Ditemukan 6 dokumen yang sesuai dengan query
Biantoro
"Post Operastive Nausea and Vomiting (PONV) adalah akibat yang sering terjadi pada pasien yang dilakukan tindakan operasi. Skor risiko untuk memprediksi kejadian PONV digunakan sebagai cara untuk mengklasifikasikan pasien sesuai dengan prediksi risiko. Penelitian ini dilakukan untuk melihat keakuratan antara skor Apfel dan skor Koivuranta dalam memprediksi PONV. Mual dan muntah post operasi dikaji dengan menggunakan Rhodes Index Vomiting, Nausea and Retching (RINVR). Desain penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif, rancangan studi cross sectional analitik. Berdasarkan perhitungan rumus tunggal untuk estimasi proporsi sampel yang digunakan berjumlah 80 pasien yang akan menjalani tindakan operasi.
Hasil penelitian skor Apfel memiliki sensitivitas (0,92) dan spesifitas (0,92) lebih tinggi dibandingkan dengan skor koivuranta, skor Apfel memiliki akurasi 0,9. Skor apfel adalah skor prediksi PONV yang sederhana dengan sensitivitas tinggi sangat cocok digunakan di tatanan klinik untuk menskrining mual dan muntah pada pasien post operasi. Setelah diketahui skor prediksi dapat ditentukan penanganan yang tepat mencegah PONV.
Post Operastive Nausea and Vomiting (PONV) is a common consequence in patients who underwent surgery. Risk score to predict the incidence of PONV is used as a way to classify patients according to risk prediction. This study was performed to see the accuracy of the Apfel scores and Koivuranta scores in predicting PONV. Postoperative nausea and vomiting was assessed using the Rhodes Index Nausea Vomiting, and Retching (RINVR). The design of study used is descriptive, crosssectional analytical study design. Based on the calculation of a single formula to estimate the proportion of samples used were 80 patients undergoing surgery. The results of the study Apfel score had a sensitivity (0.92) and specificity (0.92) is higher than the Koivuranta score, Apfel has an accuracy score of 0.9. Score prediction score PONV apfel is simple with high sensitivity is very suitable to be used in order clinics to screen nausea and vomiting in postoperative patients. Once known prediction score can be determined proper treatment to prevent PONV."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2014
T42423
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library
Biantoro
"[
ABSTRAKPrevalensi pasien dengan gangguan sistem kardiovaskular semakin meningkat. Perawat diharapkan memiliki kontribusi dalam penanganan pasien dengan gangguan sistem kardiovaskular dengan menjalankan peran sebagai pemberi asuhan, pendidik, peneliti dan inovator. Praktik residensi spesialis keperawatan medical bedah yang telah dilaksanakan selama 1 tahun (2 semester) bertujuan untuk melakukan penerapan dan pendalaman pada peran-peran tersebut dengan pendekatan model 14 pemenuhan kebutuhan dasar manusia Virginia Henderson. Peran sebagai pemberi asuhan diterapkan pada 30 pasien dengan berbagai gangguan kardiovaskular dan satu pasien kasus kelolaan utama dengan NSTEMI. Peran sebagai pendidik dijalankan dengan pembimbingan perawat sejawat dan mahasiswa keperawatan. Peran sebagai peneliti dijalankan dengan menerapkan tindakan keperawatan berbasis pembuktian ilmiah (evidence-based nursing) yaitu tindakan dukungan sosial keluarga dan intimasi untuk menurun tingkat persepsi nyeri pada pasien infark miokard. Peran sebagai inovator dijalankan dengan menerapkan pengembangan media edukasi pada pasien dengan alat kesehatan yang dipasang dalam tubuh. Hasil analisis praktik menunjukan bahwa 14 KDM Henderson efektif digunakan sebagai pendekatan dalam asuhan keperawatan pada pasien dengan gangguan sistem kardiovaskular. Penerapan tindakan dukungan keluarga dan intimasi efektif dalam penurunan tingkat persepsi nyeri pasien infark miokard. Media edukasi berupa leaflet dapat meningkatkan pemahaman pasien dengan alat medis yang terpasang dalam tubuhnya.
