhubungan pada perilaku seksual berisiko adalah
pasangan seks. Intervensi keperawatan diharapkan lebih berfokus pada upaya
promotif dan preventif melalui konseling meningkatkan pemahaman pentingnya puasa
seks, tidak berganti-ganti pasangan, serta pendayagunaan ODHA dengan pembekalan
dan dukungan ekonomi untuk meningkatkan penghasilan.

ABSTRACT
Transfemale is the most vulnerable populations in HIV transmission. Sexual activity of
transfemale are anal and oral sex that increasing HIV transmission. The aim of this
study is to identify the relationship between knowledge, sex partners and attitudes of
transfemale living with HIV in the use of condoms with sexual behavior at risk of HIV
transmission. This is quantitative study with cross-sectional study approach with a
sample of 79 transfemale living in Yogyakarta and Central Java. Data analysis using
Pearson Correlation, Spearman Correlation and linear regression. The results showed
that overall HIV knowledge, sex partners and attitudes in condom use could explain
88,3% risky behavioral sexual behavior. The most correlated factor is sexual partners.
Nursing interventions are expected more focus on promotive and preventive efforts
through counseling to increase understanding of the importance of sexual fasting,
avoided multiple partners, and utilization of ODHA with economic support to increase
income."
2018
T49437
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Lila Fairuz Febriyanty
"Latar belakang: Saat ini Orang Dengan HIV/AIDS (ODHA) masih merasakan stigma dan diskriminasi dari keluarga, masyarakat, dan tenaga kesehatan walaupun perkembangan virus HIV dapat dikendalikan berkat kemajuan teknologi di bidang kesehatan. Stigma pada pelayanan kesehatan dapat menghambat ODHA untuk mengakses perawatan sehingga dapat mempengaruhi kualitas hidup. Peningkatan
pengetahuan dan paparan klinis pada mahasiswa kedokteran dapat meningkatkan sikap positif pada ODHA. Belum pernah ada penelitian besar di Indonesia terkait stigma mengenai ODHA pada tiga mahasiswa fakultas kesehatan. Metode: Penelitian ini menggunakan deskriptif potong lintang pada 1400 mahasiswa menggunakan kuesioner tentang stigma terhadap ODHA yang pernah dipakai sebelumnya. Kuesioner ini telah diadaptasi lintas budaya ke dalam Bahasa Indonesia. Hasil: Secara keseluruhan, mahasiswa mendapatkan skor yang tinggi pada skor keyakinan pribadi/budaya tentang HIV (68,1%), skor pengetahuan mengenai HIV (60,7%) dan skor interaksi klinis dengan pasien HIV-positif (80,9%). Terdapat perbedaan bermakna antara usia, angkatan dan fakultas dengan masing-masing subskor. Terdapat hubungan yang signifikan antara total subskor dengan keyakinan pribadi/budaya tentang HIV, pengetahuan megenai HIV dan interaksi klinis dengan pasien HIV-positif. Kesimpulan: Stigma mengenai ODHA pada mayoritas mahasiswa kesehatan di RIK UI adalah rendah, namun masih ada sejumlah mahasiswa dengan stigma. Stigma mengenai ODHA pada mahasiswa dalam penelitian ini dibedakan oleh usia, asal fakultas, dan tahun masuk.
Background: Currently people living with HIV/AIDS (PLWHA) still feel stigma and discrimination from their families, communities, and health workers even though the development of the HIV virus can be controlled thanks to technological advances in the health sector. Stigma in health services can prevent people living with HIV from accessing care so that it can affect their quality of life. Enhancement
knowledge and clinical exposure to medical students can increase positive attitudes towards PLWHA. There has never been a major study in Indonesia related to the stigma regarding PLWHA in three health faculty students. Methods: This study used a cross-sectional descriptive study on 1400 students using a questionnaire about stigma against PLWHA that had been used before. This questionnaire has been adapted cross-culturally into Indonesian. Results: Overall, students scored highly on personal/cultural beliefs about HIV (68.1%), knowledge about HIV (60.7%) and clinical interaction scores with HIV-positive patients (80.9%) . There is a significant difference between age, class and faculty with each subscore. There is a significant relationship between the total subscore and personal/cultural beliefs about HIV, knowledge about HIV and clinical interactions with HIV-positive patients. Conclusion: Stigma regarding PLWHA in the majority of health students at RIK UI is low, but there are still a number of students with stigma. Stigma regarding PLWHA in students in this study was distinguished by age, faculty origin, and year of admission."
