Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 128997 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ambun Salsabila Kandung Sonda
"Fitur live streaming telah menjadi alat yang populer sebagai strategi bisnis sebagai upaya untuk membangun interaksi. Maraknya strategi ini menyebabkan perusahaan berlomba untuk membangun user stickiness, yang jika terbentuk dapat berpengaruh positif terhadap pembentukan word of mouth. Word of mouth yang positif merupakan peran penting dalam penjualan karena dianggap sebagai indikator untuk menilai produk sebelum membeli sebagai bantuan untuk mengurangi ketidakpastian dalam pengambilan keputusan. Namun, penelitian yang sudah ada tidak memberi perhatian yang cukup pada manfaat penggunaan strategi ini pada pembentukan word of mouth. Karena itu, tujuan penelitian ini adalah untuk melihat pembentukan word of mouth yang didapatkan oleh penggunaan live streaming menggunakan teori socio-technical approach dan attachment theory. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif melalui kuesioner online dan memiliki 12 hipotesis dengan pendekatan purposive sampling. Responden sebanyak 319 orang yang merupakan pengguna TikTok Live Shopping. Analisis data dilakukan menggunakan SmartPLS. Hasil yang didapatkan adalah live streaming memiliki dampak positif terhadap pembentukan user stickiness dan word of mouth. Streamer memiliki pengaruh cukup besar pada interaksi dengan penonton live streaming, pembentukan platform attachment, user stickiness, dan word of mouth. Penelitian ini menemukan bahwa vicarious expression tidak berpengaruh positif terhadap platform attachment. Penelitian ini memberikan kontribusi kepada praktisi bisnis di Indonesia untuk memanfaatkan live streaming sebagai strategi untuk mempertahankan konsumen dengan menjadi lebih dekat dengan konsumen, dan mengisi celah dalam penelitian sebelumnya yang hanya mempertimbangkan loyalitas suatu brand dalam bentuk transaksi saja, yaitu bantuan teoritis yang mempelajari hubungan antara user stickiness terhadap pembentukan word of mouth pada platform live streaming.

Live streaming has been a popular tool as a selling strategy in an attempt to promote interaction, which drove businesses to compete to build user stickiness that later have a positive effect on word of mouth. Word of mouth plays an important role in business since it is viewed as an indicator to evaluate the product before buying to help eliminate uncertainty in decision making. However, past research does not give enough attention to the benefits of using live streaming in the forming of word of mouth. Therefore, the goal of this research is to see the forming of word of mouth formed by the use of live streaming using the socio-technical method and attachment theory. There are a total of 12 hypotheses in this quantitative research. Purposive sampling was used to collect data through the distribution of online questionnaires. Respondents were 319 TikTok Live Shopping users, examined using SmartPLS. The result is live streaming has a positive effect on user stickiness and word of mouth. Streamers have a big influence on interaction with the audience, building platform attachments, user stickiness, and word of mouth, so that marketers may maximize the use of live streaming by working with the most suitable streamers. This research also found that vicarious expression has no positive effect on platform attachment. This research contributes to business practitioners in Indonesia by using live streaming as a strategy to retain consumers by being closer to consumers, and fills the gaps in previous research that only considered brand loyalty in the form of transactions by giving theoretical support for studying the relationship between user stickiness and the forming of word of mouth on the live streaming platform. "
Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2022
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fahima Irfani Rodhiya
"eWOM telah diketahui mampu memengaruhi intensi membeli atau intensi menggunakan suatu produk (Ladhari & Michaud, 2015; Mauri & Minazzi, 2013; Park & Kim, 2008; Park & Lee, 2009; Qu, 2015; Zhang, Ye, Law, & Li, 2010) dan diduga efeknya akan berbeda tergantung pada tipenya, positif atau negatif (Ladhari & Michaud, 2015; Mauri & Minazzi, 2013), serta tergantung pada elemennya, teks atau visual (Hoffman & Daugherty, 2013; Lin, Lu, & Wu, 2012) sehingga tujuan dari penelitian ini adalah untuk mencari tahu cara mengubah potential user bus TransJakarta menjadi user bus TransJakarta dengan melihat pengaruh variasi elemen eWOM positif terhadap intensi, khususnya intensi menggunakan bus TransJakarta. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental dengan desain penelitian randomized two-groups design (pretest & posttest). eWOM yang digunakan dalam penelitian ini berbentuk ulasan online yang diberikan pada partisipan (n=62) selama 7 hari melalui aplikasi instant messaging LINE. Hasil penelitian menunjukkan bahwa eWOM positif, baik berupa teks maupun teks-gambar, dapat meningkatkan intensi menggunakan bus TransJakarta (t(61) = 7.729; p < .01). Akan tetapi, peningkatan skor intensi menggunakan bus TransJakarta tidak berbeda secara signifikan pada kelompok yang diberi eWOM berupa teks dan eWOM berupa teks-gambar (t(60) = .582, p > .01). Selanjutnya, penelitian ini juga mendiskusikan temuan penelitian, saran untuk penelitian selanjutnya, serta implikasi praktis dari penelitian.