ABSTRACTThe prevalence of patients with cardiovascular disorders is increasing. Nurses are expected to contribute on management of patients with cardiovascular disorders by running their roles as a care giver, educator, researcher and innovator. Residency clinical practice of medical-surgical nursing specialist had been carried out for 1 year (2 semesters) and aimed to implement and explore these roles with 14 Basic Human Needs Virginia Henderson Model approach. The role as a care giver was applied to 30 patient with various cardiovascular disorders and a patient with NSTEMI as the primary case. The role as an educator was performed by educating patients, nurses, and nursing students. The role as a researcher was carried out by applying the evidence-based nursing, Family Social Support and Intimacy to Pain Perception on Patient with Acute Miocard Infarc. The role as an innovator was executed by applying the development of educational media in patients with medical devices implantated in the body. The analysis showed that the 14 basic human needs can be applied effectively in nursing care for patient with cardiovascular diseases. Social support and intimacy as effective to decrease pain perception on patient with myocardial infarction. In addition Media education in the form of leaflets can improve understanding of a patient with a medical instrument implantated in his body., The prevalence of patients with cardiovascular disorders is increasing. Nurses are expected to contribute on management of patients with cardiovascular disorders by running their roles as a care giver, educator, researcher and innovator. Residency clinical practice of medical-surgical nursing specialist had been carried out for 1 year (2 semesters) and aimed to implement and explore these roles with 14 Basic Human Needs Virginia Henderson Model approach. The role as a care giver was applied to 30 patient with various cardiovascular disorders and a patient with NSTEMI as the primary case. The role as an educator was performed by educating patients, nurses, and nursing students. The role as a researcher was carried out by applying the evidence-based nursing, Family Social Support and Intimacy to Pain Perception on Patient with Acute Miocard Infarc. The role as an innovator was executed by applying the development of educational media in patients with medical devices implantated in the body. The analysis showed that the 14 basic human needs can be applied effectively in nursing care for patient with cardiovascular diseases. Social support and intimacy as effective to decrease pain perception on patient with myocardial infarction. In addition Media education in the form of leaflets can improve understanding of a patient with a medical instrument implantated in his body.]"
Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2015
SP-PDF
UI - Tugas Akhir Universitas Indonesia Library
Liwi Biantoro
Program Pascasarjana Universitas Indonesia, 2008
T25019
UI - Tesis Open Universitas Indonesia Library
Sugih Biantoro
"Tesis ini membahas peristiwa konfrontasi Indonesia dengan Malaysia pada tahun 1962?1966 di Sebatik dengan menggunakan metode sejarah lisan. Peristiwa konfrontasi berdasarkan wawancara para saksi dan pelaku yang merupakan penduduk asli Sebatik. Dalam penelitian ini memperlihatkan Orang Tidung sebagai penduduk asli Sebatik merekonstruksi kehidupan mereka sebelum, di saat, dan sesudah konfrontasi. Sebagai masyarakat perbatasan, mereka tidak menginginkan adanya konfrontasi, namun dikarenakan tugas negara mereka pun mau tidak mau harus terlibat di dalamnya. Semangat nasionalisme ternyata lebih besar daripada latar belakang mereka sebagai masyarakat perbatasan yang kehidupannya bergantung dari wilayah negara lain.
This thesis discusses the events of Indonesian confrontation with Malaysia in the year 1962-1966 in Sebatik using oral history methods. The events of confrontation based on interviews of witnesses and perpetrators who are natives of Sebatik. In this research shows people as a native Tidung Sebatik reconstruct their lives before, during, and after the confrontation. As a border community, they do not like confrontation, but because the duty of the state they would not want to be involved in it. The spirit of nationalism was far larger than their background as a frontier society whose lives depend on the territory of another country."
Depok: Universitas Indonesia, 2011
T28675
UI - Tesis Open Universitas Indonesia Library
Arto Biantoro
"Namanya Apa? merupakan jawaban paling tepat bagi pertanyaan yang selalu dilontarkan oleh siapa pun yang ingin membuat nama merek produk atau usahanya menjadi, maju, besar, terpercaya, dan keren. Segala hal yang perlu diketahui dan dipahami seputar proses membuat nama merek dan membangunnya diulas dengan bernas dalam buku ini. Temukan ulasan sejarah branding di dunia, beberapa kasus perebutan nama merek, dan bagaimana suatu merek bisa menjadi market leader. Baca juga paparan menarik tentang sejarah beberapa merek lokal dan internasional di bagian akhir buku."