Jakarta: Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Diani Nurcahyawati
"Latar belakang: Kesehatan mulut merupakan komponen penting dari status kesehatan secara keseluruhan pada infeksi HIV. Orang dengan HIV/AIDS (ODHA) sebaiknya memiliki literasi yang cukup mengenai kesehatan rongga mulut karena dapat mempengaruhi kualitas hidupnya. Oral Health Literacy (OH Literacy) yang baik sangat diperlukan untuk mencapai kesehatan rongga mulut yang baik. Instrumen untuk mengukur tingkat OH Literacy pada populasi Indonesia memang sudah beberapa kali digunakan, tetapi penelitian menggunakan instrumen tersebut belum pernah dilakukan pada populasi ODHA di Indonesia. Salah satu alasan penelitian dilakukan di Jakarta adalah karena DKI Jakarta merupakan provinsi dengan jumlah kelompok paling berisiko tertular HIV tertinggi. Tujuan: Menganalisis OH Literacy (HeLD-ID) pada Orang dengan HIV/AIDS di Jakarta. Metode: Penelitian ini menggunakan desain studi potong lintang, menggambarkan skor OH Literacy (HeLD-ID) terkait karakteristik sosiodemografi ODHA di DKI Jakarta. Pemilihan responden dilakukan dengan teknik consecutive sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan pengisian kuesioner HeLD-ID oleh responden. Tes skrining MMSE dilakukan sebelum pengisian kuesioner, untuk mengetahui kondisi kognitif responden. Hasil: Penelitian dilakukan pada 141 responden ODHA di Jakarta dengan rerata usia 39,86 ± 6,53. Skor total HeLD-ID adalah 2,89 ± 0,74. Skor tertinggi pada domain understanding, dan skor terendah pada domain economic barrier. Terdapat hubungan bermakna antara skor OH Literacy (HeLD-ID) dengan tingkat pendidikan dan waktu mulai terdiagnosis HIV/AIDS (p < 0,05). Selain itu juga terdapat perbedaan skor OH Literacy (HeLD-ID) dengan karakteristik sosiodemografi tingkat pendidikan, riwayat kunjungan ke dokter, dan waktu mulai terdiagnosis HIV/AIDS (p < 0,05). Kesimpulan: Disimpulkan bahwa terdapat hubungan antara skor OH Literacy (HeLD-ID) dengan tingkat pendidikan dan waktu mulai terdiagnosis HIV/AIDS. Tingkat pendidikan, riwayat kunjungan ke dokter, dan waktu mulai terdiagnosis HIV/AIDS membedakan skor OH Literacy (HeLD-ID) pada ODHA di Jakarta.

Background: Oral health is an important component of overall health status in HIV infection. People living with HIV/AIDS (PLWHA) should have sufficient literacy regarding oral health because it can affect their quality of life. Good Oral Health Literacy (OH Literacy) is very necessary to achieve good oral health. Instruments to measure the level of OH Literacy in the Indonesian population have been used several times, but research using these instruments has never been done on the PLWHA population in Indonesia. One of the reasons the research was conducted in Jakarta is because DKI Jakarta is the province with the highest number of groups most at risk of contracting HIV. Objective: Analyzing OH Literacy (HeLD-ID) in People with HIV/AIDS in Jakarta. Methods: This study used a cross-sectional study design, describing OH Literacy (HeLD-ID) scores related to the sociodemographic characteristics of PLWHA in DKI Jakarta. The selection of respondents was carried out using consecutive sampling techniques. Data collection was carried out by filling out the HeLD-ID questionnaire by respondents. The MMSE screening test was carried out before filling out the questionnaire, to determine the cognitive condition of the respondents. Results: The study was conducted on 141 respondents living with HIV in Jakarta with an average age of 39.86 ± 6.53. The total HeLD-ID score was 2.89 ± 0.74. The highest score is in the understanding domain, and the lowest score is in the economic barrier domain. There was a significant relationship between the OH Literacy score (HeLD-ID) and the level of education and the time when HIV/AIDS was diagnosed (p <0.05). In addition, there were also differences in the OH Literacy score (HeLD-ID) with sociodemographic characteristics of education level, history of visits to doctors, and time when HIV/AIDS was diagnosed (p <0.05). Conclusion: It was concluded that there was a relationship between the OH Literacy score (HeLD-ID) and the level of education in people with HIV/AIDS. Level of education, history of visits to doctors, and time when HIV/AIDS differentiated OH Literacy (HeLD-ID) scores among PLWHA in Jakarta."
Jakarta: Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Indonesia, 2022
SP-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>