eWOM is known for its effect on purchase intention or intention to use a product (Ladhari & Michaud, 2015; Mauri & Minazzi, 2013; Park & Kim, 2008; Park & Lee, 2009; Qu, 2015; Zhang, Ye, Law, & Li, 2010) and it is assumed that the effect will be difference according to its type, positive or negative (Ladhari & Michaud, 2015; Mauri & Minazzi, 2013), and depends on its elements, text or visual (Hoffman & Daugherty, 2013; Lin, Lu, & Wu, 2012). Therefore, the purpose of this study was to seek how potential user of TransJakarta can be the actual user of TransJakarta by examining the effect of positive eWOM element variation on intention, specifically on intention to use TransJakarta bus. This study was an experimental study with randomized two-groups design (pretest & posttest). eWOM used in this study were online reviews about TransJakarta that was given to the participants (n=62) for seven days with the used of instant messaging application LINE. The findings of this study showed that positive eWOM, either text-only or with visual information increased the intention to use TransJakarta bus (t(61) = 7.729; p < .01). However, the increasing scores of the two experiment groups, the group that got text-only online review and the group that got text-with-visual-information online review, were not significantly different (t(60) = .582, p > .01). These findings led to discussions and suggestions for further research, as well as the practical implications, that are included in this paper.;eWOM is known for its effect on purchase intention or intention to use a product (Ladhari & Michaud, 2015."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2016
S62543
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Erik
"Potential user merupakan orang yang secara potensial dapat menggunakan barang atau jasa tertentu, meskipun saat ini belum menggunakan. Partisipan penelitian ini adalah potential user bus TransJakarta (N=123). Metode yang digunakan adalah eksperimen dengan tipe field experiment dengan desain 2 (variasi eWOM: teks vs teks gambar) x 2 (citra merek: salience citra merek vs non-salience citra merek) faktorial between subject. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh variasi eWOM terhadap intensi menggunakan bus TransJakarta (t=-9,262;p<0,05). Kelompok yang diberikan teks gambar tidak memiliki mean skor intensi menggunakan bus TransJakarta lebih tinggi dibandingkan kelompok yang diberikan teks (F(1,119)= 0,468; p>0,05). Kelompok yang diberikan salience citra merek tidak memiliki mean skor intensi menggunakan bus TransJakarta lebih tinggi dibandingkan kelompok yang tidak diberikan salience citra merek (F(1,119)= 3,084; p>0,05). Kelompok yang diberikan salience citra merek tidak berinteraksi secara signifikan dengan eWOM teks dan eWOM teks gambar terhadap intensi menggunakan bus TransJakarta (F(1,119)= 0,287; p>0,05). Variasi eWOM mempengaruhi intensi menggunakan bus TransJakarta, tetapi tidak dimoderasi oleh citra merek. Pengelola bus Transjakarta dapat menjadikan eWOM sebagai media komunikasi untuk meningkatkan intensi menggunakan bus TransJakarta pada potential user.

