Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 29 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Mahesa Juwita
"Tesis ini membahas gerakan sosial industri kreatif yang bersama-sama mempropagandakan semangat nasionalisme melalui media masing-masing. Gerakan sosial ini timbul sebagai bentuk keprihatinan terhadap krisis jati diri di kalangan generasi muda yang ditengarai karena mereka kurang mengenal kekayaan budayanya. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan desain deskriptif. Hasil penelitian menyarankan bahwa untuk mengajak generasi muda bangga terhadap keindonesiaannya adalah dengan mengemas simbol-simbol identitas dan unsur-unsur kebudayaan melalui cara-cara kreatif yang menarik dan modern. Generasi muda yang bangga menjadi “orang Indonesia” tentunya akan berdampak positif bagi Ketahanan Nasional.

This thesis discusses the social movement of creative industries propagandize the spirit of nationalism by their own media. This social movement arose as a form of concern for the crisis of identity among the younger generation which identified because they are less familiar with cultural richness. This research is a qualitative descriptive design. The results suggest that to make the younger generation be proud of their nationality, the symbols of identity and cultural elements should be repackaged attractively in creative and modern ways.Young people who are proud to be "an Indonesian" will certainly have a positive impact for National Resilience."
Depok: Program Pascasarjana Universitas Indonesia, 2013
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Kaharjanu Fajar Respati
"[Skripsi ini membahas sebuah komunitas bernama Kineforum. Komunitas Kineforum merupakan sebuah komunitas yang menyediakan ruang pemutaran bagi film?film yang termajinalkan. Penelitian ini melihat apa latar belakang munculnya komunitas Kineforum, bagaimana komunitas dapat bertahan dan bagaimana peran komunitas bagi masyarakat Indonesia. Studi ini memakai pendekatan kualitatif dengan menggunakan wawancara mendalam, observasi dan data sekunder. Hasil studi ini menunjukan bahwa kineforum ini muncul sebagai sebuah respon dari kondisi Cultural Industries perfilman di Indonesia. Kemudian Kineforum ini dapat bertahan dikarenakan bentuknya yang merupakan sebuah komunitas subkultur. Terakhir Peran kineforum bagi masyarakat Indonesia adalah menyediakan ruang pemutaran film dan juga mereproduksi pengetahuan tentang film.
;This study discuss about Kineforum Community. Kineforum is a community that provides a screening room for films are marginalized. This study explore how this community emergence, survive and the role of this community for the film community in Indonesia. This study use a qualitative approach using in-depth interviews, observation and secondary data. Results of this study showed that Kineforum emerged as a response to the Cultural Industries. Kineforum can survive because the shape of this association is a community. Lastly, the role of Kineforum for the film community in Indonesia is to provide a screening room and also reproduce knowledge about movies.
, This study discuss about Kineforum Community. Kineforum is a community that provides a screening room for films are marginalized. This study explore how this community emergence, survive and the role of this community for the film community in Indonesia. This study use a qualitative approach using in-depth interviews, observation and secondary data. Results of this study showed that Kineforum emerged as a response to the Cultural Industries. Kineforum can survive because the shape of this association is a community. Lastly, the role of Kineforum for the film community in Indonesia is to provide a screening room and also reproduce knowledge about movies.
]"
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2015
S59378
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Zuhaira Dzaatul Himmah
"Skripsi ini membahas pemaknaan bulan dalam otome game Hana Awase Mizuchi Hen yang skenarionya ditulis oleh Project Gekka. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis konstruksi makna bulan dalam game tersebut. Metode analisis dalam skripsi ini menggunakan metode semiotik denotasi-konotasi Rolland Barthes. Pembahasan makna bulan dalam skripsi ini dikaitkan dengan konsep kepercayaan dan kebudayaan Jepang yang berkaitan dengan bulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa bulan dalam Otome game Hana Awase Mizuchi Hen memiliki makna konotasi . Makna konotasi bulan yang didapatkan dalam penelitian ini ada 4 yaitu: 1) bulan sebagai kami (神, dewa); 2) bulan sebagai simbol kekuatan; 3) bulan sebagai simbol kesempurnaan proses; dan 4) bulan sebagai simbol kegilaan.