Jakarta: PT Gramedia, 2023
650.13 ART n
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Didik Biantoro
"Kementerian Keuangan mulai mengalokasikan Tambahan Penghasilan bagi Guru tahun 2009 dan Tunjangan Profesi Guru tahun 2010. Tujuannya untuk meningkatkan kesejahteraan, kompetensi dan profesionalitas sehingga dapat meningkatkan kinerja siswanya. Namun, dalam tiga tahun terakhir, rata-rata hasil ujian nasional berbasis komputer (UNBK) siswa sekolah menengah pertama negeri sebagain besar masih mendapat nilai dalam kategori buruk. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh tunjangan guru terhadap kinerja siswa sekolah menengah pertama. Variabel dependen penelitian menggunakan data UNBK siswa SMP kabupaten/kota di Indonesia dari tahun 2018 hingga 2019. Sedangkan variabel independen utama adalah tunjangan profesi guru dan tambahan penhasilan guru diambil dua tahun sebelumnya untuk mengetahui pengaruh pembelajaran. Variabel kontrol independen menggunakan karakteristik sekolah dan sosial ekonomi, dimana karakteristik sekolah direpresentasikan oleh rasio siswa terhadap guru, rasio siswa terhadap rombongan belajar dan presentase guru yang berpendidikan minimal S1. Sedangkan karakteristik sosial ekonomi oleh persentase penduduk miskin, produk domestik regional bruto perkapita, dan angka harapan hidup. Penelitian ini juga menggunakan variabel dummy regional yaitu Jawa dan Bali. Teknik analisis yang digunakan adalah analisis data panel dengan estimasi Fixed Effect Model (FEM) untuk regresi pada variabel independen utama saja dan Random Effect Model (REM) jika ditambah variabel independen kontrol. Hasil penelitian menunjukkan bahwa realisasi tunjangan profesi guru PNS SMP berpengaruh positif dan signifikan terhadap hasil UNBK siswa SMP negeri. Di mana peningkatan 1% realisasi tunjangan profesi guru akan meningkatkan hasil UNBK siswa SMP negeri sebesar 0,03%. Sedangkan realisasi tambahan penghasilan guru tidak signifikan berpengaruh terhadap hasil UNBK siswa SMP negeri. Variabel independen kontrol yang berpengaruh signifikan yaitu rasio siswa terhadap guru, persentase guru berpendidikan minimal S1, PDRB perkapita dan angka harapan hidup. Sedangkan variabel independen kontrol yang tidak signifikan yaitu rasio siswa terhadap rombongan belajar dan presentase penduduk miskin. Hasil tersebut menunjukkan bahwa terdapat pengaruh tidak langsung antara tunjangan profesi guru terhadap kinerja siswa melalui kompetensi dan kinerja guru.
The Ministry of Finance has allocated additional income for teacher and professional teacher allowance since 2009 and 2010, respectively. The additional income and allowances are expected to improve welfare, competence, and professionalism to improve student performance. However, in the last three years, the average result of the computer-based national examination (CBNE) of state junior high school students, the majority of them still scored lower than adequate. Therefore, this study aims to determine the effect of teacher allowances on the performance of junior high school students. The research dependent variable uses CBNE data for district junior high school students in Indonesia from 2018 to 2019. At the same time, the main independent variable is professional teacher allowances and additional teacher income taken two years earlier to determine the effect of learning. The independent control variable uses school and socio-economic characteristics, where school characteristics are represented by the ratio of students to teachers, the ratio of students to classes, and the percentage of teachers with a minimum education of bachelor. Meanwhile, the socio-economic characteristics consist of the percentage of poor people, gross regional domestic product per capita, and life expectancy. This study also uses regional dummy variables, namely Java and Bali. The analysis technique used is panel data analysis with Fixed Effect Model (FEM) estimation for regression on the main independent variable only and Random Effect Model (REM) if the independent control variable is added. The results showed that the realization of the professional junior high school civil servant teacher allowances had a positive and significant effect on the CBNE results of state junior high school students. An increase of 1% of the realization of the professional teacher allowance will increase the CBNE results of state junior high school students by 0.03%. Meanwhile, the realization of additional teacher income did not significantly affect the CBNE results of state junior high school students. The independent control variables that significantly affect the ratio of students to teachers, the percentage of teachers with a minimum education of bachelor, GRDP per capita, and life expectancy. Meanwhile, the independent control variables that were not significant were the ratio of students to classes and the percentage of poor people. These results indicate an indirect effect between professional teacher allowances on student performance through teacher competence and performance."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2021
T-pdf
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library