Potential user is a person who can potentially use particular product or service, althougt there is currently. The participants of this study is the potential users by bus TransJakarta (N = 123). The method used is experiment with the type of field experiment with 2 (variation eWOM: vs. text caption) x 2 (the brand image: the image of the brand salience vs. non-salience brand image) between subject factorial design. Results showed that there eWOM variation effect to the intention to use Transjakarta (t = -9.262; p <0.05). There is no significant effect on the variable eWOM variation (F (1,119) = 0.468; p> 0.05), the groups that were given the text image does not have the intention to use Transjakarta, the scores higher than the group that was given the text. There is a no significant effect on the brand image variable (F (1,119) = 3.084; p> 0.05), the score of a given group of salience the brand image is not higher than the group that was not given salience brand image. There was no significant interaction effect between variation eWOM, and brand image (F (1,119) = 0.287; p> 0.05), the groups that were given salience the brand image does not interact significantly with eWOM text and captions to the intention to use Transjakarta. Variations eWOM affect the intention of using bus TransJakarta, but aren?t moderated by the brand image. Operation of bus Transjakarta can make eWOM as communication media to increase intention to use bus TransJakarta on potential users."
Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2015
T45068
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Silverman, George
"In our hype-infested society, honest and positive word of mouth can multiply sales explosively. But for those who think it happens by chance (as most marketers do), this book will be an eye-opener. The surprising truth is that word of mouth can be implemented as strategically as any other form of marketing--and at significantly lower cost! This is especially good news for any seller of products or services who must maximize every marketing dollar. Central to this book is the innovative Decision Matrix, which helps readers identify who their potential buyers are and what messages those prospects need to hear from friends, coworkers, and trusted advisors. This matrix is followed by step-by-step guidance on how to construct an integrated "no vested interest" campaign that leverages all channels (including traditional media, the Internet, and PR), penetrates successive tiers of audiences, and builds sales exponentially. Marketers will learn how to: * Target the predominate adopter type (innovator, early, middle, late, laggard) * Create the content--the actual words--needed to accelerate the process * Identify the sources and delivery mechanisms that will be most persuasive * Use the wide variety of methods that trigger runaway word of mouth."
New York: American Management Association, 2001
e20438329
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Silverman, George
New York: Amacom, 2011
658.8 SIL s (1);658.8 SIL s (2)
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Quisha Azzy Azzahra
"Fandom atau penggemar kini sudah memiliki daya beli yang kuat dalam pasar. Croffle merupakan makanan yang menjadi tren pada tahun 2020 hingga 2021 yang pada awalnya diangkat oleh beberapa artis Korea melalui platform media sosial. Penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu pengaruh fan economy melalui electronic word-of-mouth terhadap purchase intention konsumen croffle di Jakarta. Penelitian ini dilakukan pada 60 responden yang merupakan penggemar Korea berusia 18-35 tahun yang berdomisili di Jakarta dengan menyebarkan kuesioner daring. Hasil utama dalam penelitian ini menunjukkan bahwa fan economy melalui electronic word-of-mouth memengaruhi purchase intention konsumen croffle di Jakarta. Fandom terbukti dapat memengaruhi minat beli konsumen melalui electronic word-of-mouth di Instagram. Namun, terdapat limitasi dalam penelitian ini terkait metode dan lingkup penelitian yang bisa dikembangkan dalam penelitian selanjutnya.