This study focused on meaning construction of moon being epicted in otome game Hana Awase Mizuchi Hen, a game written by Project Gekka. The purpose of this study is to analyze the moon?s meaning in this game. The method that being used in this study is Roland Barthes? denotation-conotation method. The meaning of the moon in this study are linked to Japanese religious beliefs and culture. The result of this study shows that the moon in Otome game Hana Awase have 4 connotation meaning, which is: 1) moon as kami (神, deity); 2) moon as symbol of power; 3) moon as symbol of a complete process; and 4) moon as symbol of insanity."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2016
S65978
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hesmondhalgh, David
London: Sage, 2013
338.477 HES c
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Hesmondhalgh, David
London: Sage, 2013
338.477 HES c
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Annissa ‘Ul Jannah
"Precariat di industri kreatif merupakan kelompok yang digadang-gadang sebagai penggerak ekonomi namun memiliki ketidakamanan pekerjaan dan rentan menghadapi eksploitasi yang berkedok fleksibilitas. Kerentanan yang mereka alami meluas pada kehidupan mereka, salah satunya keamanan bermukim. Penelitian ini bertujuan untuk memahami apa aspirasi merumah precariat di industri kreatif di Indonesia khususnya pada kelas ekonomi pendapatan rendah hingga menengah atas. Menggunakan etnografi studi kasus yang dilengkapi dengan teknik wawancara mendalam dan observasi langsung, penelitian ini mengeksplorasi delapan informan yang merupakan pekerja di industri kreatif Indonesia yang terdiri dari lima laki-laki dan tiga perempuan. Untuk menjelaskan precariat di industri kreatif Indonesia, peneliti menggunakan tiga dimensi precariat menurut oleh Guy Standing, yaitu: dimensi hubungan produksi, dimensi hubungan distribusi, dan dimensi hubungan dengan pemerintah. Selain itu, penelitian ini juga mendalami bagaimana cara merumah precariat di industri kreatif Indonesia dan kondisi mereka di konteks sistem perumahan di Indonesia. Temuan dari penelitian ini adalah aspirasi merumah bagi precariat di industri kreatif di Indonesia ada tiga: tetap tinggal bersama orang tua; memiliki rumah baru; dan aspirasi merumah yang didorong oleh rencana karir dan pendidikan di masa depan. Penelitian ini juga menyoroti kondisi dilematis yang dihadapi precariat di industri kreatif ketika mereka mengikuti program rumah subsidi.

Precariat in the creative industry is a group that is glorified to drive the economy but has job insecurity and is vulnerable to exploitation under the guise of flexibility. The precariousness that they experienced extend to their lives, one of which is housing security. This research aims to understand what are housing aspirations of  precariat in the creative industry in Indonesia especially in the lower income to upper middle income economic classes. Using ethnographic case studies equipped with in-depth interview techniques and direct observation, this research explores eight informants who are workers in the Indonesian creative industry, consisting of five men and three women. To explain the precariat in Indonesia's creative industries, researchers use three dimensions of the precariat according to Guy Standing, namely: the dimension of production relations, the dimension of distribution relations, and the dimension of relations with the government. Apart from that, this research also explores how to house the precariat in Indonesia's creative industries and their conditions in the context of the housing system in Indonesia. The findings from this research are that there are three aspirations for living at home for the precariat in the creative industries in Indonesia: remaining with their parents; have a new house; and housing aspirations driven by future career and educational plans. This research also highlights the dilemma faced by them when they participate in the subsidized housing program."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Luky Hermawan
"Makalah ini mengkaji hubungan antara tesis Adorno dan Horkheimer (1972) tentang Industri Budaya dengan fenomena “sinetron islami” di pertelevisian Indonesia. Analisa pada makalah ini berfokus pada kasus sinetron 'Tukang Bubur Naik Haji The Series'. Tayangan sinetron yang diangkat dari sebuah Film Televisi (FTV) dengan judul yang sama, yang pernah sukses pada tahun 2006 ini, ialah satu dari banyak sinetron yang mengusung unsur religi (Islam) dan cukup tenar di kalangan audiens pertelevisian Indonesia. Kepopulerannya ditunjukkan dari angka share dan rating 'Tukang Bubur Naik Haji The Series' yang kerap tinggi setiap minggunya. Akan tetapi, di balik ketenarannya, 'Tukang Bubur Naik Haji The Series' dikritik mempertontonkan realita yang keliru, misalnya tokoh agama yang berprilaku buruk. Selain itu, ada anggapan bahwa nilai-nilai religi yang diangkat sinetron islami digunakan industri sebagai kedok untuk mengeruk keuntungan. Pada dasarnya, makalah ini berargumen bahwa fenomena “sinetron islami” merupakan salah satu bentuk manifestasi industri budaya dalam pertelevisian Indonesia, ditunjukkan dengan berlangsungnya proses komodifikasi, standardisasi, serta masifikasi.

This paper examines the relationship between Adorno and Horkheimer’s (1972) thesis on Cultural Industries and the phenomenon of “islamic sinetron (Indonesian soap opera)” happening within Indonesian TV scene. The paper's analysis focuses on the case of 'Tukang Bubur Naik Haji The Series'. The sinetron, which is adapted from a Film Televisi (lit. Television-Movie, a specific genre of Indonesian TV program) of the same title which was famous in 2006, is one of many sinetrons that carry religious elements (which in this case is Islam) and is popular among the audience of the Indonesian TV scene. Its popularity is shown by the high rating and share that 'Tukang Bubur Naik Haji The Series' receives constantly every week. However, behind its fame, 'Tukang Bubur Naik Haji The Series' is criticised to show false reality. A religious leader with bad attitude, for instance. Moreover, some also think that the religious values carried by islamic sinetron are used by the industry as ways to gain profits. Essentially, this paper argues that the phenomenon of “islamic sinetron” is a manifestation of cultural industry within the Indonesian TV scene, specifically proved by the existence of commodification, standardization, and massification processes.
"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2014
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Refine Fuaini
"Besarnya daya serap tenaga kerja industri kreatif serta kontribusinya yang massif terhadap PDB menyebabkan pemerintah terus mendorong perkembangan industri kreatif. Namun pada kenyataannya para pekerja industri kreatif masih diliputi kerentanan dan mengalami beragam bentuk viktimisasi. Tulisan ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan data sekunder dari literatur ilmiah dan laporan yang diterbitkan oleh SINDIKASI. Hasilnya menemukan bahwa praktik pengaturan sistem kerja fleksibel yang dilakukan oleh pekerja industri kreatif pada masa Labor Market Flexibelity atau pasar tenaga kerja fleksibel dalam rezim neoliberalisme telah membuka ruang untuk dilakukannya praktik yang disebut flexploitation. Pemerintah yang secara tidak langsung abai untuk melindungi pekerja ini diidentifikasi menyebabkan viktimisasi struktural terhadap pekerja industri kreatif.