Fandom or fans now have a strong purchasing power in the market. Croffle is a food that is becoming a trend from 2020 to 2021 which was originally raised by several Korean artists through social media platforms. This study aims to find out the influence of the fan economy that mediated through electronic word-of-mouth on the purchase intention of croffle consumers in Jakarta. This research was conducted on 60 respondents who are Korean fans aged 18-35 years who live in Jakarta by distributing online questionnaires. The main results in this study indicate that the fan economy that mediated through electronic word-of-mouth affects the purchase intention of croffle consumers in Jakarta. Fandom is proven to be able to influence consumer buying interest through electronic word-of-mouth on Instagram. However, there are limitations in this study related to the method and scope of research that can be developed in further research."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Cindy Amylia Kusumawardhani
"Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis bagaimana pengaruh servicescape terhadap pembentukan Word of Mouth (WOM) oleh konsumen Restoran Marché Cabang Plaza Senayan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini adalah 100 pengunjung Restoran Marché Cabang Plaza Senayan dengan menggunakan metode non-probability sampling serta teknik purposive. Instrumen penelitian ini menggunakan kuesioner dan dianalisis menggunakan linear regression. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa servicescape memiliki pengaruh 26.5% dalam pembentukan WOM konsumen Restoran Marché Cabang Plaza Senayan, dan 73.5% sisanya dipengaruhi oleh faktor lain.

The objective of this research is to analyze how the influence of servicescape in establish Word of Mouth (WOM) by consumers of Marché Restaurant at Plaza Senayan. This research applied quantitative approach. The sample of this research is 100 consumers of Marché Restaurant at Plaza Senayan, collected using nonprobability sampling and purposive technique. This research used questionnaire as research instrument and analyzed using linear regression. The result of this research shows that servicescape has influence 26.5% in establish WOM of consumers Marché Retaurant at Plaza Senayan, and 73.5% was influenced by the other factors."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2012
S-Pdf
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Safira Syahdani Guci Fahmy
"Adanya perkembangan internet yang cepat menggeserkan paradigma e-commerce menjadi social commerce (s-commerce). Salah satu platform s-commerce yang sedang marak di Indonesia adalah TikTok. Media sosial ini menawarkan penggunanya untuk melihat informasi yang tersebar pada for you page, berkomunikasi dengan satu sama lain, hingga memperbolehkan penggunanya untuk secara bebas membagikan pendapat dan informasi hingga bertransaksi terkait produk atau jasa (eWOM). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meneliti pengaruh dari eWOM kepada niat pembelian konsumen sehingga dapat menjadi masukan untuk s-commerce dalam mengembangkan strategi yang lebih baik untuk mendorong keterlibatan eWOM di antara pengguna s-commerce. Penelitian ini didasarkan pada teori dari Elaboration Likelihood Model (ELM), Theory of Reasoned Action (TRA), dan Social Support Theory (SST) yang diolah menggunakan Partial Least Square-Structural Equation Modelling (PLS-SEM) dengan menggunakan data kuesioner dari 228 responden. Hasil dari penelitian ini membuktikan bahwa information credibility, social support, innovativeness, website quality, dan attitude towards eWOM adalah faktor penentu eWOM Engagement di s-commerce TikTok yang kemudian Attitude towards eWOM serta eWOM Engagement mempengaruhi purchase intention pada s-commerce TikTok.

The rapid growth of the internet has shifted the e-commerce paradigm to social commerce (s-commerce). One of the most popular s-commerce platforms in Indonesia is TikTok. This social media offers its users to view the information spread on the for you page, communicate with each other, to allow users to freely share opinions and information to transact related to products or services (eWOM). This study aimed to examine the impact of information circulating on TikTok in the form of eWOM on consumer purchase intentions. This study is based on the theory of the Elaboration Likelihood Model (ELM), Theory of Reasoned Action (TRA), and Social Support Theory (SST) which were processed using Partial Least Square-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) using questionnaire data from 228 respondents. The results of this study prove that information credibility, social support, innovativeness, website quality, and attitude towards eWOM are the determinants of eWOM involvement in TikTok s-commerce then Attitude towards eWOM and eWOM Engagement affect consumer purchase intentions in TikTok s-commerce."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Humaira Fathma Gardilla
"It is important for consumer to have brand awareness before choosing a new product, it divides into three dimensions; brand recognition, brand knowledge and brand opinion. The excessive used of social media Path™ among emerging well-off youth made electronic word-of-mouth an effective marketing strategy to increasing a popularity of a certain brand. This study aimed to understand the effect of e-WOM towards dimension of brand awareness on 'new' restaurant consumer. This was a field experimental research (e-WOM vs without e-WOM) done with an emerging well-off youth consumer as participants. Participants in Experiment Group (KE) (n=30) was given manipulation for five days while the Control Group (KK) (n=34) was not given any and after that their brand awareness was measured using a questionnaire. The results shows that eWOM has a significant towards the dimension of brand recognition (39.451; p < 0.05; ɸ = 0.785), brand knowledge (20.747; p < 0.05; ɸ = 0.569), and brand opinion (16.981; p < 0.05; ɸ = 0.515). We can conclude that eWOM can make consumer aware of a certain brand, shape their knowledge, and also their opinion. Therefore, 'new' restaurant owner can use e-WOM as a media to introduce their ‘new' restaurant to potential consumers.

Penting bagi konsumen untuk memiliki kesadaran merek sebelum memilih produk baru. Kesadaran merek ‘baru’ dibagi dalam 3 dimensi yaitu: brand recognition, , brand knowledge, dan brand opinion. Maraknya penggunaan media sosial Path™ oleh konsumen emerging well-off youth membuat electronic word-of-mouth sebagai salah satu strategi pemasaran yang efektif untuk meningkatkan popularitas merek. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh e-WOM terhadap dimensi kesadaran merek pada konsumen restoran ‘baru’. Penelitian ini menggunakan metode field experiment (eWOM vs tanpa eWOM) dengan karakteristik partisipan konsumen emerging well-off youth. Partisipan kelompok eksperimen (KE) (n = 30) diberikan manipulasi berupa pemberian eWOM selama 5 hari, sementara partisipan kelompok kontrol (KK) (n = 34) tidak diberikan manipulasi apapun. Kemudian seluruh partisipan KE dan KK diukur kesadaran merek menggunakan kuesioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa e-WOM berpengaruh secara signifikan pada dimensi brand recognition (39.451; p < 0.05; ɸ = 0.785), brand knowledge (20.747; p < 0.05; ɸ = 0.569), dan brand opinion (16.981; p < 0.05; ɸ = 0.515). Oleh karena itu dapat disimpulkan bahwa e-WOM dapat membuat konsumen mengenali suatu merek, membentuk pengetahuan, dan membentuk pendapat tentang merek suatu restoran baru. Dengan demikian e-WOM dapat digunakan sebagai cara untuk memperkenalkan merek restoran baru kepada calon konsumen."
Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2015
S58749
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Octaviantika Benazir Kumala
"ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis bagaimana pengaruh word of mouth terhadap minat beli konsumen pada Tune Hotels Kuta-Bali. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini adalah 100 konsumen yang berdomisili di DKI Jakarata dengan menggunakan metode nonprobability sampling serta teknik purposive.
Instrumen penelitian ini menggunakan kuesioner dan dianalisis menggunakan simple regression. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa word of mouth memiliki pengaruh yang signifikan terhadap minat beli. Word of mouth mempengaruhi minat beli sebesar
56.3%, dan sisanya sebesar 43.7% dipengaruhi oleh faktor lain. Hasil analisis menunjukkan bahwa dimensi volume dan dispersion mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap minat beli.

ABSTRACT
The objective of this research is to analyze the effect of word of mouth on Consumer Purchase Intention at Tune Hotels Kuta-Bali. This research applied quantitative approach. The sample of this research is 100 consumers who are domiciled in DKI Jakarta, collected using non-probability sampling and purposive technique. This research used questionnaire as research instrument and analyzed with simple regression. The result of this research indicate that word of mouth have a significant effect on consumer purchase intention. Word of mouth effect consumer purchase intention equal to 56.3%, and the residue equal to 43.7% effected by some other factor. The analysis result indicated that volume and dispersion factors have a significant effect on consumen purchase intention.
"
2012
S-Pdf
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>