The large capacity of creative industry workers and their massive contribution to GDP causes the government to continue to encourage the development of creative industries. However, in reality creative industry workers are still vulnerable and experience various forms of victimization. This paper uses a qualitative approach by using secondary data from the scientific literature and reports published by SINDIKASI. The results found that the practice of regulating a flexible work system carried out by creative industry workers during the Labor Market Flexibility in the neoliberalism regime has opened up space for a practice called flexploitation. The government which indirectly neglects to protect these workers is identified as causing structural victimization of creative industry workers."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Naudin, Annette
"This book explores the lived experience of cultural entrepreneurship examining the challenges associated with cultural labour including the insecurities of managing precarious working conditions. Drawing on interviews conducted with cultural workers, Cultural Entrepreneurship focuses on how individuals articulate their experience of entrepreneurship in the cultural and creative industries. Noting the importance of place, the local cultural milieu is examined as a means of situating entrepreneurial practices through cultural and enterprise policies, local networks, and significant relationships. Within this framework, the cultural entrepreneurs’ stories reveal means of subverting or re-interpreting identities and the possibility for ‘rethinking cultural entrepreneurship.’
Aimed at researchers, academics and students investigating cultural entrepreneurship, cultural policy and cultural labour, Cultural Entrepreneurship will additionally be of value to creative industry consultants, cultural policymakers, and those setting up creative enterprises. Researchers from fields such as geography, investigating different aspects of the cultural industries in relation to cultural policy and place, will also find this book to be a useful contribution."
New York: Routledge, 2018
e20529108
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Eko Razaki Wirman
"ABSTRAK
Penelitian ini membahas bagaimana normalisasi terhadap eksploitasi tenaga magang di agensi periklanan multinasional terjadi melalui pembentukan subjektivitas neoliberal. Pendekatan ekonomi politik dari studi industri budaya dan konsep subjektivitas neoliberal digunakan untuk memahami dominasi industri terhadap kelas pekerja dalam eksploitasi yang terjadi. Subjektivitas neoliberal hadir sebagai kontrol sosial melalui glorifikasi diskursus pengembangan diri dan kewirausahaan dalam masyarakat sehingga muncul perilaku untuk terus menerus meningkatkan kapasitas diri, salah satunya melalui kegiatan magang. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan strategi penelitian fenomenologi. Berdasarkan wawancara mendalam dengan lima narasumber, pembentukan subjektivitas terjadi melalui interaksi antara pemaknaan dan pengalaman magang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Kegiatan magang di agensi periklanan diposisikan sebagai batu loncatan untuk karier yang dianggap lebih ideal oleh tenaga magang; 2) Eksploitasi yang dialami dimaknai sebagai investasi untuk stabilitas karier masa depan; 3) Kegiatan magang dimaknai sebagai pelengkap dari pendidikan di universitas dengan tujuan mempersiapkan diri untuk bersaing di industri pemasaran; 4) Tenaga magang membentuk toleransi terhadap eksploitasi dan ambiguitas kegiatan magang melalui kepuasan terhadap lingkungan pekerjaan yang interaktif.

ABSTRACT
This research discusses about how the exploitation of multinational advertising agency interns are normalized through the forming of neoliberal subjectivity. Political economy approach from cultural industries studies and the concept of neoliberal subjectivity are used to make sense the industrial domination against the working class in the exploitation that occurred. Neoliberal subjectivity exists as a new social control through the glorification of self-development and entrepreneurial discourses in society. This creates the mindset in individuals to keep increasing their self-capacity, and in this context, implemented by joining internship programs. This research uses qualitative method and phenomenological strategy. Through deep interview with five informants, it is found that subjectivity is formed from the interaction between meaning and experience of internship programs. This research shows that: 1) Internship program in advertising agency is seen as a steppingstone to pursue the main carrier expected in the future; 2) exploitation experience is seen as investment for carrier stability in the future; 3) Intern program is seen as complementary of followed education in university used for preparation attempt to compete in marketing industries environment; 4) Intern shaped tolerance to exploitation and ambiguity in internship program from the satisfaction of interactive working environment."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3   >>